Op de eerste dag van Auto Prof – AMT Live kroonde Thijs van Grinsven zich tot Autotechnicus- en Joey Swinkels tot Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst. Maar er waren meer winnaars. Op dezelfde dag streden ook zes opleidingen om de prijzen. Dat was actie voor 165 studenten. Welke scholen het best scoorden. Kijk even mee terug.
Wielstandenpuzzel
Eerste opdracht. Presentator Roland Tameling vraagt Volvo Trucks Trainer Rob Wijnen op het podium. Die legt uit wat de bedoeling is: “De puzzel telt zes illustraties van wielstanden. Leg de juiste tegeltjes achter de juiste illustratie.” Dan gaan de zes groepjes van vijf leerlingen van start.
1 op 10 en 1 op 5!
Drie opleidingen BedrijfsAutoTechniek (BAT) en drie AutoTechniek (AT) hebben zich geplaatst voor deze finale. Hoe? Daarvoor moeten we even terug naar de voorronde van de (Bedrijfs)AutoTechnicus van de Toekomst-competitie. Aan die online kennistest namen en 825 AT-studenten 324 BAT-studenten deel. Indrukwekkende aantallen, want het gaat om 9 % van de AT-ers en zelfs 21 % van de BAT-ers.
Kwaliteit en kwantiteit
Ook indrukwekkend is dat er studenten meededen van 36 verschillende AT- en 22 verschillende BAT-opleidingen. Met een formule waarin zowel het aantal studenten als hun gemiddelde score een rol speelt, selecteerde de organisatie de drie beste BAT-opleidingen (Koning Willem I College, ROC Midden Nederland en Summa Automotive) en de drie beste AT-opleidingen (Horizon College, Landstede MBO, en Rijn IJssel College).
Snelle koele injector
De tegeltjes liggen, Rob Wijnen fotografeert het resultaat voor de beoordeling en ik krijg het podium om namens AMT de tweede opdracht te presenteren. Even later zijn de zes nieuwe studentengroepjes aan het rekenen: U = I x R en P = U x I. Resultaat: om de injectornaald snel te lichten heb je 70 watt aan vermogen nodig. Dat is best veel. Dus hoe werkt dan de schakeling die er voor zorgt dat de injector wel snel opent, maar niet oververhit raakt? Lastig, lastig, toch komen de meeste groepjes een heel eind.
Meer dan techniek
Bij de derde opdracht doet Patrick Martens Namens Bovag een beroep op weer heel andere kennis en vaardigheden van de aankomend (bedrijfs)autotechnici: “Een voertuig wordt bij jullie aangeboden voor alleen een APK voor de actieprijs van € 19,95. De auto wordt afgekeurd op een defect lampje. Het vervangen zal waarschijnlijk tien minuten in beslag nemen.
Meestal pak je dit gelijk mee, maar hoe zit het officieel?” Of: Na een onderhoudsbeurt met veel dure extra werkzaamheden, waaronder een wiellager dat veel geluid maakte, hoor je tijdens de afsluitende proefrit een geluid dat uit de versnellingsbak lijkt te komen, maar je kunt het niet precies thuisbrengen. Wat doe je?”
Weldoordacht
Het geeft mooie discussies in de groepjes. Uiteindelijk leidden die tot antwoorden waar Martens heel tevreden mee is: “Alle vijf de vragen komen voort uit zaken die gediend hebben bij de Bovag Geschillencommissie. Deze jonge auto- en bedrijfsautotechnici denken op een heel volwassen manier na over deze dingen. Dat heeft me positief verrast.”
Data-analyse
Terug naar de techniek voor de laatste opdracht Docent en schrijver van Back to Basics-artikelen in AMT, Toon Bertens laat de studenten stoeien met freezeframe data. De autotechnici proberen diagnose te stellen aan de hand van korte en lange termijn fuel trims terwijl de aan de hand van een datalogbestand uit moeten zoeken waarom een truck inhoudt en rookt.
Feest!
Daarna is het de beurt aan de jury. Als die uitgeplust en gemind is, vieren twee scholen feest: het Koning Willem I College pakt de prijs bij de bedrijfsautotechnici, Rijn IJssel scoort het hoogst bij de autotechnici. Gefeliciteerd mannen!
Video
(Her)beleef de finale in anderhalve minuut!