Blog Tom Polman: Omschakelen

Een week voor onze deadline een belletje van een transmissiespecialist: "Sorry, maar door zieke medewerkers kan je helaas niet bij ons terecht voor het Stap voor stap-artikel..." Dat is, zo kort voor de deadline, best een uitdaging kan ik je zeggen... Wat nu?

Ik dook in de mailbox waar mijn oog viel op de mail van AMT-lezer Evert Haarman. Hij mailde antwoorden op onze themavragen over transmissies. Uit zijn antwoorden bleek dat we met een specialist te maken hadden. Ik belde hem voor extra toelichting op zijn mail en hoorde al snel dat er meer schuilging achter deze ondernemer.

AMT 10 van 2020 viel vrijdag 23 oktober op de mat van de abonnees. Digitaal lezen? Dat kan via amt.nl/digitaal-magazine.

Hij vertelde volop in transitie te zijn: van universeel autobedrijf naar DSG-specialist. Evert ziet het aantal automatische transmissies al jaren toenemen en verdiepte zich in de techniek, het huidige aanbod van specialisten en wat er volgens hem beter kan.
Een gedurfde stap. Geen onderhoud, geen APK meer, maar focus op automatische transmissies. Wanneer de metamorfose compleet is, trakteren we je op een uitgebreide reportage.

Voor nu een mooi voorproefje in de jongste AMT, het oktobernummer met in Stap voor Stap: DSG mechatronic vernieuwen. Het artikel lees je als abonnee simpel online, of lees AMT 10 hier digitaal.

Een praktische stap voor stap zoals je van AMT gewend ben, last minute samen met en bij Evert gemaakt. Van uit- en inbouw tot softwareaanpassing. Een mooie combi van mechanisch en digitaal vakwerk.

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

Wij staan in direct contact met autobedrijven. Belangrijk voor ons en gelukkig weten lezers ons te vinden. Wil jij ook met AMT schakelen? Stuur me een mail en wie weet ben je net als Evert zomaar ‘covermateriaal’.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast vanzelfsprekend automaten. Maar de BMW ASA 'Automatisierten Schaltassistenten' is anders, een heel- of halfautomaat tegelijk.

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972 opgericht als Van Doorne's Transmissie. En tegelijkertijd het startschot voor een wedergeboorte van het bedrijf. Onder de naam Bosch Thin Metal Technologies gaat het bedrijf een transitie in en positioneert zich als producent van ultra-hoogwaardige componenten voor elektromotoren en brandstofcellen.

De behuizing van de 8HP-transmissie wordt elders gegoten, alle andere onderdelen worden in Saarbrücken bij ZF gefabriceerd.

Zo reviseert ZF eigen automatische transmissies

Automatische transmissies zijn nu erg populair en wijdverbreid. Er zijn verschillende transmissiespecialisten die zo'n automaat kunnen repareren. Er is er echter maar één die ZF-transmissies kan reviseren naar OE-specificaties: ZF zelf, dat doen ze in de ZF-fabriek in Saarbrücken, waar ook de nieuwe transmissies worden geproduceerd.

'Electronic Drive Unit' van de MG EHS Plug-in Hybrid in beeld. In dit artikel duiken we in de complexe techniek.

Als '6+4' toch '9' is: mysterieuze versnellingsbak MG EHS ontrafeld

Een MG? Nee, dat is geen Brits sportwagentje meer. "Wensen van mensen veranderen, dus merken veranderen", zegt MG's pr-manager. Daarom is een MG nu een Chinese SUV. De volelektrische ZS kenden we al, de Plug-in Hybrid EHS komt er nu bij. De geautomatiseerde versnellingsbak van die auto telt zes versnellingen voor de verbrandingsmotor en vier voor de elektromotor. Dat is anders dan anders. Hoe het werkt? We gaan puzzelen!

Lees AMT 11, Thema Diagnose, nu online

Lees AMT 11, Thema Diagnose, nu online

Op het gebied van diagnose ben je nooit uitgeleerd! Daarom belichten we in AMT 11 de nieuwste tools, uitdagingen én oplossingen uit de praktijk.

Lees AMT 10, Werkplaatsspecial, nu online

Lees AMT 10, Werkplaatsspecial, nu online

Hoe ziet de ideale werkplaats eruit? Om daar achter te komen, ging AMT op bezoek bij drie autobedrijven die onlangs de werkplaats opnieuw ingericht hebben. Welke keuzes maakten zij, waarom, en hoe bevalt het in de praktijk?

Lees AMT 9, Thema Onderdelen, nu online

Lees AMT 9, Thema Onderdelen, nu online

Hoe beïnvloeden het verouderende wagenpark en stijgende kosten de onderdelenmarkt? Hoe aantrekkelijk is revisie van onderdelen? En hoe gaan autobedrijven in de praktijk om met gebruikte onderdelen? Antwoorden op deze en andere vragen lees je in deze AMT!

Lees AMT 7/8, thema Olie & Additieven, nu online

Lees AMT 7/8, thema Olie & Additieven, nu online

Hoe overtuig je de klant van het gebruik van de juiste - en soms - duurdere olie? Waarom voorkom je problemen met de juiste olie, en op tijd verversen? Hoe los je motorproblemen op en hoe voorkom je ze middels reiniging? Antwoorden op deze en andere vragen lees je in deze AMT!

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT.nl heeft een frisse restyling ondergaan, inclusief een nieuw logo en lettertype. Deze vernieuwingen vormen het startschot voor een grondige onderhoudsbeurt, waarmee we zorgen dat AMT dé kennisbron voor autotechnici blijft.

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Handgereedschap is het thema in AMT 6 van 2024. Met de komst van nieuwe technologie is het arsenaal handgereedschap veranderd, en gegroeid. Wat mag er in het moderne autobedrijf niet ontbreken in de gereedschapskar? En welk gereedschap kan eruit? En wat treffen we aan in de gereedschapswagen bij een dealer, een universeel, een klassiekerspecialist en een motorfietsbedrijf? AMT zocht het uit.

Lees AMT 5, thema APK, nu online

Lees AMT 5, thema APK, nu online

APK is het thema in AMT 5 van 2024. Het APK-examen bevoegdheidsverlenging staat bol van de onduidelijke formuleringen, instinkers en complexe, suggestieve vragen. Wat toetsen we eigenlijk: taalkunde of APK-kennis? AMT duikt in de materie en bevraagt opleiders én examinatoren.

Foto: Shutterstock

AMT online magazine: Essentials voor de autotechnicus

Het nieuwe online magazine van AMT staat in het teken van leren. We hebben een serie artikelen verzameld waarmee je kennis kunt tanken. Kennis die je vandaag nog in je autobedrijf en werkplaats toe kunt passen.