Roetfilter: niet elke oplossing werkt

Roetfilter: niet elke oplossing werkt

Het lampje 'DPF verstopt' op het dashboard brandt. Uitlezen geeft inderdaad aan dat het roetfilter is verstopt. Je kunt een middeltje toevoegen, het roetfilter laten reinigen of vervangen. Wat doe je? Er zijn meerdere antwoorden goed, maar niet alles werkt in elke situatie. Wat te doen?

Het is een dilemma dat elke werkplaats keer op keer weer tegenkomt en de juiste oplossing hangt een beetje van de situatie af. Laten we beginnen met de talloze middeltjes, die er eigenlijk altijd op neerkomen dat de verbranding van de roetdeeltjes versnelt. Daarmee raak je het roet kwijt en gaat het lampje uit, maar helaas komt het probleem snel terug. Dat is dus geen permanente oplossing. Een nadeel is bovendien de ongecontroleerde hoeveelheid warmte die door het middeltje ontstaat, waardoor het keramisch filterelement kan smelten. Dan ben je nog verder van huis.

Grondige dieptereiniging

Het roetfilter (DPF) los laten reinigen is een heel ander verhaal. Diesel Büchli reinigt roetfilters die geen 'flow' meer hebben. Het roetfilter wordt in een oven opgewarmd tot meer dan 600 graden Celsius, zodat roet, as, zwavel, olieresten en koolwaterstoffen eruit worden gedampt of gedroogd. Na de ovenbehandeling volgt een uitblaasbehandeling in een onderdrukcabine om het residu en andere niet-organische deeltjes, voornamelijk as (die niet verbranden, maar het filter wel verstoppen) er met perslucht uit te blazen.

Veel aftermarketproducten gebruiken het goedkopere Cordieriet”

Door na afloop van deze behandeling de tegendruk voor‑ en achter het filter te meten, is het effect van de reiniging kristalhelder. Samen met het keuringsrapport garandeert het bedrijf de juiste werking.

Einde van dezelfde dag weer ophalen

Voor deze reiniging hoef je bij Diesel Büchli geen afspraak te maken. Als je het filter 's ochtends vóór 9.00 uur aanlevert is het aan het einde van dezelfde dag klaar. Lever je het vóór 15.00 uur aan, dan kun je het aan het einde van de volgende ochtend ophalen. De kosten voor het reinigen bedragen 300 euro, exclusief BTW. Het bedrijf kan het roetfilter ook met nachtexpress naar één van de partners bij jou in de buurt sturen. Gemak dient de mens.

Weet wat je koopt

Het roetfilter vervangen is ook een goede oplossing, vooral als je kiest voor een nieuw, origineel filter van het betreffende merk. Dat is voor sommige klanten een hele goede oplossing, maar het is meestal ook verreweg de duurste optie. Een alternatief is een nieuw aftermarketfilter, waarvan de hele goede exemplaren zich kwalitatief kunnen meten met originele filters.

Het is wel oppassen met de kwaliteit, want soms laat de passing te wensen over, soms is er een veel kleiner filterelement gebruikt en soms is het binnenwerk gemaakt van een lagere materiaalkwaliteit. Veel aftermarketproducten gebruiken namelijk het goedkopere Cordieriet, dat veel minder hittebestendig is en een lagere asopslag heeft dan het duurdere Silicium Carbide.

Ruilen is sneller

Tenslotte zijn er de ruilfilters. Het prijsverschil met een origineel nieuw filter is vaak heel groot, dus het is wel belangrijk om te weten of het ruilfilter van OE-kwaliteit is of niet.

Ruilfilters zijn het beste en meest voordelige alternatief voor een origineel nieuw roetfilter”

Een ruilfilter van OE-kwaliteit is aantrekkelijk geprijsd en garandeert toch de juiste werking en passing. Diesel Büchli heeft een programma van meer dan honderd verschillende ruilunits in OE-kwaliteit; meer dan een origineel onderdeelnummer of het kenteken van de auto heb je niet nodig om de mogelijkheden te bepalen.

Heb je je keuze gemaakt, dan levert het bedrijf het roetfilter in de ochtend na de bestelling af. Bestel je bij één van jouw lokale Diesel Büchli Partners dan wordt het zelfs met de eerste route van de dag bezorgt. Uiteraard krijg je voor het gedemonteerde filter het statiegeld retour. Daarmee is ruilen niet alleen een betrouwbaar en snelle oplossing, maar ook het beste en meest voordelige alternatief voor een origineel nieuw roetfilter.

Dit artikel is gesponsord door Diesel Büchli. 

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?