Turbo: de zeven veelgestelde turbo-vragen (met antwoorden)

Turbo: de zeven veelgestelde turbo-vragen (met antwoorden)
Hier is te zien dat de turbo-as iets speling dwars op zijn lengte moet hebben, voor smering van de glijlagers. Maar bijna geen speling in de lengte, anders lopen turbine- of compressorwiel tegen het huis.

Helaas is een turbo geen simpel apparaat, waaraan je vaststelt 'hij doet het, of hij doet het niet'. De vragen zijn dus ook niet simpel als aan een turbo iets lijkt te mankeren. Maar welke vragen krijgen de experts nu het meest bij Turbo's Hoet? Wat zeggen ze dan om je op weg te helpen?

Een dieselmotor zonder turbo kom je in de werkplaats nauwelijks meer tegen, of je moet klassieker specialist zijn. Daarnaast zijn veel nieuwe auto's met benzinemotor tevens uitgerust met turbotechniek. Navenant neemt het aantal turboproblemen toe. Hoe stel je dan een basisdiagnose aan die turbo?

Geleidelijk bouw je ervaring op hoe je kunt vaststellen of er aan de turbo iets mankeert. Vaak blijkt schade aan de turbo namelijk het gevolg van een ander probleem. Heel belangrijk om te weten en verder te kunnen zoeken naar de echte oorzaak. Je wil geen risico lopen dat na een andere turbo monteren het probleem niet verholpen blijkt, en een dure herhaalschade optreedt.

Zeven veelgestelde vragen over turbo's:

Vraag de experts om raad, als je twijfelt over de turbo. Turbo’s Hoet biedt hulp, waarmee elk autobedrijf de risico’s van herhaalschade bij turbo-gerelateerde klussen kan uitsluiten.

  • Vraag 1: De turbo maakt bijgeluiden die er eerst niet waren, wat nu?

Vaak is dat een lekkage. Controleer liefst met een rookapparaat. Bij voorkeur een die op druk kan testen, er kunnen lekken zijn die pas bij overdruk opengaan.

  • Vraag 2: Zegt de foutcode dat de turbo stuk is?

Bedenk dat verschillende merken testers elk hun eigen uitleg geven wat een bepaalde foutcode betekent. Wil je zekerheid, leg de code voor aan een expert van Turbo’s Hoet. In een vervolg artikel komen we terug op foutcodes en diagnose.

  • Vraag 3: Er is olielekkage, dus turbo kapot?

Controleer of de lekkage al voor of pas na de turbo optreedt. Vind je voor de turbo al olie, dan ligt het niet aan de turbo zelf. Bijvoorbeeld bij een probleem met de carterventilatie.

  • Vraag 4: Mag er speling op de turbowielen zitten?

Radiaal, in dwarsrichting op de as van de turbo moet er wat speling zijn, voor de smeerfilm op het asje. Als de turbine- en compressorwielen maar vrij lopen van het huis. Axiaal, in lengterichting van de as, mag er een halve millimeter speling zijn. Dat is bijna niet voelbaar.

De turbo is een precisie-instrument, maar niet altijd zit daar de fout. Kijk en denk ook verder”

  • Vraag 5: Er is uitlaatgaslekkage, is de turbo nu beschadigd?

Niet zelden is het probleem dat de uitlaat verstopt is, bijvoorbeeld in katalysator of roetfilter. De druk na de turbine loopt op, de turbo gaat afblazen langs zijn pakking, of bij een variabele turbo langs het verstelmechanisme.

  • Vraag 6: Wat moet de turbodruk zijn?

Het motormanagement bepaalt in een kenveld de gewenste turbodruk, aan de hand van de omstandigheden. De druk varieert altijd, er is geen vaste ‘goede’ waarde op te geven.

  • Vraag 7: Kan ik alleen de actuator van een variabele turbo vervangen?

Nee, dat kan niet, die is gekalibreerd op de turbo. Dat vereist speciale uitrusting. Overigens zit de fout vaak niet in de actuator als een variabele turbo niet juist presteert.

Kennis en ervaring paraat

Kijk verder dan de turbo. Een verstopte katalysator of roetfilter kan een foutmelding geven die op de turbo lijkt te wijzen.

Dit zijn de vragen die het meest uit de praktijk naar boven komen, merkt Turbo’s Hoet. Vragen waarbij blijkt dat wat een turboprobleem lijkt, niet zelden ergens anders is ontstaan. Turbo’s gaan vaak stuk door oorzaken van buitenaf, de turbo vervangen lost dan niet het probleem op. De volgende turbo gaat weer stuk.

Ervaring om de juiste oorzaken te vinden bouwen velen niet zo snel in de praktijk op. Hoeft ook niet, je kunt gebruik maken van de uitgebreide kennis en ervaring bij Turbo’s Hoet. Gewoon bellen, al voordat je een turbo wilt bestellen, of laten reviseren tot beter-dan-nieuw staat.

Reparatie zonder risico

Het doel van Turbo’s Hoet is om zekerheid te scheppen bij reparatie van het turbosysteem. Dat begint bij een correcte diagnose. Zodra je een vervangende turbo registreert volgt meteen telefonisch contact, met advies voor een juiste montage. Gevolgd door GeenGezeurGarantie, dat je als er na montage van de turbo toch iets mis gaat gratis een vervangende turbo ontvangt.

Nog beter: wordt Turbo Partner. Voor verder uitgebreide garantie tot en met arbeidsloon, toegang tot de kennisbank van Turbo’s Hoet, en turbo training om je kennis te vergroten.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Auto's worden slimmer, diagnoseapparatuur ook. Wat kan je er allemaal mee?

Wat kan de diagnoseapparatuur van zeven verschillende merken?

Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. Maar wat kan die apparatuur precies? Een opsomming van de capaciteiten van de apparatuur van zeven merken.

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.