Terugkijken: AMT-ATC Livestream ADAS, hoe werken ze en hoe werk je eraan?

Terugkijken: AMT-ATC Livestream ADAS, hoe werken ze en hoe werk je eraan?

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems; de zintuigen van een moderne auto. De basisprincipes zal elke techneut inmiddels kennen, maar ADAS is in de werkplaats nog lang niet gangbaar. Wanneer krijg je ermee te maken, hoe ga je te werk en waar moet je dan op letten? Dat behandelde Willy Sprockel in deze AMT-ATC Livestream. Je kijkt 'm nu terug!

Willy Sprockel, ADAS- en schadeherstelspecialist, geeft namens Explora trainingen op ADAS-gebied en gebruiksinstructies voor kalibratieapparatuur. Hij legt uit welke systemen er zijn, hoe deze werken en hoe ze met elkaar verbonden zijn.

Welke sensoren zijn er?

Interessant aan ADAS is de diversiteit aan technieken. Ultrasone sensoren, radars, intelligente camera’s en soms zelfs lidar-sensoren brengen de situatie rond de auto in kaart, soms zelfs honderden meters naar voren en achteren.

Willy Sprockel legt uit hoe deze sensoren werken, samenwerken en wat er moet gebeuren als ze onverhoopt beschadigd raken door een aanrijding. Ja, de ADAS hebben niet alleen een grote impact op schadeherstel, maar ook op andere werkzaamheden aan de auto.

Welke invloed hebben de systemen op de auto?

De ADAS hebben onmiskenbaar invloed op andere voertuigsystemen. Ze bedienen immers stuur- , gas- en remfuncties van de auto. Hoe dat technisch in elkaar steekt, leer je in deze sessie. ADAS-sensorkalibratie

Een belangrijk onderdeel van rijhulpsystemen is de kalibratie. Bij niet of onjuist gekalibreerde ADAS-sensoren werken de veiligheids- en comfortfuncties mogelijk niet goed. Wanneer moet je ADAS-sensoren opnieuw kalibreren en hoe gaat dat in zijn werk? Op dinsdagavond 13 april om 19.30 uur kwam het uitgebreid aan bod. De uitzending is nu beschikbaar om terug te kijken.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.