Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs
Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.
Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.
De wielen maken de auto. Of breken die. Niets zo ergerlijk als een bekraste, gedeukte of afgeschaafde velgrand onder een fraaie auto. Gelukkig zijn er specialisten die dat kunnen repareren. Hoe, dat laten we hier stap voor stap zien.
Cupvorming, hoogteslag en ongelijkmatige loopvlakslijtage. Het zijn drie bekende oorzaken van trillende en lawaaiige banden. De montage van nieuwe banden is een simpele manier om de klachten te verhelpen. Het is ook een relatief dure oplossing voor de klant, zeker bij grote en dure bandenmaten. Daarbij is het geen garantie dat de klachten definitief wegblijven. Banden trimmen is een kosteneffectieve manier om een band-/velgcombinatie perfect rond te maken. Als je het zorgvuldig doet, gaat er weinig profiel verloren. Rob de Winter van Karelsen Banden in Soest laat zien hoe je dat aanpakt.
De aarde warmt op en de autoband heeft daar een aandeel in. Om die reden kennen we sinds 2012 het Europese bandenlabel. Vorig jaar is dat label vernieuwd. Waarom? Wat moet je als bandenverkoper van het label weten? En welke verplichtingen heb je? Namens Vredestein gaf Michiel van Koeverden tekst en uitleg voor ATC Deventer Zutphen én in een livestream.
Wie geld uitgeeft aan equipment wil daar iets voor terug. De investering moet renderen. Om uit te vinden of investeren in een bandenwisselaar dat doet, maakte AMT lang geleden voorbeeldberekeningen voor een klein en een groot bedrijf. Is die manier van rekenen nog wel actueel? En zo niet, hoe moet het dan? We vroegen het aan de leveranciers van deze machines.
Wie de band heeft, heeft de klant. En als de klant in de toekomst vaker elektrisch rijdt, wordt de band van en met de klant nog belangrijker. Voor het autobedrijf is de juiste bandenwisselaar dus een eerste levensbehoefte. Maar wat is de juiste bandenwisselaar? We vroegen een zestal leveranciers naar hun mening.
Een probleem met de uitlijning uit zich doorgaans in scheve bandenslijtage. Dan is het leed echter al geschied. Controleren was altijd arbeidsintensief en werd daarom zelden gedaan. Hunter heeft nu echter een Quick Check Diagnose-controlebank, waar de auto alleen maar tussendoor hoeft te rijden.
Banden zijn niet overal even zwaar. Velgen ook niet. Daarom wordt het wiel, band en velg, gebalanceerd. Meestal gebeurt dat dynamisch met plaklood, maar dat is niet altijd voldoende. Banden en velgen zijn namelijk ook niet altijd perfect rond. Dat kan dat voor een 'hobbel' zorgen, die ook een trilling genereert. Dat is vaak op te lossen met behulp van 'force matching'. Hoe gaat dat in zijn werk?
De luchtband bestaat al 153 jaar, maar is zijn einde nu in zicht? Zijn bandenfabrikanten bezig met alternatieven, of zijn de hightech prototypes die op beursstands prijken toch vooral luchtkastelen? Welke ontwikkelingen mogen we verwachten en waar gaan we in de toekomst op rijden?
Banden bieden de werkplaats volop kansen, maar al gauw sta je voor de keuze: nog meer investeren of uitbesteden? Hoe ziet jouw bandenstrategie eruit?