Dit moet je weten over turboproblemen

Dit moet je weten over turboproblemen

De markt voor turbo's groeit maar door en is heel interessant voor universele autobedrijven. De Deense fabrikant Nissens helpt je niet alleen met vervangende turbo's van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen. Dit moet je weten.

De tegenstelling is dat turbo’s eigenlijk heel gecompliceerd zijn en toch eenvoudig; ze zijn kwetsbaar en toch ontzettend sterk. Als turbo’s kapot gaan ligt dat meestal niet aan de turbo zelf. Volgens Nissens (de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo’s) zijn de meeste turboproblemen oliegerelateerd. Te weinig smering kan fataal zijn, want turbo’s draaien met meer dan tweehonderdduizend toeren per minuut; een paar seconden zonder smering is dus funest.

De oorzaak is meestal een verstopte, geknikte of lekkende olieleiding. Hetzelfde geldt voor vuile olie of olie met te veel brandstof of water er in.

Tip: veel van deze problemen zijn te voorkomen door het gebruik van de
juiste olie. En: ververs olie en oliefilter op tijd.

Turbo’s zijn sterk en kwetsbaar

Er is nog een andere belangrijke oorzaak waardoor turbo’s kapot gaan: vreemde voorwerpen. Dat kunnen stukjes versleten pakking zijn, delen die bij een eerdere turboreparatie niet zijn weggehaald, maar ook zand of vuil dat door een oud luchtfilter glipt. Ook door scheurtjes in de slangen, losse verbindingen of losse klemmen kunnen voorwerpen naar binnen worden gezogen: van de luchtfilterbox tot de turbo, EGR, spruitstuk en motorontluchtingssysteem. Dat kan flinke schade aan de turbinewielen veroorzaken.

Zorg dat het hele luchtsysteem schoon is, controleer op afschilfering van compressor- of turbinebladen en op beschadigingen rondom de compressorinlaat en putjes op de compressorbladen. Met nieuwe pakkingen ben je zeker van goede afdichting. Het is heus niet altijd te laat: luister goed naar lawaai uit de turbo en hou de prestaties in de gaten. Let ook op een verstopte of lekkende intercooler, want die kan grote gevolgen hebben voor de turbo.

Noodloop door luchtlek

Een luchtlek kan ook voor een tekort aan lucht in het compressorsysteem zorgen. Door onderdruk en lage laaddrukken reageert de turbo traag en dalen de motorprestaties. Ook de lucht‑brandstofverhouding raakt verstoord met als mogelijke gevolgen een hoger brandstofverbruik, zwarte uitlaatrook en abnormale geluiden. De MAF/MAP/tegendruksensoren kunnen zelfs voor noodloop zorgen (foutcodes P0299, P2263).

Nissens adviseert om de lekken aan de vacuümzijde op te sporen met een druktest; vergelijk de resultaten met de fabrieksdocumentatie. Je sluit de ene kant van het circuit af met een dop en gebruikt aan de andere kant een luchtventiel. Aan de drukzijde meet je het drukniveau bij volle motorbelasting met een manometer.

Montagetips:

  1. Turbo’s zijn kwetsbaar: sleutel voorzichtig en werk schoon;
  2. Pak de turbo nooit beet bij de actuator, het actuatorasje of het vacuümslangetje;
  3. Werk volgens voorschrift: monteer de turbo eerst op het uitlaatspruitstuk, dan aan de uitlaat en monteer vervolgens de overige verbindingen;
  4. Spoel de olietoevoer‑ en retourleidingen en vul het systeem met nieuwe motorolie.
  5. Via deze link vind je installatiefoto’s en -filmpjes.

Nissens First Fit

De turbo’s van Nissens zijn van OE-kwaliteit en daardoor een veilige keuze. Ze worden compleet geleverd met pakkingen, rekbouten, smeerolie en een installatiegids; Nissens noemt dat First Fit. Het productassortiment bestaat inmiddels uit meer dan 130 turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 40 turbomodellen in ontwikkeling; goed voor een zeventig procent marktdekking.

Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept. Hier kun je zo’n gratis basis turbotraining volgen; de couponcode is al ingevuld.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Nissens paste diverse ontwerpverbeteringen toe in de EGR-modules. - Foto: Nissens

Nissens breidt aanbod uit met duurzame EGR-koelers voor trucks

Nissens Automotive lanceert nieuwe aftermarket EGR-koelers voor trucks. Die zijn extra duurzaam door diverse ontwerpverbeteringen.

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.