“Mooi hè, die simpele, ouderwetse techniek”, zei mijn nuchtere Friese ‘Hemelvaartsweekendbuurman’. Ooit dienst gedaan als bakkersbus, nu, na restauratie, een liefhebbersobject. Al pratend over de technische verschillen in slechts 40 jaar tussen de Tesla en de T2 kwamen we op de benodigde kennis van nu uit.
“Een autotechnicus moet veel weten tegenwoordig, hè”, zei de Fries. Tja, dat wist ik natuurlijk allang. Menig lastige storing vergt kennis van zaken over werking van diverse systemen, het scheiden van oorzaak en gevolg en natuurlijk de nodige elektronicakennis. “En alles weten is niet te doen“, sloot ik af.
“Tja, de autotechnicus in mijn vaste garage keek me glazig aan toen ik vroeg of hij de contactpuntjes kon afstellen”, zei de Fries lachend. “Ik kwam bij een specialist uit die hem op gehoor afstelde. En hoor maar, dat heeft ie perfect gedaan.” Eerlijk is eerlijk, die ouderwetse motor klonk prima. Luister maar mee:
(tekst gaat door onder de video)
De juiste tools
De juiste tools én kennis zijn van belang voor verleden, heden én toekomst. Die T2 met contactpuntjes, die kom je bijna niet meer tegen. Menigeen zal er, net als ik, ook geen raad mee weten. En de Tesla van de andere buurman? Is handgereedschap daar nog voor nodig als veel ‘online’ met updates opgelost wordt? De gereedschapskist van de moderne autotechnicus is al jaren aan verandering onderhevig, net als het benodigde kennisniveau. Maar wees gerust, die hamer, schroevendraaier en slimme kleine ratels vind je, naast alle software, ook in een Tesla-garage nog gewoon terug.
In AMT 6 staat het thema Handgereedschap centraal. Welke favorieten hebben AMT-lezers? En welke tips hebben leveranciers voor de komende jaren als het om speciaal- en handgereedschappen gaat? Je leest AMT 6 hier digitaal.
Nog geen abonnement? Bekijk de mogelijkheden.