Welke scholen hebben de beste opleiding (Bedrijfs)Autotechniek?

Welke scholen hebben de beste opleiding (Bedrijfs)Autotechniek?
Wielstandenpuzzel van Volvo Trucks: Askanteling, fuseedwarshelling, wielvlucht? Hoe zat het ook alweer?

Hoe zorg je dat een injector razendsnel reageert? Kun je diagnosestellen met dataloggegevens? Ontstaat overmatige schouderslijtage door een verkeerde wielvlucht? Mag je oude onderdelen direct weggooien? Lastige vragen. Op AutoProf - AMT Live werkten de studenten van de zes beste opleidingen (Bedrijfs)Autotechniek aan de antwoorden. Smullen voor iedereen met een autotechnisch hart…

Op de eerste dag van Auto Prof – AMT Live kroonde Thijs van Grinsven zich tot Autotechnicus- en Joey Swinkels tot Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst. Maar er waren meer winnaars. Op dezelfde dag streden ook zes opleidingen om de prijzen. Dat was actie voor 165 studenten. Welke scholen het best scoorden. Kijk even mee terug.

Door een injectorspoel met een lage weerstand loopt een grote stroom. Die opent lekker snel, maar ontwikkelt ook veel warmte…

Wielstandenpuzzel

Eerste opdracht. Presentator Roland Tameling vraagt Volvo Trucks Trainer Rob Wijnen op het podium. Die legt uit wat de bedoeling is: “De puzzel telt zes illustraties van wielstanden. Leg de juiste tegeltjes achter de juiste illustratie.” Dan gaan de zes groepjes van vijf leerlingen van start.

Ieder van de zes scholen selecteert voor iedere opdracht vijf andere studenten.

1 op 10 en 1 op 5!

Drie opleidingen BedrijfsAutoTechniek (BAT) en drie AutoTechniek (AT) hebben zich geplaatst voor deze finale. Hoe? Daarvoor moeten we even terug naar de voorronde van de (Bedrijfs)AutoTechnicus van de Toekomst-competitie. Aan die online kennistest namen en 825 AT-studenten 324 BAT-studenten deel. Indrukwekkende aantallen, want het gaat om 9 % van de AT-ers en zelfs 21 % van de BAT-ers.

Patrick Martens zet de studenten aan het werk met zaken die hebben gediend bij de Bovag-geschillencommissie. Presentator Roland Tameling doet een stapje terug.

Kwaliteit en kwantiteit

Ook indrukwekkend is dat er studenten meededen van 36 verschillende AT- en 22 verschillende BAT-opleidingen. Met een formule waarin zowel het aantal studenten als hun gemiddelde score een rol speelt, selecteerde de organisatie de drie beste BAT-opleidingen (Koning Willem I College, ROC Midden Nederland en Summa Automotive) en de drie beste AT-opleidingen (Horizon College, Landstede MBO, en Rijn IJssel College).

Diagnosestellen doe je met… de laptop! Docent Toon Bertens daagde de studenten uit om aan de hand van freezeframedata diagnose te stellen.

Snelle koele injector

De tegeltjes liggen, Rob Wijnen fotografeert het resultaat voor de beoordeling en ik krijg het podium om namens AMT de tweede opdracht te presenteren. Even later zijn de zes nieuwe studentengroepjes aan het rekenen: U = I x R en P = U x I. Resultaat: om de injectornaald snel te lichten heb je 70 watt aan vermogen nodig. Dat is best veel. Dus hoe werkt dan de schakeling die er voor zorgt dat de injector wel snel opent, maar niet oververhit raakt? Lastig, lastig, toch komen de meeste groepjes een heel eind.

De jury in actie.

Meer dan techniek

Bij de derde opdracht doet Patrick Martens Namens Bovag een beroep op weer heel andere kennis en vaardigheden van de aankomend (bedrijfs)autotechnici: “Een voertuig wordt bij jullie aangeboden voor alleen een APK voor de actieprijs van € 19,95. De auto wordt afgekeurd op een defect lampje. Het vervangen zal waarschijnlijk tien minuten in beslag nemen.

Meestal pak je dit gelijk mee, maar hoe zit het officieel?” Of: Na een onderhoudsbeurt met veel dure extra werkzaamheden, waaronder een wiellager dat veel geluid maakte, hoor je tijdens de afsluitende proefrit een geluid dat uit de versnellingsbak lijkt te komen, maar je kunt het niet precies thuisbrengen. Wat doe je?”

Ook vrouwen zijn heel goede autotechnici. Zeker weten!

Weldoordacht

Het geeft mooie discussies in de groepjes. Uiteindelijk leidden die tot antwoorden waar Martens heel tevreden mee is: “Alle vijf de vragen komen voort uit zaken die gediend hebben bij de Bovag Geschillencommissie. Deze jonge auto- en bedrijfsautotechnici denken op een heel volwassen manier na over deze dingen. Dat heeft me positief verrast.”

Het Rijn IJssel College scoorde het hoogst bij de autotechnici.

Data-analyse

Terug naar de techniek voor de laatste opdracht Docent en schrijver van Back to Basics-artikelen in AMT, Toon Bertens laat de studenten stoeien met freezeframe data. De autotechnici proberen diagnose te stellen aan de hand van korte en lange termijn fuel trims terwijl de aan de hand van een datalogbestand uit moeten zoeken waarom een truck inhoudt en rookt.

Blije winnaars: Koning Willem I College pakt de prijs bij de bedrijfsautotechnici.

Feest!

Daarna is het de beurt aan de jury. Als die uitgeplust en gemind is, vieren twee scholen feest: het Koning Willem I College pakt de prijs bij de bedrijfsautotechnici, Rijn IJssel scoort het hoogst bij de autotechnici. Gefeliciteerd mannen!

Video

(Her)beleef de finale in anderhalve minuut!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.