Blog: Wie ratelt, die blijft

Blog: Wie ratelt, die blijft
Prachtig uitzicht vanuit een chalet op een T2. Maar wat is het verhaal?

"Prrrr... Vrrr.... Brrr...", klinkt het over de camping. Ja, lastig om 'het bekendste motorgeluid ter wereld' op papier te zetten. Zelfs de Tesla-eigenaar van één van de chalets verderop kwam kijken naar de pruttelende luchtgekoelde T2-motor uit 1978. Zo'n schitterend oranje Volkswagen-busje tegenover ons, ik móest kennismaken met de eigenaar en zijn origineel Nederlandse T2.

“Mooi hè, die simpele, ouderwetse techniek”, zei mijn nuchtere Friese ‘Hemelvaartsweekendbuurman’. Ooit dienst gedaan als bakkersbus, nu, na restauratie, een liefhebbersobject. Al pratend over de technische verschillen in slechts 40 jaar tussen de Tesla en de T2 kwamen we op de benodigde kennis van nu uit.

“Een autotechnicus moet veel weten tegenwoordig, hè”, zei de Fries. Tja, dat wist ik natuurlijk allang. Menig lastige storing vergt kennis van zaken over werking van diverse systemen, het scheiden van oorzaak en gevolg en natuurlijk de nodige elektronicakennis. “En alles weten is niet te doen“, sloot ik af.

“Tja, de autotechnicus in mijn vaste garage keek me glazig aan toen ik vroeg of hij de contactpuntjes kon afstellen”, zei de Fries lachend. “Ik kwam bij een specialist uit die hem op gehoor afstelde. En hoor maar, dat heeft ie perfect gedaan.” Eerlijk is eerlijk, die ouderwetse motor klonk prima. Luister maar mee:

(tekst gaat door onder de video)

De juiste tools

De juiste tools én kennis zijn van belang voor verleden, heden én toekomst. Die T2 met contactpuntjes, die kom je bijna niet meer tegen. Menigeen zal er, net als ik, ook geen raad mee weten. En de Tesla van de andere buurman? Is handgereedschap daar nog voor nodig als veel ‘online’ met updates opgelost wordt? De gereedschapskist van de moderne autotechnicus is al jaren aan verandering onderhevig, net als het benodigde kennisniveau. Maar wees gerust, die hamer, schroevendraaier en slimme kleine ratels vind je, naast alle software, ook in een Tesla-garage nog gewoon terug.


In AMT 6 staat het thema Handgereedschap centraal. Welke favorieten hebben AMT-lezers? En welke tips hebben leveranciers voor de komende jaren als het om speciaal- en handgereedschappen gaat? Je leest AMT 6 hier digitaal.

Nog geen abonnement? Bekijk de mogelijkheden.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto: EGEA

EGEA kiest wederom Leon Andriessen als voorzitter

Leon Andriessen is onlangs tijdens de Algemene Vergadering van de European Garage Equipment Association (EGEA) in Frankfurt gekozen tot nieuwe voorzitter.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Ook bij e-auto’s met motor voorin actueel: een pop-up motorkap. Die al net voor een aanrijding plaatsvindt kan activeren, en weer terugtrekt als het gevaar voorbij is. - Foto: Volkswagen

Pop-up motorkap en automatisch uitwijken: zo werkt VW aan...

Volkswagen werkt aan nieuwe, slimme technologie om voetgangers en fietsers beter te beschermen. Onder meer met een pop-up motorkap. Hoe werkt dat?

Afbeelding: CBX Equipment

Uitlijnapparatuur voor snelheid in compacte ruimte

CBX Equipment voegt de Rotary CCD- en 3D-uitlijnapparatuur toe aan haar assortiment uitlijnapparatuur. De leverancier van werkplaatsapparatuur geeft aan dat de nieuwe lijn een waardevolle aanvulling is op de Teco- en Vamag-uitlijnmachines. Waarom? Omdat ze weinig tijd en ruimte vragen.

Met vier van deze krachtpatsers verplaats je voertuigen tot 4319 kg.

Voertuigverplaatsers voor superzwaargewichten

Door de komst van EV's is de vraag naar voertuigverplaatsers de laatste jaren toegenomen. Het Amerikaans Gojak speelde daar al op in, maar gaat nu een stapje verder. Is 816 kg per wiel te weinig? Geen probleem voor de nieuwste krachtpatser in de opvallende violetkleur.

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.

MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem en bouwde nieuw in buurgemeente Vuren. Even binnenkijken.

Kijkje in de nieuwbouw van MahaExplora Truck & Bus

Feestje in Vuren. MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem, en verhuisde naar een splinternieuw dubbel zo groot pand in de buurgemeente. Alle reden voor een housewarming. Ga je mee?

De Volkswagen ID.7 Pro S en Tourer Pro S vertrouwen op de bekende 210 kW/286 sterke elektromotor in combinatie met het nieuwe 86 kWh accupakket. - Foto: VW

ID.7 Pro S rijdt 794 kilometer op een volle accu

De Volkswagen ID.7 Pro S heeft tijdens een praktijktest 794 kilometer afgelegd op één acculading, ruim boven de officiële WLTP-actieradius.