Als de kleplichthoogte variabel is, kan de smoorklep achterwege blijven. BMW heeft zijn <a href="http://www.amt.nl/web/show/search?id=48388&prefix=webid%3A26098%5E0+AND+NOT+%28loginrequired%3Atrue+AND+NOT+%28webusergroups%3Aall%29%29+&from=&to=&webid=26098&searchid=46319&keyword=valvetronic">Valvetronic</a>, <L CODE="C02">Nissan</L> en <L CODE="C01">Toyota</L> kondigden recentelijk hun eigen systemen aan, en nu komt Suzuki met een superslimme variant: de verschuifbare 3D-nok.
Bij motorraces is de Suzuki GSX-R een geduchte machine. Voor wie mee wil doen aan de vele nationale raceklassen, biedt Suzuki speciale race-uitvoeringen van de GSX-R600, R750 en R1000. Behalve de motorfiets zelf is een compleet onderdelenpakket verkrijgbaar met wielen, diverse motordelen en crashdelen. Daarmee kun je racen zonder sores.
Kan elektrisch rijden alleen met zware accu's? Nee, het kan ook met brandstofcellen. Gewicht en omvang van een accupakket zijn vooral onhandig voor tweewielers, daarom ontwikkelt Intelligent Energy samen met Suzuki een Burgman-scooter op brandstofcellen. <a href="http://www.globalsuzuki.com/globalnews/2011/0309.html">Die kreeg nu een Europese typegoedkeuring</a>, wat een absolute primeur blijkt te zijn. Gaan andere brandstofcelvoertuigen volgen?
Als we ervan uitgaan dat aardolie binnen afzienbare tijd duur en zeldzaam wordt, hebben ook motorliefhebbers een probleem. Dus wordt ook in de motorfietswereld nagedacht over alternatieven, zoals de brandstofcel die geen aardolie nodig heeft. Hoe dat eruit zou kunnen zien toont <a href="http://tokyo2007.suzuki.co.jp/motor/en/index.html">Suzuki</a> met de Crosscage-studie.
Het kan natuurlijk niet missen dat ook op de net geopende <a href="http://www.tokyo-motorshow.com/en/index.html">Tokyo Motor Show</a> elektrisch rijden sterk in de belangstelling staat. Met als belangrijke vraag hoe je in de praktijk voldoende stroom aan boord krijgt. <a href="http://www.globalsuzuki.com/globalnews/2009/1021.html">Suzuki</a> stelt een Swift als plug-in hybride met range extender voor, en een SX4 met brandstofcellen. In Japan blijft het geloof in de brandstofcel levendig. Suzuki krijgt het zelfs voor elkaar een Burgman-scooter daarvan te voorzien. Is dat de toekomst?
Bij het verversen van de olie van mijn Suzuki SV650 motorfiets vroeg ik mij af wat precies de verschillen zijn tussen de Castrol GPS (motorfietsolie, 4-takt) en de Valvoline Durablend (auto-olie) waar ik normaal gesproken mijn VW Golf TDI mee vul.<br />Ik weet dat auto-olie bepaalde dopes bevat die de werking van de koppeling van mijn Suzuki motor kan beïnvloeden. Maar los daarvan: de oliën zijn beide een SAE 10W-40. De API-aanduiding die de kwaliteit van de olie weergeeft is bij de Castrol-motorolie ‘lager’ dan de Valvoline-auto-olie, namelijk respectievelijk API SG en API SL. Qua API-aanduiding kan men dus zeggen: de Valvoline is in dit geval ‘beter’, vanwege de L die ‘hoger’ in het alfabet staat.<br />Als deze olie daadwerkelijk van hogere kwaliteit is, waarom kan ik deze dan niet gebruiken in mijn Suzuki motorfiets? Wat zijn verder de verschillen tussen auto- en motorfietsolie? Welke olie gebruikt men in racemotoren?<br /><br />