Welkom terug!

Je hebt vanaf nu 7 dagen onbeperkte toegang

Leuk dat je weer terug bent op AMT.nl. Vanaf nu kan je een week onbeperkt artikelen lezen. Of het nu gaat over de nieuwste technieken of uitdagende investeringsvraagstukken, AMT helpt jou op weg.

Daarnaast heb je ook toegang tot (how-to) video's, webinars, livestreams en het digitale magazine.

Om gratis te kunnen lezen moet je ingelogd zijn.

Dit is de dienst die de APK-erkenninghouder verricht voor zijn klant, de auto-eigenaar. RDW en belastingdienst zien het incasseren van afmeldkosten bij die klant en afdragen aan de RDW ook als dienst.

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten? Vervolg!

Terug naar juli 2024. "Reken je BTW over APK-afmeldkosten?", vroegen we je toen. En we zochten uit of dat terecht was. Dat bleek een arbeidsintensief karwei, maar leverde boeiende details op. Gelukkig kregen we hulp van een advocaat. Zij pakt de zaak nu weer op. Krijgen we daarmee een definitief antwoord? Nee, nog niet, maar wel een twee belangrijke tips!

Ja, Mercedes ontwikkelde het MMA-platform voor volelektrische aandrijving. Maar nee, dat betekent niet het niet te combineren is met een hybride aandrijving.

Hoe pas een je hybride aandrijving op een elektrisch platform?

De elektrische aandrijving op het Mercedes MMA-platform is goed voor 700 km actieradius. En daarna voor razendsnel opladen. Maar niet iedereen heeft dezelfde toegang tot laadinfrastructuur. "En", zegt Mercedes: "Wij bepalen niet het tempo van de transformatie." Dus is het elektrische platform óók geschikt voor hybride aandrijving met verbrandingsmotor. Maar dan wel een bijzondere…

Het aantal hybride en elektrische auto's groeit snel. Welke kansen liggen er voor het universeel autobedrijf? (Foto: NexDrive)

EV-onderhoud biedt zonnige toekomst voor universele bedrijven

De transitie naar hybride en elektrische auto's biedt universele autobedrijven volop kansen, maar ook uitdagingen. Hoe kunnen zij zich aanpassen aan nieuwe technologieën en klantbehoeften? Vijftien leveranciers, van Hella tot Bosch, van AA-Equipment Support tot Explora en van Midlock tot Serenco, benadrukken dat EV-onderhoud binnen handbereik ligt. Hoe?

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?