Tien jaar vechten om een tankrevolutie te bouwen (2014-1)
Groene brandstoffen, zoals biodiesel en groen gas worden nauwelijks aangeboden, omdat er te weinig vraag naar is.
Groene brandstoffen, zoals biodiesel en groen gas worden nauwelijks aangeboden, omdat er te weinig vraag naar is.
"Uitdaging: rekenen aan elektrisch rijden!", schreven we vorige week. Als we allemaal elektrisch zouden rijden en de huidige tankstations zouden worden omgebouwd tot batterijwisselstations. Hoeveel stroom zou er dan moeten naar een snelwegbatterijwisselstation en hoe dik zou de kabel er naar toe moeten zijn? De uitkomst? Bekijk de berekening van Wim de Smit uit Dongen.
Niets te vroeg komt de vraag aan bod hoe we gaan tanken met brandstofcelauto's. Op de Ecomobiel-show in Rotterdam werd hieraan een symposium gewijd. Maar in Duitsland is men al een stap verder, laat Mercedes-Benz weten. Daar zijn 'waterstof-corridors' bepaald en gaat een consortium van start met de bouw van honderd tankstations in vier jaar.
Echte familiebedrijven lijken uit de tijd. Zeker bij grotere ondernemingen, zoals een bedrijf dat onder meer vijftig Autofood-tankstations onderhoudt. Maar groothandel <a href="http://www.denhartogbv.com/home.html">Den Hartog</a> houdt het al 63 jaar in de familie. Ook na het recente afscheid van Tom den Hartog. Wat is het geheim van Den Hartog?
Vijftig jaar geleden werd bij het Caltex-tankstation in Den Haag de eerste zelfbedieningsautomaat voor brandstof geplaatst. Deze Koppens 'Automatic' moest het sterk groeiend aantal bromfietsers snel voorzien van de juiste 'mengsmering'. Het leek AMT haast onvermijdelijk dat er veel van deze automatische mengpompen moesten komen. Een Nederlandse vinding met toekomst?
Iemand met twee linker handen en smetvrees, die ook nog het verschil tussen benzine en diesel niet weet, heeft het nu maar moeilijk bij een tankstation. Ooit was dat heel anders, toen het beroep van 'pompbediende' nog betekenis had. Alleen deze bediende mocht de pomp bedienen, de automobilist wachtte netjes op zijn beurt. Het was in 1962 nog een grote vraag of daar verandering in kon komen. AMT was er niet zo zeker van.
Een combinatie van energiebedrijf Nuon en de bouwonderneming Heijmans en energieleverancier Essent zijn de twee partijen die in Amsterdam de komende drie jaar in totaal duizend oplaadpunten mogen plaatsen voor elektrische auto's én de groene stroom daarvoor mogen leveren.
Onder andere energienetbeheerder Liander, automaker Nissan, oliemaatschappij BP en horecaketen Van der Valk hebben de handen ineen geslagen voor een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations voor elektrische auto's. Dat maakte initiatiefnemer <a href="http://www.thenewmotion.com/">The New Motion</a> donderdag bekend.
De energie uit het aardgas, waar we op koken, kost nog niet de helft van de energie uit benzine, waar we op rijden. Oh, konden we dus maar op aardgas ...
In het kader van de promotie van schoon aardgas als autobrandstof biedt <a href="http://www.opel.nl/">Opel</a> tijdelijk zijn CNG-modelversies aan met ...