Blog: 't centje van Shell

Blog: 't centje van Shell
Niet te missen: bij Shell kun je je CO2-uitstoot compenseren. Wel gemist? Dan vragen ze het nog eens bij de kassa.

"Wilt u nog CO2 compenseren, meneer?" CO2 is hot en Shell heeft iets nieuws bedacht. Voor een cent per liter compenseer je jouw klimaatschade. Oké, alle beetjes helpen, maar de aandacht ligt zo wel heel erg op de autobranche.

“Nee dank je, wel de Airmiles graag.” Airmiles, denk ik, grappig. Die zijn nog schadelijker dan Automiles.

Op de camping in Kroatië tref ik een Nederlander die met het vliegtuig is gekomen. “Scheelt me € 200,-!” Voor ons caravanners geen optie, maar zijn verhaal zet mij aan het denken. Even rekenen leert dat wij met ons vieren én de caravan zo’n 800 kg COuitstoten op het retourtje naar Poreç. De vliegreis van onze landgenoten? 1.205 kilogram, volgens Greentripper.org. Dan rekenen we hun huurauto en het reizen naar Schiphol niet eens mee.

“Wilt u nog compenseren, meneer?” Kost maar € 3,38 voor de hele vakantie. COis goedkoop! Is er een conclusie te trekken? Vliegen is te goedkoop? Op vakantie gaan is slecht voor het klimaat?

Wellicht, maar op vakantie met de auto is minder slecht voor het klimaat én beter voor onze branche. Van onderhoud tot vakantiecheck. En weet je, dat blijft ook nog wel even zo. Geen EV gezien hier. Wie weet straks op de terugweg rond Frankfurt. De IAA staat weer vol met elektrisch nieuws. Zeg, wat doet zo’n EV eigenlijk op zo’n rit? Mét caravan, natuurlijk.

CO2-compensatie bij Shell
CO2-compenseren bij Shell: had ik al gezegd dat je er niet omheen kan?

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Ondernemer Edward Doorten ging van dorpsgarage met tankstation naar integraal energiestation.

Tankstation van de toekomst

Wie over de A28 de afrit Pesse passeert, kan het niet ontgaan; het groene ronde dak van tankstation Green Planet. ATC-afdelingen Friesland, Groningen, Drenthe en Zwolle namen er een kijkje, maakten kennis met ondernemer Edward Doorten én ontdekten dat Green Planet meer is dan een tankstation. Is dit het tankstation van de toekomst?

VMS Insight managing director, Erik Vausten presenteert de scenariostudie tijden het Bovag Brandstofdebat aan dagvoorzitter en energiedeskundige Remco de Boer.

Hoeveel benzine en diesel gebruiken we in 2030? (en wat betekent dat...

Bovag wilde weten hoeveel benzine en diesel we zullen tanken in 2030. En hoeveel stroom we dan zullen laden. Nou is voorspellen moeilijk, zeker als het om de toekomst gaat. Dus ging onderzoeksbureau VMS Insight uit van drie scenario's. Hoe die eruitzien? AMT dook in de cijfers.

Nog lange tijd zal dieselonderhoud een flink werkaanbod opleveren, daarvan is NGK vast overtuigd en blijft daarom ook in dieseltechniek investeren.

Aanhoudend goede omzetkansen in dieselservice

Een super-efficiënt 'werkpaard' en ideaal voor wagenparken, met steeds lagere emissies: dat zijn belangrijke voordelen van dieselmotoren. De leidende ontstekingsspecialist NGK Spark Plug legt uit waarom diesels een waardevolle motorsoort blijven voor de toekomst, en verstrekt tips hoe ze optimaal blijven draaien.

Ziet er heftig uit, die smog boven de file in Beijing. Maar schijn bedriegt. Volgens Zembla.nl krijgen nergens ter wereld zoveel kinderen astma door het verkeer als in Nederland en België…

Sjoemelen met stikstof

Stikstof, stikstof, stikstof. Wie deze dagen de TV aanzet, zijn mobieltje raadpleegt of een krant openslaat, komt er niet onderuit: stikstof. Het bedreigt onze gezondheid, onze natuur en onze economie. Favoriete aanstichter van al dat onheil? De auto! Sommige media gaan wel erg ver om de auto de schuld in de schoe… eh, in de uitlaat te schuiven.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Productie van de Toyota Mirai in de Motomachi-fabriek van Toyota in Japan. De Mirai heeft een brandstofcel en was geen doorslaand verkoopsucces. - Foto: ANP

Toyota, Mazda en Subaru ontwikkelen verbrandingsmotoren voor e-fuel...

De Japanse automakers Toyota, Mazda en Subaru gaan nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkelen die niet alleen fossiele brandstof gebruiken, maar ook biobrandstof, e-fuel en waterstof.

Wie regelmatig additieven bij het tanken van de nieuwe brandstoffen in de tank giet, voorkomt verbrandingsresten, volgens David Kaiser van Liqui Moly. Foto: Shutterstock

Waarom additieven volgens Liqui Moly ook bij bio-brandstoffen nodig...

Afzettingen en slijtage komen ook voor bij gebruik van moderne dieselsoorten, zoals B10, XTL (paraffinediesel), en HVO (Hydrotreated Vegetable Oils), beweert Liqui Moly. Daarom blijven additieven nodig.

Liqui Moly additieven worden direct aan de olie toegevoegd: vitamines voor de motor.

Additieven: Vitamines voor de motor

Met Liqui Moly-additieven die je aan de olie of de brandstof toevoegt, reinig en conserveer je de motor, verhoog je de betrouwbaarheid en de levensduur en voorkom je dure reparaties. Additieven zijn vitamines voor de motor.

Ecomaxx is een alkylaatbenzine speciaal voor youngtimers en oldtimers. - Foto: GVG Oliehandel

Nieuwe alkylaatbenzine voor oude auto's: zo voorkom je...

Hoe voorkom je brandstofproblemen bij young- en oldtimers? En hoe kun je de emissies van deze auto's terugdringen? Antwoorden op deze en andere vragen werden gegeven tijdens een lezing van de ATC-afdeling Utrecht.

Uit een reguliere RDE-test, zoals hier van Bosch, wist Emission Analytics 23 monsters af te scheiden om met geavanceerde chemische tests verder te analyseren.

Hoe schoon zijn alternatieve brandstoffen nou echt?

Begin maart gooide Duitsland de knuppel in het hoenderhok van de Europese emissiewetten. Het land wil ook na 2035 verbrandingsmotoren toelaten die draaien op alternatieve brandstof. De Europese Commissie ziet daar weinig in. Echt toevallig stortte het bureau Emission Analytics zich eerder al op de uitlaatgassen bij alternatieve brandstoffen, en kwam net nu met resultaten. Vertel op: wat hebben ze gevonden?

Garage Helweg in Ede. De groene 404 heeft een motor met dubbele carburateur onder de kap, die de auto via een Peugeot 203-versnellingsbak een theoretische topsnelheid van 180 kilometer per uur geeft. Ernaast Hendrik Helwegs rally-404 waarmee hij vorig jaar de Maroc Challenge reed, ‘de Dakar-rally voor klassiekers’.

Hybride maar dan anders: Peugeot 404 rijdt op benzine en LPG......

LPG en benzine tegelijk verbranden in één motor? "Dat gaat niet samen", kreeg garagehouder Hendrik Helweg (29) te horen van iedereen die hij erover sprak. Hendrik raadpleegde een ingenieur die voor Maserati werkte, sleutelde net zo lang tot het lukte, en bezit nu de enige auto in Nederland die gelijktijdig LPG en benzine aankan. Portret van een bevlogen garagehouder.