Wat kost de TEN-deeltjesteller?

Wat kost de TEN-deeltjesteller?

De Nederlandse roetmeter- en viergastester-fabrikant TEN heeft voor de deeltjesteller een richtprijs genoemd, die aanzienlijk lager is dan eerdere geruchten in de autobranche. TEN houdt wel een slag om de arm, want veel is nog onduidelijk. Hebben we over anderhalf jaar een deeltjesteller nodig voor een APK?

Als een roetfilter is gedemonteerd en in de software is weggeschreven of niet functioneert, dan is dat met de huidige APK-eisen niet met de EOBD scantooldiagnose en ook niet door een visuele controle op te merken. Daarom sturen RDW, Bovag en RAI aan op het gebruik van een deeltjesteller in de APK. Deeltjestellers zijn onvoorstelbaar nauwkeurig. Ze worden al enige tijd in laboratoria en voor hele specifieke doeleinden gebruikt (zoals in de tunnelbouw).

Bestaan er al deeltjestellers voor APK?

Nee, voor APK-gebruik in de autobranche bestaan geen deeltjestellers, althans, nog niet. De Nederlandse fabrikant TEN (ontwikkelaar, producent en exporteur van APK-emissie apparatuur) heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan een deeltjesteller, die geschikt is voor APK-gebruik. TEN is geen onbekende in de autobranche, want met zusterbedrijf TBA (dat viergastesters en roetmeters van TEN verkoopt en onderhoud) heeft het bedrijf al meer dan drieduizend Nederlandse automotive-klanten.

Hoe tel je roetdeeltjes?

Je kunt roetdeeltjes ioniseren (door deeltjes elektrisch te laden) en ze dan in een meetcel tellen. Dat heet een Ionisation Particle Counter. Een andere mogelijkheid is de deeltjes te bedekken met alcohol, waardoor ze in diameter groeien zodat je ze met een laser kunt tellen. Dat heet een Condensation Particle Counter, maar deze optie heeft als nadeel dat je alcohol (makkelijk ontvlambaar) in de werkplaats moet gebruiken. TEN heeft daarom gekozen voor de eerste methode. De ionisatie-deeltjesteller is bovendien robuuster en compacter, zodat het geschikt is voor gebruik in de werkplaats. De meting zal uitgevoerd gaan worden bij stationair toerental, zodat een 0-emissie afzuigunit niet nodig is.

Wanneer is de TEN-deeltjesteller leverbaar?

TEN is al heel ver met de ontwikkeling, maar eerst moet de deeltjesteller officieel in de APK worden opgenomen. Vervolgens moet er een richtlijn komen met technische eisen waaraan de deeltjestellers moeten voldoen. Aan de hand van die eisen kan het Nederlands Meetinstituut (NMi) deeltjestellers gaan testen en typegoedkeuringen afgeven. Dat zou ergens tussen januari en april 2020 het geval kunnen zijn, waarna de definitieve eis in juni 2020 gepubliceerd kan worden. Ten slotte zullen de autobedrijven naar verwachting medio 2021 een deeltjesteller in huis moet hebben. Dat is dus al over anderhalf jaar.

Dus én roetmeting én deeltjesmeting?

Nou, niet alle twee voor dezelfde auto. We gaan in de APK voor alle diesels tot en met Euro IV een roetmeter gebruiken en voor alle Euro V- en Euro VI-diesels een deeltjesteller. Autobedrijven die Euro V- en VI-diesels willen keuren, zullen dus
naast hun viergastester en roetmeter ook een deeltjesteller moeten aanschaffen.

Wat gaat de deeltjesteller kosten?

Laboratoriumdeeltjestellers kosten 25.000 tot 150.000 euro per stuk, maar TEN denkt voor de APK aan een goedkopere oplossing. TEN houdt een slag om de arm zolang nog niet bekend is aan welke eisen de deeltjesteller moet voldoen, maar denkt aan een richtprijs van 4.500 tot 5.000 euro. Dat is weliswaar duurder dan een roetmeter, maar gelukkig aanzienlijk goedkoper dan de bedragen van twintig- tot vijftigduizend euro, die nog niet zo lang geleden de ronde deden.

Krijg ik de deeltjesteller op tijd?

Als de deeltjesteller in 2021 verplicht wordt, zal het voor TEN, TBA en andere fabrikanten een grote uitdaging worden om iedereen op tijd een deeltjesteller te leveren. Ook bij de invoering van de viergasmeter in 1995 en de roetmeting in 1998, werden in korte tijd enorme aantallen geproduceerd. Maar toen waren er tientallen producenten, nu zijn er maar een paar. Zodra in Nederland iedereen voorzien is, kan TEN deeltjestellers voor België, Duitsland, Italië en het VK maken, want ook in die landen denken ze hard na over de invoering van een APK-deeltjesteller.

Dit artikel is gesponsord door TBA. 

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Foto: EGEA

EGEA kiest wederom Leon Andriessen als voorzitter

Leon Andriessen is onlangs tijdens de Algemene Vergadering van de European Garage Equipment Association (EGEA) in Frankfurt gekozen tot nieuwe voorzitter.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Afbeelding: CBX Equipment

Uitlijnapparatuur voor snelheid in compacte ruimte

CBX Equipment voegt de Rotary CCD- en 3D-uitlijnapparatuur toe aan haar assortiment uitlijnapparatuur. De leverancier van werkplaatsapparatuur geeft aan dat de nieuwe lijn een waardevolle aanvulling is op de Teco- en Vamag-uitlijnmachines. Waarom? Omdat ze weinig tijd en ruimte vragen.

Met vier van deze krachtpatsers verplaats je voertuigen tot 4319 kg.

Voertuigverplaatsers voor superzwaargewichten

Door de komst van EV's is de vraag naar voertuigverplaatsers de laatste jaren toegenomen. Het Amerikaans Gojak speelde daar al op in, maar gaat nu een stapje verder. Is 816 kg per wiel te weinig? Geen probleem voor de nieuwste krachtpatser in de opvallende violetkleur.

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.

MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem en bouwde nieuw in buurgemeente Vuren. Even binnenkijken.

Kijkje in de nieuwbouw van MahaExplora Truck & Bus

Feestje in Vuren. MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem, en verhuisde naar een splinternieuw dubbel zo groot pand in de buurgemeente. Alle reden voor een housewarming. Ga je mee?