OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

“Veilig en gezond werken in deze branche betekent het vermijden van risico’s die kunnen leiden tot langdurige gezondheidsproblemen. Bijvoorbeeld blootstelling aan gevaarlijke stoffen of gehoorschade, maar ook het voorkomen van acute ongevallen door onveilige situaties”, legt Annemarie Arensen uit. Zij is programmamanager Veilig en Gezond werken bij OOMT. Daarbij draait het vooral om de werkplaats, waar veel machines en gereedschappen zijn te vinden die uiteenlopende risico’s met zich meebrengen. Veel van deze apparaten werken op elektriciteit, hydrauliek of perslucht, zoals heftakels, boren en compressoren, maar ook remmentestbanken, bandenapparaten, hefbruggen, heftrucks en overloopkranen.

“Deze machines zijn onmisbaar voor het uitvoeren van werkzaamheden, maar kunnen bij onzorgvuldig gebruik of slecht onderhoud ook gevaren opleveren, zegt Arensen. “Zo is er risico op knel- en pletgevaar, snijwonden en zelfs elektrocutie. En persluchtslangen die losraken – door achterstallig onderhoud – kunnen bovendien gevaarlijke situaties veroorzaken.” Veilig werken houdt in dat medewerkers zich bewust zijn van deze risico’s en de juiste voorzorgsmaatregelen nemen. “Toch is er het gevaar dat na verloop van tijd de aandacht verslapt en gevaren minder opvallen, omdat bepaalde handelingen routine zijn geworden”, signaleert Arensen.

Machineveiligheid en periodieke keuringen

Om veilig met machines te kunnen werken, is het belangrijk dat deze regelmatig worden gecontroleerd en gekeurd. De Arbowet schrijft voor dat machines veilig moeten zijn voor gebruik en dat ze aan bepaalde eisen moeten voldoen. Bedrijven zijn verantwoordelijk voor het naleven van deze wetgeving en moeten kunnen aantonen dat ze machines op tijd laten keuren. Arensen: “Er zijn verschillende mogelijkheden om aan deze verplichting te voldoen. Zo kan een bedrijf de keuring van machines uitbesteden aan een erkende instantie, maar er zijn ook tools beschikbaar waarmee bedrijven zelf hun machines kunnen controleren. Zo biedt OOMT een Check Machineveiligheid aan voor de meest gebruikte apparaten in de mobiliteitsbranche. Deze machinecheck is gericht op machines, maar ook op elektrische, pneumatische en hydraulische handgereedschappen. Tijdens de check wordt gekeken naar verschillende risico’s, die vervolgens inzichtelijk worden gemaakt via een stoplichtmodel en verbeterplan. De check is een vertaling van de arbocatalogus die is vastgesteld door sociale partners én de Nederlandse Arbeidsinspectie. Een ondernemer mag er dus op vertrouwen dat als er gewerkt wordt volgens de Check Machineveiligheid, de machine en het werken eraan aan de Arbowet voldoet. Arensen: “Is er toch een ongeval geweest? Dan volgt een onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Daarbij moet je aan kunnen tonen dat aan de Arbowet is voldaan en dat je met actieplan aan de gang bent gegaan”. Daarnaast vind je bij OOMT machinekaarten. Hierop staan belangrijke veiligheidsinstructies en wordt aangegeven welke persoonlijke beschermingsmiddelen nodig zijn bij het gebruik van de machine.

Voorlichting en wetgeving

Naast het uitvoeren van keuringen is het belangrijk dat medewerkers goed worden voorgelicht over veilig werken. Zo zijn werkgevers wettelijk verplicht om hun werknemers te informeren over de gevaren in de werkplaats en hoe zij deze kunnen voorkomen. Arensen: “Dit betekent niet alleen dat machines voorzien moeten zijn van CE-markeringen en veiligheidsstickers, maar ook dat er duidelijke handleidingen beschikbaar moeten zijn.”

Als praktische tip adviseert Arensen om minstens een paar keer per jaar aandacht te besteden aan veiligheid in de werkplaats. “Probeer dit op een speelse manier te doen. Bijvoorbeeld door een dag te kiezen waarop alle snoeren worden gecheckt. Of de noodstop of de persluchtslangen. Spreek daarbij de technische kant van medewerkers aan. Op deze manier zorg je ervoor dat veiligheid een vast onderdeel wordt van het dagelijks werk.” Hiervoor biedt OOMT ook toolboxen aan: PowerPoint-presentaties om de medewerkers voor te lichten.

Goed werkgeverschap en veiligheidscultuur

Veilig werken is niet alleen een kwestie van regels naleven: het vraagt om een goede veiligheidscultuur binnen het bedrijf. Werkgevers spelen hierin een cruciale rol, ook vanuit Arbowetgeving. Arensen: “Zij moeten ervoor zorgen dat er voldoende tijd en ruimte is om werkzaamheden veilig uit te voeren, zonder dat er druk wordt uitgeoefend om dingen snel af te ronden. Veel ongelukken ontstaan namelijk doordat medewerkers haastig of routinematig te werk gaan.”

“Een goede werkgever moedigt medewerkers aan om melding te maken van onveilige situaties en zorgt ervoor dat deze snel worden opgelost”, sluit Arensen af. “Is een machine niet veilig? Dan moeten medewerkers dit kunnen rapporteren zonder angst voor nadelige gevolgen. In sommige gevallen kan het verstandig zijn om contact op te nemen met een expert, via de Servicedesk van OOMT. Zij kunnen advies geven over machineveiligheid en andere arbeidsomstandigheden. Zij zijn bereikbaar voor zowel werkgevers als medewerkers”.

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

Gaël Navinel van Bosch meent: "Autobedrijven leggen de prijs van onderdelen vaak niet uit aan de klant. Dat moeten ze wel doen."  Foto: Bosch.

De onderdelenmarkt verandert - Deel 2: Omgaan met onderdelen in de...

Onderdelen spelen een cruciale rol in de economie van de werkplaats en vormen een belangrijk deel van de werkplaatsfactuur. Maar hoe beïnvloeden de...

Foto: ANP/Dijkstra BV

Hoe ziet jouw ideale werkplaats eruit?

Als autotechnicus breng je waarschijnlijk een groot deel van je dag door in de werkplaats. Maar wat maakt een werkplaats voor jou een fijne plek om...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...