Column Tom Polman: Toekomst of ondergang?

Column Tom Polman: Toekomst of ondergang?

Op de AMT Facebook-pagina ontstond onlangs een discussie over de investeringen die je als autobedrijf moet doen om bij te blijven. Van ADAS tot de deeltjesteller. Zijn de investeringen te groot en is de kleine universeel de dupe? Daar wordt men het op Facebook niet over eens. De één ziet het als zijn ondergang, de ander juist als een investering in de toekomst van zijn bedrijf. Stof tot nadenken.

Ik belde met vier ondernemers om erover door te praten. Waarin ga je investeren en welke afwegingen maak je dan? Na oriëntatie online en in vakbladen zoeken ze al snel contact met collega-ondernemers en de vaste leverancier(s). De praktijkervaring van anderen speelt een belangrijke rol. Doet het apparaat wat je ervan mag verwachten? De prijs blijkt minder belangrijk.

“Het gaat om het hele pakket”, zegt een ondernemer. “Welke meerwaarde biedt dit merk mij, en ook de kosten ná aanschaf vind ik belangrijk. Ik ga binnenkort investeren in een deeltjesteller. Als ik voor een ander merk kies dan mijn huidige emissieapparatuur, krijg ik misschien te maken met extra voorrijkosten. Dat vergt wat uitzoekwerk.”

De keuze is zo gemakkelijk nog niet en de discussie op Facebook is goed te verklaren. De vraag of je moet investeren is naar mijn idee wel eenvoudig te beantwoorden. Ja, je moet blijven investeren in de tools en equipment die bij jouw bedrijf van nu én in de toekomst passen.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Foto: EGEA

EGEA kiest wederom Leon Andriessen als voorzitter

Leon Andriessen is onlangs tijdens de Algemene Vergadering van de European Garage Equipment Association (EGEA) in Frankfurt gekozen tot nieuwe voorzitter.

Afbeelding: CBX Equipment

Uitlijnapparatuur voor snelheid in compacte ruimte

CBX Equipment voegt de Rotary CCD- en 3D-uitlijnapparatuur toe aan haar assortiment uitlijnapparatuur. De leverancier van werkplaatsapparatuur geeft aan dat de nieuwe lijn een waardevolle aanvulling is op de Teco- en Vamag-uitlijnmachines. Waarom? Omdat ze weinig tijd en ruimte vragen.

Met vier van deze krachtpatsers verplaats je voertuigen tot 4319 kg.

Voertuigverplaatsers voor superzwaargewichten

Door de komst van EV's is de vraag naar voertuigverplaatsers de laatste jaren toegenomen. Het Amerikaans Gojak speelde daar al op in, maar gaat nu een stapje verder. Is 816 kg per wiel te weinig? Geen probleem voor de nieuwste krachtpatser in de opvallende violetkleur.

Voordeel van Eusama: geen referentiewaarden nodig. Aandachtspunt: een verkeerde bandenspanning heeft invloed op de meting.

Eusama suspensietester, hoe werkt die? (en wat levert hij op?)

Mobiliteitscentrum de Beijer in Heteren test schokdempers (en overige delen van het onderstel!) op een suspensietester. Die test volgens het Eusama-principe. Hoe werkt dat? En wat levert het op bij De Beijer?

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.