PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen

PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen
Kroon-Oil specialisten maken binnen het Kroon-Oil Garage Supportplan steeds vaker gebruik van het PowerFlush spoelconcept.

Het grote succes van PowerFlush TPE ligt in het oplossen van vervuilingsproblemen; het is in feite repareren zonder sleutelen. Dezelfde PowerFlush, die automatische transmissies grondig spoelt, reinigt en vult, kan nu ook alle soorten verbrandingsmotoren aan. Zelfs diesels zijn duizenden kilometers later nog steeds schoon aan de peilstok.

Vervuiling is al jaren een groot thema in de autobranche. Motorvervuiling ontstaat door korte stadsritten, lage olietemperaturen, downsize-motoren, grote EGR-terugvoer, regelmatig met te laag oliepeil doorrijden, soms ook door gebruik van motoroliën van onvoldoende kwaliteit en lange onderhoudsintervallen. Vervuiling en oliedrab leiden tot roet- en koolafzettingen, tot problemen met verstopte EGR-systemen, vervuilde of verstopte roetfiltersystemen, verstopte carterventilatie of vastzittende zuigerveren. Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen.

Met de vernieuwde PowerFlush TPE kun je - behalve automatische transmissies en stuurbekrachtigingsystemen - ook diesel- en benzinemotoren spoelen, reinigen en weer vullen. PowerFlush TPE is de nieuwste versie (met temperatuur-indicatie, waarschuwingszoemer en eenvoudige bediening) van de eerste generatie PowerFlush TPE-machines. Het enige wat je nodig hebt is de juiste adapter en die leen je bij de Kroon-Oil grossier.

Normaal ververs je slechts ruwweg de helft

Inmiddels zijn er vele honderden PowerFlush TPE-specialisten die met de machine automaatproblemen oplossen of preventief spoelen. ATF breekt af door thermische belastingen en neemt vocht op, waardoor de smerende eigenschappen afnemen en de slijtage toeneemt. Dat geldt ook voor ‘longlife’ ATF, want longlife betekent zelden echt levenslang. Vuil en slib zetten zich af op de kleppen, stuurventielen en in de oliekanaaltjes van het schakelbrein. Het gevolg is slecht schakelen, slippen, bonken, schommelende toerentallen en een hoger brandstofverbruik.

'Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen'”

De oplossing is het vervangen van alle ATF. Bij een normale verversing vervang je slechts ruwweg de helft van de ATF; de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen worden niet gereinigd. Dat maakt de problemen eigenlijk alleen maar erger, want het deels losgeweekte vuil veroorzaakt direct weer nieuw leed.

Repareren zonder sleutelen

PowerFlush TPE ververst altijd honderd procent, omdat de oude en de nieuwe ATF niet met elkaar kunnen vermengen. Alle leidingen, kleppen, de oliekoeler, koppelomvormer en oliekanaaltjes worden grondig gespoeld en gereinigd. Het is repareren zonder sleutelen. Het was altijd al mogelijk om ook stuurbekrachtigingsystemen te spoelen, te reinigen en te vullen met verse vloeistof en nu kun je met de TPE dus ook verbrandingsmotoren behandelen. Daarmee biedt de PowerFlush TPE ook interessante omzetkansen voor garagebedrijven die niet veel automaatklanten hebben.

Schoon werk zonder knoeien

Het werkt eenvoudig. Je zet de auto op de brug, tapt de motorolie via de carterplug af en daarna schroef je de plug weer vast en demonteer je het oliefilter. De grossier heeft de juiste adapter om de PowerFlush TPE op de oliefilteraansluiting te monteren. Je vult de motor met Flushing Oil Pro, een speciale spoelolie, dat zelfs het meest hardnekkige en vastgekoekte vuil en slib verwijdert. Nadat de motor dertig minuten gedraaid heeft, pompt de spoelmachine de Flushing Oil Pro inclusief alle vuil, slib en drab tot de laatste druppel weg. Vervolgens vul je de motor met Neutralizer Oil Pro, dat alle vuil- en schoonmaakresten opruimt.

Na tien minuten (twintig minuten voor een dieselmotor) pompt de spoelmachine de neutraliserende olie weg. De Flushing Oil Pro en de Neutralizer Oil Pro hebben hun werk gedaan (dat is nu afgewerkte olie) en de motor is volledig schoon. Het is schoon werk zonder knoeien en morsen. Je hoeft alleen nog maar een nieuw oliefilter te monteren en de motor af te vullen met de voorgeschreven olie.

Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.
Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.

In vijf kwartier alles opgelost

De resultaten: de motoren draaien rustiger, het toerental blijft constant, het brandstofverbruik daalt en zelfs dieselmotoren zijn duizenden kilometers na een behandeling nog schoon aan de peilstok. Uitgangspunt is uiteraard wel dat het brandstofsysteem goed moet functioneren. In vijf kwartier heb je alle inwendige vervuilings-, slib- en roetproblemen opgelost. De PowerFlush TPE verzekert autobedrijven van goed werkende motoren, automaten en stuurhuizen.

Door ook preventief te spoelen en te reinigen voorkom je problemen, teleurstellingen, dure reparaties en garantieclaims; klanten blijven tevreden en je kunt met de service extra omzet en winst in de werkplaats genereren. Kroon-Oil verkoopt de PowerFlush TPE via de grossier en zorgt voor een training bij jou op de werkvloer. De grossier heeft voor elke auto de juiste adapter te leen.

Dit artikel is gesponsord door Kroon-Oil.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?