Een dieselmotor zonder turbo kom je in de werkplaats nauwelijks meer tegen, of je moet klassieker specialist zijn. Daarnaast zijn veel nieuwe auto's met benzinemotor tevens uitgerust met turbotechniek. Navenant neemt het aantal turboproblemen toe. Hoe stel je dan een basisdiagnose aan die turbo?
Geleidelijk bouw je ervaring op hoe je kunt vaststellen of er aan de turbo iets mankeert. Vaak blijkt schade aan de turbo namelijk het gevolg van een ander probleem. Heel belangrijk om te weten en verder te kunnen zoeken naar de echte oorzaak. Je wil geen risico lopen dat na een andere turbo monteren het probleem niet verholpen blijkt, en een dure herhaalschade optreedt.
Zeven veelgestelde vragen over turbo's:
Vraag de experts om raad, als je twijfelt over de turbo. Turbo’s Hoet biedt hulp, waarmee elk autobedrijf de risico’s van herhaalschade bij turbo-gerelateerde klussen kan uitsluiten.
- Vraag 1: De turbo maakt bijgeluiden die er eerst niet waren, wat nu?
Vaak is dat een lekkage. Controleer liefst met een rookapparaat. Bij voorkeur een die op druk kan testen, er kunnen lekken zijn die pas bij overdruk opengaan.
- Vraag 2: Zegt de foutcode dat de turbo stuk is?
Bedenk dat verschillende merken testers elk hun eigen uitleg geven wat een bepaalde foutcode betekent. Wil je zekerheid, leg de code voor aan een expert van Turbo’s Hoet. In een vervolg artikel komen we terug op foutcodes en diagnose.
- Vraag 3: Er is olielekkage, dus turbo kapot?
Controleer of de lekkage al voor of pas na de turbo optreedt. Vind je voor de turbo al olie, dan ligt het niet aan de turbo zelf. Bijvoorbeeld bij een probleem met de carterventilatie.
- Vraag 4: Mag er speling op de turbowielen zitten?
Radiaal, in dwarsrichting op de as van de turbo moet er wat speling zijn, voor de smeerfilm op het asje. Als de turbine- en compressorwielen maar vrij lopen van het huis. Axiaal, in lengterichting van de as, mag er een halve millimeter speling zijn. Dat is bijna niet voelbaar.
- Vraag 5: Er is uitlaatgaslekkage, is de turbo nu beschadigd?
Niet zelden is het probleem dat de uitlaat verstopt is, bijvoorbeeld in katalysator of roetfilter. De druk na de turbine loopt op, de turbo gaat afblazen langs zijn pakking, of bij een variabele turbo langs het verstelmechanisme.
- Vraag 6: Wat moet de turbodruk zijn?
Het motormanagement bepaalt in een kenveld de gewenste turbodruk, aan de hand van de omstandigheden. De druk varieert altijd, er is geen vaste ‘goede’ waarde op te geven.
- Vraag 7: Kan ik alleen de actuator van een variabele turbo vervangen?
Nee, dat kan niet, die is gekalibreerd op de turbo. Dat vereist speciale uitrusting. Overigens zit de fout vaak niet in de actuator als een variabele turbo niet juist presteert.
Kennis en ervaring paraat
Dit zijn de vragen die het meest uit de praktijk naar boven komen, merkt Turbo’s Hoet. Vragen waarbij blijkt dat wat een turboprobleem lijkt, niet zelden ergens anders is ontstaan. Turbo’s gaan vaak stuk door oorzaken van buitenaf, de turbo vervangen lost dan niet het probleem op. De volgende turbo gaat weer stuk.
Ervaring om de juiste oorzaken te vinden bouwen velen niet zo snel in de praktijk op. Hoeft ook niet, je kunt gebruik maken van de uitgebreide kennis en ervaring bij Turbo’s Hoet. Gewoon bellen, al voordat je een turbo wilt bestellen, of laten reviseren tot beter-dan-nieuw staat.
Reparatie zonder risico
Het doel van Turbo’s Hoet is om zekerheid te scheppen bij reparatie van het turbosysteem. Dat begint bij een correcte diagnose. Zodra je een vervangende turbo registreert volgt meteen telefonisch contact, met advies voor een juiste montage. Gevolgd door GeenGezeurGarantie, dat je als er na montage van de turbo toch iets mis gaat gratis een vervangende turbo ontvangt.
Nog beter: wordt Turbo Partner. Voor verder uitgebreide garantie tot en met arbeidsloon, toegang tot de kennisbank van Turbo’s Hoet, en turbo training om je kennis te vergroten.
Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.