Verstopt roetfilter schoon zonder demonteren met DPF/OPF-reiniger...
De nieuwe DPF/OPF-reiniger van Liqui Moly lost roet op zonder demontage.
De nieuwe DPF/OPF-reiniger van Liqui Moly lost roet op zonder demontage.
MS Motorservice lanceert een montagevriendelijke uitlaatklepmodule. De onderdelen zijn voorgemonteerd en lekvrij, wat installatie eenvoudiger en sneller maakt.
Het Nederlandse Dr. Jekill & Mr. Hyde is een uitlaatfabrikant met een geheel eigen filosofie. De uitlaten hebben een klep, waarmee je verschillende prestatie- en soundniveau's kunt kiezen. Elk van die niveaus voldoet echter aan de Euro 5+ homologatie-eisen. Hoe werkt dat?
Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?
Liqui Moly presenteerde op de Automechanika Frankfurt de nieuwe JetClean Tronic III voor het reinigen van motoren en roetfilters. Er zijn twee varianten beschikbaar: een basisversie voor het reinigen van brandstofsystemen en een Pro-variant, die ook het aanzuigsysteem en roetfilter reinigt.
Hoe stel je efficiënt diagnose? Die vraag stond centraal tijdens de presentatie van DPF Doctor Darren Darling in de ATC-kennisdome op AutoProf. Zijn antwoord samengevat in drie zinnen: Werk volgens een vast proces. Gezonde auto's zijn diagnostisch goud. En: Houd het simpel.
In deze aflevering van Techniek van Toen gaan we terug naar 1983. AMT constateert dat de uitlatenomzet bij autobedrijven drastisch daalt. De reden: de opkomst van fastfitters. Automobilisten kiezen steeds vaker voor imitatie-uitlaten. maar zijn die even goed als het origineel? Dat zocht AMT grondig uit.
Ze worden allemaal op tijd vervangen: luchtfilter, oliefilter, interieurfilter en brandstoffilter, maar niet het roetfilter. Bij Visser Diesel Center in 's-Hertogenbosch hebben ze al meer dan tienduizend roetfilters gereinigd en ze vinden dat de aandacht voor roetfilters net zo gewoon moet worden als de aandacht voor distributieriemen.
Op 1 januari 2023 begon het en voorlopig zijn we er nog niet mee klaar: de deeltjestest in de APK. Waar je voorheen de DPF-problemen oploste door te reinigen, werkt dat nu niet meer. Hoe dan wel? Wat zijn de do's en don'ts bij een slechte uitslag op de APK-deeltjestest? We spreken met roetfilterfabrikant DRIV en expert Ralph Wilce.
De vijf vestigingen van Van Abeelen APK beschikten al vroeg over Mahle PMU 400-deeltjestellers. Van mei tot en met oktober 2022 testte deze specialist 586 dieselvoertuigen met bedrijfswarme motor. Hoewel deze voertuigen niet representatief zijn voor de Nederlandse vloot, geven de meetdata inzicht. Ook in België is al op grote schaal gemeten. Wat mogen we verwachten van de deeltjestest in de APK?