“Na de overname was het een uitdaging om structuur te vinden,” vertelt Willem Geurtsen. “Ik moest het bedrijf managen terwijl de oude werkwijzen bleven bestaan. Ondertussen groeide onze werkplaats aanzienlijk. Dit maakte de rol van onze werkplaatsreceptioniste steeds zwaarder. Alle communicatie met klanten en medewerkers liep via één persoon. Dat was niet langer haalbaar.”
Advies van OOMT
In september 2023 belde OOMT-adviseur werkgeverschap Jolanda Straatman om vrijblijvend kennis te maken. “Ze legde ons uit waarbij OOMT kan ondersteunen,” zegt Geurtsen. “Toen onze receptioniste begin 2024 vertrok en alle taken bij één persoon terechtkwamen, was dat de druppel. We wisten dat er iets moest veranderen. Jolanda begeleidde ons in het traject voor strategisch personeelsbeleid. In dit traject hebben we gekeken naar de ontwikkelingen die op ons bedrijf afkomen, waar wij als bedrijf voor staan en wat er voor nodig is om onze doelen te realiseren. Het ging daarbij dus niet alleen om de receptie, maar om het hele bedrijf.”
Een betere werkplaatsstructuur
De werkplaats werd ingericht in drie afdelingen: bedrijfswagens, regulier onderhoud en diagnoses. Elke afdeling kreeg een eigen verantwoordelijke, waarbij Evert-Jan Lagerweij werd aangesteld als hoofd van de werkplaats. “Hij overziet de hoofdlijnen en pakt complexe werkzaamheden op,” legt Geurtsen uit. “Daarnaast hebben we samen functiebeschrijvingen opgesteld, wat voor meer duidelijkheid en rust heeft gezorgd.”
Samenwerking verbeteren
OOMT-coach Saskia Bunnik speelde ook een belangrijke rol in het traject. Ze voerde gesprekken met alle medewerkers en heeft met hen besproken waarin zij zich verder kunnen ontwikkelen. In de workshop Samenwerken & Communiceren is de teamdynamiek onder de loep genomen. “Dit heeft enorm geholpen,” zegt Willem Geurtsen. “Medewerkers begrijpen elkaar nu beter en werken prettiger samen. Het zijn vaak kleine verbeteringen die een groot verschil maken. Goed personeelsbeleid houdt voor ons in dat we goed met elkaar kunnen praten, dat we het gezellig hebben en interesse in elkaar hebben. Daarbij proberen wij medewerkers te geven wat ze nodig hebben. En ja, dat kan ook in kleine dingen zitten. Dat zorgt namelijk voor een goede sfeer en samenwerking en dat komt ook het rendement ten goede.”
Tevreden over de veranderingen
“Het traject was intensief,” erkent Geurtsen. “We hielden elke vrijdag overleg, ondanks de drukte. Maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. De taken zijn nu verdeeld, de nieuwe receptioniste is goed ingewerkt en de werkplaats draait beter dan ooit.” Evert-Jan Lagerweij beaamt dit: “Ik wil niet meer terug naar de oude situatie. Dankzij de nieuwe structuur en het wekelijkse werkoverleg is mijn werk veel overzichtelijker.” Geurtsen besluit: “We zijn klaar voor verdere groei en kijken met vertrouwen naar de toekomst.”
Meer weten? Kijk op www.oomt.nl of bel 0800-0155.
Dit artikel is gesponsord door OOMT.