EGR kapot? Er is een oplossing

EGR kapot? Er is een oplossing
Nissens heeft een programma van zowel pneumatische als elektromagnetische EGR‑kleppen.

Het uitlaatgasrecirculatiesysteem is een systeem dat standaard op alle moderne benzine- en dieselmotoren zit en de uitstoot van stikstofoxide (NOx) in verbrandingsmotoren vermindert. Maar wat als de EGR-klep kapot gaat?

EGR (Exhaust Gas Recirculation) laat een deel van de uitlaatgassen van de motor opnieuw circuleren. Door die zuurstofarme uitlaatgassen naar de verbrandingskamer te sturen, daalt de verbrandingstemperatuur en neemt de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) in de uitlaat af. Dat is het goede nieuws. Maar doordat uitlaatgassen worden gemengd met de aangezogen lucht, kan dat ook voor vervuiling van het EGR‑systeem zorgen, waardoor een EGR‑klep zelfs kapot kan gaan. Storingen aan de uitlaatemissiecontrole, het DPF‑filter, de katalysator of de turbocompressor liggen dan voor de hand.

Wat zijn dan die storingen?

De storingen ontstaan door koolstofafzettingen, die de klep vastzetten. Vooral bij auto's die korte afstandjes rijden, bij lagere temperaturen en bij hoge luchtvochtigheid ontstaat koolstofopbouw bij een onjuiste verbranding in de motor, verbranding van olie, afwijking in de lucht‑brandstofverhouding, overbelasting van de motor en bij storingen in het motormanagement.

Koude, vochtige inlaatlucht heeft invloed op de carterventilatie en kan ook leiden tot vorming van slib, roet en koolstof.

Je kunt de storingen in de EGR‑klep ook merken, want de auto heeft minder trekkracht, een hoger brandstofverbruik, kan ongelijk stationair draaien en stotteren en aarzelen bij het accelereren. Er kan ook zwarte rook uit de uitlaat komen en de motor kan en een pingelend en kloppend geluid laten horen.

Nieuwe EGR‑kleppen

EGR‑kleppen werken in het extreme temperatuurbereik van de uitlaatgassen, dus het reinigen van de EGR‑klep en het hele inlaatcircuit (vergeet het inlaatspruitstuk en de EGR‑koeler niet) kan een effectieve oplossing zijn. De EGR‑klep werkt in een systeem met andere componenten, dus veel storingen worden niet in de EGR-klep veroorzaakt.

De foutcodes hoeven de oorzaak van het probleem dus ook niet te onthullen, want ook een te hoog oliepeil, vervuilde olie en slijtage van de klepafdichtingen en klepgeleiders kunnen invloed hebben op de EGR‑functie. Zelfs de werking van de vacuümpomp en carterventilatieproblemen zijn van invloed.

Maar als er wel een nieuwe EGR‑klep gemonteerd moet worden, dan is het goed om te weten dat de EGR‑kleppen van Nissens betrouwbaar en veilig zijn.

Dertig EGR-kleppen

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, levert complete, fabrieksnieuwe EGR‑kleppen. Het bedrijf heeft een aantrekkelijk productassortiment voor de meest populaire automodellen. Deze pneumatische en elektromagnetische EGR‑kleppen bieden een harmonieus uitlaatgasrecirculatieproces.

Nissens heeft nu dertig EGR-kleppen in het programma en daar komen in de loop van dit jaar nog eens dertig bij. Daarmee heeft het bedrijf een dekkend programma voor zeventig procent van het Europese volume.

Nissens levert de EGR-kleppen als een First Fit‑product: alles wat belangrijk is voor de installatie, zoals pakkingen en een installatiegids, zit in de productverpakking. Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept.

Zo monteer je een nieuwe Nissens EGR‑klep:

  • Gebruik nieuwe pakkingen voor de EGR‑klepaansluitingen
  • Zet de originele bouten met een momentsleutel vast
  • Sluit de elektrische en vacuümleidingen en daarna de accu opnieuw aan
  • Draait de motor bij een normale temperatuur van 90°C soepel en gelijkmatig? Controleer op uitlaatgas- en koelvloeistoflekkages.
  • Wis de foutcodes, reset het motormanagementsysteem
  • Maak een testrit: heeft de motor in elk toerenbereik voldoende vermogen?

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?