EGR (Exhaust Gas Recirculation) laat een deel van de uitlaatgassen van de motor opnieuw circuleren. Door die zuurstofarme uitlaatgassen naar de verbrandingskamer te sturen, daalt de verbrandingstemperatuur en neemt de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) in de uitlaat af. Dat is het goede nieuws. Maar doordat uitlaatgassen worden gemengd met de aangezogen lucht, kan dat ook voor vervuiling van het EGR‑systeem zorgen, waardoor een EGR‑klep zelfs kapot kan gaan. Storingen aan de uitlaatemissiecontrole, het DPF‑filter, de katalysator of de turbocompressor liggen dan voor de hand.
Wat zijn dan die storingen?
De storingen ontstaan door koolstofafzettingen, die de klep vastzetten. Vooral bij auto's die korte afstandjes rijden, bij lagere temperaturen en bij hoge luchtvochtigheid ontstaat koolstofopbouw bij een onjuiste verbranding in de motor, verbranding van olie, afwijking in de lucht‑brandstofverhouding, overbelasting van de motor en bij storingen in het motormanagement.
Koude, vochtige inlaatlucht heeft invloed op de carterventilatie en kan ook leiden tot vorming van slib, roet en koolstof.
Je kunt de storingen in de EGR‑klep ook merken, want de auto heeft minder trekkracht, een hoger brandstofverbruik, kan ongelijk stationair draaien en stotteren en aarzelen bij het accelereren. Er kan ook zwarte rook uit de uitlaat komen en de motor kan en een pingelend en kloppend geluid laten horen.
Nieuwe EGR‑kleppen
EGR‑kleppen werken in het extreme temperatuurbereik van de uitlaatgassen, dus het reinigen van de EGR‑klep en het hele inlaatcircuit (vergeet het inlaatspruitstuk en de EGR‑koeler niet) kan een effectieve oplossing zijn. De EGR‑klep werkt in een systeem met andere componenten, dus veel storingen worden niet in de EGR-klep veroorzaakt.
De foutcodes hoeven de oorzaak van het probleem dus ook niet te onthullen, want ook een te hoog oliepeil, vervuilde olie en slijtage van de klepafdichtingen en klepgeleiders kunnen invloed hebben op de EGR‑functie. Zelfs de werking van de vacuümpomp en carterventilatieproblemen zijn van invloed.
Maar als er wel een nieuwe EGR‑klep gemonteerd moet worden, dan is het goed om te weten dat de EGR‑kleppen van Nissens betrouwbaar en veilig zijn.
Dertig EGR-kleppen
Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, levert complete, fabrieksnieuwe EGR‑kleppen. Het bedrijf heeft een aantrekkelijk productassortiment voor de meest populaire automodellen. Deze pneumatische en elektromagnetische EGR‑kleppen bieden een harmonieus uitlaatgasrecirculatieproces.
Nissens heeft nu dertig EGR-kleppen in het programma en daar komen in de loop van dit jaar nog eens dertig bij. Daarmee heeft het bedrijf een dekkend programma voor zeventig procent van het Europese volume.
Nissens levert de EGR-kleppen als een First Fit‑product: alles wat belangrijk is voor de installatie, zoals pakkingen en een installatiegids, zit in de productverpakking. Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept.
Zo monteer je een nieuwe Nissens EGR‑klep:
- Gebruik nieuwe pakkingen voor de EGR‑klepaansluitingen
- Zet de originele bouten met een momentsleutel vast
- Sluit de elektrische en vacuümleidingen en daarna de accu opnieuw aan
- Draait de motor bij een normale temperatuur van 90°C soepel en gelijkmatig? Controleer op uitlaatgas- en koelvloeistoflekkages.
- Wis de foutcodes, reset het motormanagementsysteem
- Maak een testrit: heeft de motor in elk toerenbereik voldoende vermogen?
Dit artikel is gesponsord door Nissens.