Uitslag Eindejaarswedstrijd: Wie wint de Lego Technic Porsche 911 RSR?

Uitslag Eindejaarswedstrijd: Wie wint de Lego Technic Porsche 911 RSR?
Wie gaat er binnenkort 1580 stukjes Lego in elkaar zetten om naar deze gave Porsche?

Wat is het grootste zichtbare verschil in het interieur tussen level 4 en level 5 auto's? Hoeveel seconden bewaart de EDR voertuiginformatie voorafgaand aan het ongeval? Deze en nog vijf Eindejaarsquiz-vragen kon je vinden op AMT.nl. Wie mag de 1.580 Lego-stukjes omzetten in een gave Porsche?

Voor wie AMT 12 goed heeft gelezen, was de Eindejaarswedstrijd goed te doen. We nemen de vragen en het juiste antwoord even door.

1) Wat is het grootste zichtbare verschil in het interieur tussen level 4 en level 5 autonoom rijdende auto’s?

Een opwarmertje, dit stond letterlijk vermeld in de column van Jan Wouters op pagina 36: het ontbreken van een stuur.

2) De EDR (Event Data Recorder) stelt voertuiggegevens veilig in het geval van een ongeval. Hoeveel seconden voertuiginformatie bewaart de EDR voorafgaand aan het ontplooien van de airbag?

 5 seconden. Dat vond je in de Column van Marcel Zuidgeest op pagina 6.

3) Wanneer introduceerde Delphi benzine-injectietechniek met 350 bar als maximale druk?

Het juiste antwoord: in 2016, met de stap naar RDE binnen de WLTP. Dat las je in één van de kaders in Oog voor techniek op pagina 68.

4) Om de frontradar van een Volkswagen Passat (2016) te kalibreren moet het radarbord twee keer versteld worden. Hoeveel graden moet het bord voorover en achterover gekanteld worden?

Een strikvraag, in het Thema-artikel over autoschadebedrijf Kuiper (pagina 57) werd gesproken over ‘twee graden voorover en twee graden achterover’, maar een regel verder over 1,75 en 1,25. De laatste twee zijn echter het aantal slagen van een regelschroef. Het juiste antwoord was 2 graden, zowel voor- als achterover.

In dit geval heeft de radar fijnafstemming nodig.

5) Welke techniek gebruikt Teco’s ProADAS-systeem voor het correct positioneren van een kalibratiebord voor de auto?

Voor het correct positioneren gebruikt Teco’s ProADAS-systeem CCD-uitlijnkoppen. Lees maar terug op pagina 52.

6) Waarom voegt Tunap een geur toe aan het anders reukloze aircoverdamperreinigingsmiddel?

Het juiste antwoord was te vinden in Stap voor stap (pagina 8): zodat de klant merkt dat de airco gereinigd is. Alle varianten daarop keurden we natuurlijk goed.

7) Mazda biedt in de nieuwe MX-30 een range-extender aan. Die bestaat uit een eenschijfsrotatiemotor en een generator. Waarom heeft deze rotatiemotor géén last van traditionele problemen als een hoog olie- en brandstofverbruik?

Nagenoeg iedereen redeneerde of las goed dat deze eenschijfsrotatiemotor binnen een bepaald toerengebied blijft en alleen de generator aandrijft. Daarmee worden traditionele problemen voorkomen.

Inschattingsvraag

Hoeveel pagina’s AMT maakten we in 2019? Exact duizend. Maar... er waren lezers die er 1004 telden. Wij doken er even in en zagen dat de ‘coverflap’ op AMT 6 en 10 mogelijk voor verwarring heeft gezorgd. We keuren beide antwoorden goed. 

En de winnaar is ... 

Wie had alle vragen én de inschattingsvraag goed? Er bleven vijf kanshebbers over voor de Lego Technic Porsche 911 RSR: Bertus Wiersma, Martijn de Bruijn, Wim van de Ven, Leen Bouwman en Laurence Kole. Het rad van fortuin moest uitkomst bieden. Na een flinke slinger wees de pijl naar Martijn de Bruijn, hij is de winnaar van de eindejaarsquiz!

Gefeliciteerd Martijn! De Porsche komt jouw kant op. Voor de vier andere goede inzenders hebben we een AMT-goodiebag samengesteld. Ook die wordt opgestuurd.

Hieronder zie je de video van de trekking:

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door AMT (@amtautotechniek) op

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT.nl heeft een frisse restyling ondergaan, inclusief een nieuw logo en lettertype. Deze vernieuwingen vormen het startschot voor een grondige onderhoudsbeurt, waarmee we zorgen dat AMT dé kennisbron voor autotechnici blijft.

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Handgereedschap is het thema in AMT 6 van 2024. Met de komst van nieuwe technologie is het arsenaal handgereedschap veranderd, en gegroeid. Wat mag er in het moderne autobedrijf niet ontbreken in de gereedschapskar? En welk gereedschap kan eruit? En wat treffen we aan in de gereedschapswagen bij een dealer, een universeel, een klassiekerspecialist en een motorfietsbedrijf? AMT zocht het uit.

Lees AMT 5, thema APK, nu online

Lees AMT 5, thema APK, nu online

APK is het thema in AMT 5 van 2024. Het APK-examen bevoegdheidsverlenging staat bol van de onduidelijke formuleringen, instinkers en complexe, suggestieve vragen. Wat toetsen we eigenlijk: taalkunde of APK-kennis? AMT duikt in de materie en bevraagt opleiders én examinatoren.

Foto: Shutterstock

AMT online magazine: Essentials voor de autotechnicus

Het nieuwe online magazine van AMT staat in het teken van leren. We hebben een serie artikelen verzameld waarmee je kennis kunt tanken. Kennis die je vandaag nog in je autobedrijf en werkplaats toe kunt passen.

Lees AMT 4, thema revisie, nu online

Lees AMT 4, thema revisie, nu online

Revisie is het thema in AMT 4 van 2024. Het wagenpark veroudert. Dat biedt kansen voor autobedrijven om gereviseerde onderdelen aan te bieden. Hoe? Ook bezoeken we revisiespecialist HRW Hijnekamp in Wageningen, kijken we in de werkplaats van Van Kronenburg Engines en leren we hoe scheepsmotoren gereviseerd worden.

AMT Kennistest: de vragen van Sonic Equipment

AMT Kennistest: de vragen van Sonic Equipment

Weet jij het verschil tussen Philips, Pozidriv, Torx en Resistorx? Of wanneer Sonic Equipment is opgericht? Zo ja, dan heb je vast goed gescoord in de AMT Kennistest. We nemen een aantal vragen met Sonic Equipment door.

Lees AMT 3 2024, thema aircoservice, nu online

Lees AMT 3 2024, thema aircoservice, nu online

Aircoservice is het thema in AMT 3 van 2024. We gaan Back to Basics met het aircosysteem, laten je een basisprocedure voor diagnose aan het aircosysteem zien en de belangrijkste leveranciers praten je bij over nieuwe ontwikkelingen, zoals koudemiddelen en equipment.

Lees AMT 2 2024, thema opleiding & training, nu online

Lees AMT 2 2024, thema opleiding & training, nu online

Opleiding & Training is het thema in AMT 2 van 2024. Daarom woonden we een viertal kennissessies bij op Auto Prof, waar je van kunt leren. Ook gingen we op bezoek bij Summa Automotive en de TU Delft. En we vroegen de belangrijkste opleiders in de markt in welke kennis jij als autotechnicus moet investeren.