Nieuw: Nissens elektrische waterpompen

Nieuw: Nissens elektrische waterpompen

Nissens, de Deense fabrikant van onderdelen voor motorkoeling, airconditioning, turbo's en EGR-kleppen, voegt elektrische waterpompen aan het assortiment toe. Nissens heeft er hoge verwachtingen van, want de markt groeit snel.

De uitbreiding van het bestaande gamma met elektrische waterpompen is voor de Deense fabrikant Nissens een natuurlijke stap. De automotive‑divisie van dit bedrijf maakt vervangingsonderdelen in drie sectoren:

1. motorkoeling (radiateuren, kachelradiateuren, oliekoelers);
2. airco (condensors, compressors, drogers, verdampers);
3. efficiëntie & emissies (turbo's, EGR-koelers, ‑kleppen en turbokoelers).

Aan de categorie motorkoeling hebben ze nu ook elektrische waterpompen toegevoegd.

Een elektrisch aangedreven waterpomp kan een eigen debiet (flow) hanteren.

Sneller op temperatuur

Elektronisch gestuurde en aangedreven waterpompen zijn in 2004 door BMW geïntroduceerd. Ze winnen sindsdien snel aan populariteit, vooral bij auto's met een stop-startsysteem of hybride-aandrijving. De elektrische waterpompen bieden namelijk veel voordelen. Een mechanische waterpomp draait met dezelfde snelheid als de motor, ongeacht of die motor warm of koud is. Maar een elektrisch aangedreven waterpomp kan een eigen debiet (flow) hanteren.

Zo kun je dus met een laag debiet een koude motor snel opwarmen en met een hoog debiet een warme motor snel afkoelen. De koeling is daardoor heel efficiënt.

Op maat aangestuurd

Een elektrische waterpomp wordt aangestuurd door de motorsturing, die rekening houdt met de bedrijfsmodus, de motorbelasting en de gegevens van de temperatuursensoren. Moderne motoren met lage emissies en hoge vermogens moeten binnen een klein temperatuurbereik draaien om hun efficiëntie te behouden.

Elektrische waterpompen zijn flexibel door autofabrikanten in te bouwen”

De motorsturing verhoogt of verlaagt het voltage naar de Nissens elektrische waterpomp, zodat de snelheid van die pomp varieert om een bepaalde doeltemperatuur te bereiken.

Nog een voordeel: elektrische waterpompen zijn flexibel door autofabrikanten in het motorcompartiment in te bouwen. Dat voorkomt hete en koude temperatuurzones in de motor.

Veiligheid en kwaliteit

Net als bij het al bestaande gamma van Nissens-onderdelen ligt ook bij deze nieuwe productgroep de focus op kwaliteit, veiligheid en een monteursvriendelijke montage. Het bedrijf heeft alle onderdelen gemaakt van kunststof elementen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. De connectoren zijn van OE-kwaliteit, net als de trillingsdempers en de montagebeugels en daarmee ook de bijpassende prestaties.

In alle elektrische waterpompen is een beveiligingsfunctie gemaakt, die ervoor zorgt dat de elektrische waterpomp niet oververhit raakt als het schoepenwieltje vastloopt. Mocht dat wel gebeuren, dan zal het stroomverbruik worden beperkt.

In alle elektrische waterpompen is een beveiligingsfunctie gemaakt.

First Fit verkort installatietijd

Bij het vervangen van een elektrische waterpomp is de pomp zelf slechts zelden de belangrijkste kostenpost; het is vooral de tijd die de monteur nodig heeft om de pomp te vervangen. De focus van Nissens ligt daarom op installatiegemak. Om een snelle en gemakkelijke installatie te garanderen, worden de benodigde beugels en bevestigingsmaterialen die bij de elektrische waterpomp horen in de doos bijgeleverd. Het bedrijf noemt dat het First Fit-concept en past het toe op alle productgroepen.

Het doel van het First Fit‑concept is het verkorten van de installatietijd voor de monteurs. Vooral de beugel waarmee je de elektrische waterpomp vastzet is essentieel bij het installeren; als die niet in de doos zit zijn monteurs veel te lang met de montage van de pomp bezig.

First Fit hulp‑ en hoofdwaterpompen

Het assortiment van de nieuwe productgroep bestaat bij de introductie al gelijk uit 35 elektrische waterpompen. Daarmee dekken ze een groot deel van het Europese wagenpark af. Bovendien zal het bedrijf, zoals het ook met de andere productgroepen doet, het gamma de komende jaren continu verder uitbreiden met nieuwe typen; uiteraard wordt daarbij kwaliteit, voorraad, documentatie en trainingen niet vergeten.

Nissens levert de First Fit hulp‑ en hoofdwaterpompen vanaf juli 2020. Het bedrijf verwacht een snelle groei, omdat een groot deel van het wagenpark al voorzien is van elektrische waterpompen.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

In een proefproductiefaciliteit in Herzogenaurach produceert Schaeffler platen in series van tienduizenden voor prototypes en kleine series van internationale voertuigfabrikanten. De faciliteit is onderdeel van Schaefflers waterstofexpertisecentrum, met uitgebreide testapparatuur. Foto: Schaeffler/Daniel Karmann

Schaeffler AG schrapt banen en zet in op kostenbesparingen

Schaeffler AG kondigt ingrijpende maatregelen aan om de concurrentiekracht te verbeteren, inclusief banenverlies en capaciteitsaanpassingen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Shutterstock

Autodoc Pro belooft meer marge op onderdelen - hoe?

Een magazijn in een universeel autobedrijf? Niet nodig. De grossier levert razendsnel. Als het moet zelfs zes keer per dag. Geweldige service! Maar niet gratis. Biedt Autodoc Pro een goedkoper alternatief voor een deel van de onderdelen?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?