De eigenaar van de auto had het voertuig bij de garage gebracht met de melding dat hij vaak koelvloeistof moest bijvullen. Bovendien kwam er lichte witte rook uit de uitlaat, vooral bij het starten van de motor.
De eerste vraag waarmee de monteur aan de slag gaat, is hoe de koelvloeistof in het uitlaatsysteem terecht kon komen. Via de TurboKennisbank van Turbo's Hoet zoekt hij de symptomen op. Zo ontdekt hij dat witte rook bij koude start inderdaad duidt op koelvloeistof die in de verbrandingskamers terechtkomt en samen met de uitlaatgassen verbrandt. Een duidelijke indicatie van een intern koelvloeistoflek, dus. Net als verminderd koelvloeistofniveau.
Lekt de koppakking?
De TurboKennisbank geeft ook een aantal mogelijke oorzaken. Zo zou het kunnen zijn dat de koppakking defect is. Als de koppakking lekt, kan koelvloeistof in de cilinders komen en uiteindelijk door de uitlaat naar de turbo worden geleid. Maar het kan ook een scheur in de cilinderkop of motorblok zijn. Ook daardoor komt er koelvloeistof in de uitlaat en uiteindelijk in de turbo. Tot slot kan koelvloeistof via een lek in de EGR-koeler in de uitlaat terechtkomen en de turbo in gevaar brengen.
Begin met een inspectie van de turbo
Omdat hij niet zeker weet hoe hij de precieze oorzaak kan achterhalen en de impact op de turbo wil beperken, besluit de monteur contact op te nemen met Turbo’s Hoet. Uiteraard helpt die hem graag met de diagnose. Turbo adviseert hem te beginnen met een inspectie van de turbo op sporen van koelvloeistof in de turbine- of compressorzijde van de turbo. Als dat het geval is heeft het probleem zich namelijk al uitgebreid naar de turbo. Vervolgens is het slim om het koelsysteem af te persen. Op die manier kan hij de exacte locatie van een eventueel lek vinden. Als hij de oorzaak voor de symptomen dan nog niet heeft gevonden, dan zou hij het lek moeten kunnen vinden in de EGR-koeler. Bij deze generatie motoren speelt die wel vaker een rol bij koelvloeistoflekkage.
Toch de EGR-koeler
Na het uitvoeren van de voorgestelde testen ontdekt de monteur dat er inderdaad een klein lek is in de EGR-koeler, waardoor koelvloeistof in de uitlaat terechtkomt. Bij de inspectie van de turbo blijkt dat die geen zichtbare schade heeft opgelopen. Op de foto zie je een EGR-koeler in een vergevorderd stadium van verontreiniging door koelvloeistof. Door het alerte optreden van de monteur is dit nu voorkomen. Als het probleem niet wordt opgelost, zou de turbo vroeg of laat worden aangetast door de hitte en verontreiniging.
Spoelen van het uitlaatsysteem
De oplossing bestaat uit het vervangen van de EGR-koeler en het grondig spoelen van het uitlaatsysteem om alle resterende koelvloeistof te verwijderen. Om de goede staat van de turbo te behouden, vervangt de monteur ook de pakkingen rondom de turbo.
Voorkomen is beter dan genezen
Koelvloeistoflekkages kunnen ernstige schade veroorzaken aan een turbo als ze niet tijdig worden opgemerkt. Je kunt dat voorkomen door regelmatig het koelsysteem te inspecteren of het op de juiste druk is. Ook is het slim om koelvloeistof en motorolie van goede kwaliteit te nemen. Dit beschermt de turbo en andere motorcomponenten. Met deze case zie je hoe je grotere schade kunt voorkomen en dat je altijd even kunt bellen met Turbo’s Hoet als je technische ondersteuning bij de diagnose wilt.
Heb je zelf te maken met een soortgelijk probleem, of twijfel je over de staat van je turbo? Raadpleeg dan de TurboKennisbank in de app van Turbo's Hoet of ga naar TurboPartner.eu
Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.