De uitbreiding van het bestaande gamma met elektrische waterpompen is voor de Deense fabrikant Nissens een natuurlijke stap. De automotive‑divisie van dit bedrijf maakt vervangingsonderdelen in drie sectoren:
1. motorkoeling (radiateuren, kachelradiateuren, oliekoelers);
2. airco (condensors, compressors, drogers, verdampers);
3. efficiëntie & emissies (turbo's, EGR-koelers, ‑kleppen en turbokoelers).
Aan de categorie motorkoeling hebben ze nu ook elektrische waterpompen toegevoegd.
Sneller op temperatuur
Elektronisch gestuurde en aangedreven waterpompen zijn in 2004 door BMW geïntroduceerd. Ze winnen sindsdien snel aan populariteit, vooral bij auto's met een stop-startsysteem of hybride-aandrijving. De elektrische waterpompen bieden namelijk veel voordelen. Een mechanische waterpomp draait met dezelfde snelheid als de motor, ongeacht of die motor warm of koud is. Maar een elektrisch aangedreven waterpomp kan een eigen debiet (flow) hanteren.
Zo kun je dus met een laag debiet een koude motor snel opwarmen en met een hoog debiet een warme motor snel afkoelen. De koeling is daardoor heel efficiënt.
Op maat aangestuurd
Een elektrische waterpomp wordt aangestuurd door de motorsturing, die rekening houdt met de bedrijfsmodus, de motorbelasting en de gegevens van de temperatuursensoren. Moderne motoren met lage emissies en hoge vermogens moeten binnen een klein temperatuurbereik draaien om hun efficiëntie te behouden.
De motorsturing verhoogt of verlaagt het voltage naar de Nissens elektrische waterpomp, zodat de snelheid van die pomp varieert om een bepaalde doeltemperatuur te bereiken.
Nog een voordeel: elektrische waterpompen zijn flexibel door autofabrikanten in het motorcompartiment in te bouwen. Dat voorkomt hete en koude temperatuurzones in de motor.
Veiligheid en kwaliteit
Net als bij het al bestaande gamma van Nissens-onderdelen ligt ook bij deze nieuwe productgroep de focus op kwaliteit, veiligheid en een monteursvriendelijke montage. Het bedrijf heeft alle onderdelen gemaakt van kunststof elementen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. De connectoren zijn van OE-kwaliteit, net als de trillingsdempers en de montagebeugels en daarmee ook de bijpassende prestaties.
In alle elektrische waterpompen is een beveiligingsfunctie gemaakt, die ervoor zorgt dat de elektrische waterpomp niet oververhit raakt als het schoepenwieltje vastloopt. Mocht dat wel gebeuren, dan zal het stroomverbruik worden beperkt.
First Fit verkort installatietijd
Bij het vervangen van een elektrische waterpomp is de pomp zelf slechts zelden de belangrijkste kostenpost; het is vooral de tijd die de monteur nodig heeft om de pomp te vervangen. De focus van Nissens ligt daarom op installatiegemak. Om een snelle en gemakkelijke installatie te garanderen, worden de benodigde beugels en bevestigingsmaterialen die bij de elektrische waterpomp horen in de doos bijgeleverd. Het bedrijf noemt dat het First Fit-concept en past het toe op alle productgroepen.
Het doel van het First Fit‑concept is het verkorten van de installatietijd voor de monteurs. Vooral de beugel waarmee je de elektrische waterpomp vastzet is essentieel bij het installeren; als die niet in de doos zit zijn monteurs veel te lang met de montage van de pomp bezig.
First Fit hulp‑ en hoofdwaterpompen
Het assortiment van de nieuwe productgroep bestaat bij de introductie al gelijk uit 35 elektrische waterpompen. Daarmee dekken ze een groot deel van het Europese wagenpark af. Bovendien zal het bedrijf, zoals het ook met de andere productgroepen doet, het gamma de komende jaren continu verder uitbreiden met nieuwe typen; uiteraard wordt daarbij kwaliteit, voorraad, documentatie en trainingen niet vergeten.
Nissens levert de First Fit hulp‑ en hoofdwaterpompen vanaf juli 2020. Het bedrijf verwacht een snelle groei, omdat een groot deel van het wagenpark al voorzien is van elektrische waterpompen.
Dit artikel is gesponsord door Nissens.