Peugeot 2008 houdt in, los jij de storing op?

Peugeot 2008 houdt in, los jij de storing op?

Autodiagnose.eu krijgt een Peugeot 2008 binnen van bouwjaar 2015. De driecilinder 1.2 THP met motorcode HNZ houdt in. En er is een foutcode op de brandstofdruk. Complicatie: het is een af-en-toe-storing. Autodiagnose.eu doet de metingen. Heb jij genoeg aan de meetresultaten om de storing op te lossen? Win dan een felbegeerde plaats bij de workshop 'Netwerkstoringen, een praktische aanpak'.

De klacht treedt sporadisch op, meestal eens per twee dagen na een koude start. Daarna kun je de storing wissen en blijft die uit. In een poging de storing te verhelpen heeft het garagebedrijf de hogedrukpomp, de lagedrukpomp, de injectoren en de bedrading vervangen. Vervolgens is bij een collega-garagebedrijf nog een keer de hogedrukpomp vervangen.

1 x de LD-pomp, 2 x de HD-pomp, 3 injectoren en de bedrading zijn al vervangen...”

Naar Autodiagnose.eu

Bij binnenkomst voeren we eerst een volledige voertuigscan uit. Er staan behoorlijk wat meldingen in de diverse regeleenheden, maar het foutgeheugen van de motorregeleenheid is leeg. Na het vastleggen van de voertuigscan wissen we de foutgeheugens van alle regeleenheden en laten de Peugeot een nacht buiten staan. De volgende ochtend starten we de motor; geen storing en alles werkt naar behoren. Dit herhaalt zich nog enkele dagen, maar uiteindelijk steekt de storing toch de kop op: P0087 brandstoftoevoer foutief.

Het systeem

Voordat we ons op die storing storten, verdiepen we ons in de opbouw van het brandstofsysteem. Dat bestaat uit een lagedruk elektrische brandstofpomp in de tank en een hogedruk mechanische brandstofpomp op de cilinderkop met een elektrische brandstofdrukregeling.

De meting

Voor onze beeldvorming voeren we een meting uit tijdens de storing waarbij we:

- de lagedruk brandstofdruk meten met een drukmeter die een spanning uitgeeft (rood);

- de signaalspanning van het hogedruksensor meten (geel);

- de aansturing van de brandstofdrukregelaar in de hogedrukpomp meten (groen);

- het krukassignaal (blauw) meten waaruit we de krukassnelheid berekenen (paars).

Wat zien we?

Als we deze meting voor de eerste keer uitvoeren vragen we ons af of dit allemaal wel klopt. We zien per twee krukasomwentelingen drie drukslingeringen in de lagedruk brandstofmeting (rood). De gemiddelde lagedruk brandstofdruk is circa 5,5 bar met maxima van circa 6 bar en minima van circa 5 bar.

Ook valt in deze meting op dat de brandstofdrukregelaar van de hogedrukpomp 1 x per 11 krukasomwentelingen aangestuurd wordt (groen) en dat de drukwaarde van de hogedruk brandstof tussen die twee aansturingen van de brandstofdrukregelaar (groen) lineair afloopt van 1,9 volt naar 1,4 volt om vervolgens binnen een kwart krukasomwenteling weer te stijgen van 1,4 naar 1,9 volt als gevolg van aansturing van de brandstofdrukregelaar.

Voor dit soort metingen zijn over het algemeen geen referentiemetingen beschikbaar. Jammer!”

Klopt dit beeld?

Voor dit soort metingen zijn over het algemeen geen referentiemetingen beschikbaar. Jammer, want die zouden we kunnen gebruiken om te toetsen of hetgeen we zien juist is of toch een afwijking vertoont. Om de meting toch te kunnen beoordelen hebben we deze meting vele malen uitgevoerd onder verschillende omstandigheden; in een storingssituatie, in een storingsvrije situatie, bij verschillende toerentallen, bij een koude motor, bij een warme motor, etc.

De resultaten van die metingen hebben we op verschillende manieren onderzocht. We hebben ze tegen elkaar en tegen de theoretische werking van de betreffende (deel)systemen getoetst. We hebben ingezoomed op de scoopbeelden om minuscule afwijkingen te ontdekken in langdurige metingen vanaf het op contact zetten van de motor tot het optreden van de storing tijdens stationair draaien.

Geen aanknopingspunten

Deze zoektocht in de oscilloscoopbeelden naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg leverde, in tegenstelling tot het gros van de diagnoses die we uitvoeren, niets op. In de weken die volgden hebben we de oscilloscoopmetingen meerdere malen opnieuw bekeken in de hoop dat we wellicht toch iets over het hoofd hadden gezien. Dat bleek niet het geval.

Naast de oscilloscoopmetingen maakten we met diagnoseapparatuur diverse logs van de meetwaarden van de brandstofdruk in de motorregeleenheid omdat daarin de nominale (gewenste) waarde werd weergegeven. Ook hieruit kwamen geen afwijkingen naar voren. De werkelijke brandstofdruk schommelde marginaal met enkele bars rondom de nominale waarde. Deze schommeling was vergelijkbaar met de schommeling als de storing niet actief was. Hier dus ook geen aanknopingspunten.

De motorregeleenheid ziet een afwijking

Vanwege het uitblijven van een duidelijke afwijking in zowel de oscilloscoopmetingen als de nominale en werkelijk drukwaarde in de meetwaarden was onze hypothese dat er sprake was van een minimale afwijking die door de software van de motorregeleenheid als ‘afwijking’ werd aangemerkt, maar niet duidelijk zichtbaar was in zowel de meetwaarden als in de oscilloscoopmetingen.

Afstand nemen en herbeschouwen

Gelukkig was onze opdrachtgever begripvol en gaf hij ons de tijd, rust en ruimte om deze casus te onderzoeken. Hierdoor konden we afstand nemen en vanaf de basis op hoofdlijnen alles herbeschouwen. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Maar nu de vraag aan jou: Wat was de oorzaak van deze storing?”

Wat was de oorzaak?

Juist, bij Autodiagnose.eu moesten ze de grijze cellen stevig aan het werk zetten, maar uiteindelijk losten ze het probleem op. De Peugeot is storingsvrij en terug naar zijn eigenaar.

Maar nu de vraag aan jou: Wat was de oorzaak van deze storing? Vul je oplossing in op het formulier hieronder. Je hebt tot 25 augustus. (Toegegeven, Asim van Autodiagnose.eu had meer tijd.) Daarna verloten we onder de goede inzenders een plekje bij de Autodiagnose-workshop: ‘Netwerkstoringen, een praktische aanpak’. We wensen je veel wijsheid en denkkracht toe!

Klik om het scopebeeld groot te bekijken


Wendy en Asim Saglam zijn de ondernemers achter Autodiagnose.eu. Asim is onderzoeker in hart en nieren. Zijn passie? Onontgonnen terrein verkennen bij het oplossen van complexe storingen. Wendy is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering, zet Autodiagnose.eu op de kaart op social media én ontwikkelde de technische workshops voor autobedrijven. Autotechnicus Marijn maakt met zijn scherpe opmerkingsvermogen het team compleet.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Auto's worden slimmer, diagnoseapparatuur ook. Wat kan je er allemaal mee?

Wat kan de diagnoseapparatuur van zeven verschillende merken?

Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. Maar wat kan die apparatuur precies? Een opsomming van de capaciteiten van de apparatuur van zeven merken.

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?