De opkomst van volledig elektrische aandrijflijnen zorgt voor nieuwe technologische uitdagingen. Eisen en wensen zoals veiligheid, range, gewicht en bagageruimte maken het lastig om voertuigen betaalbaar te houden voor de consument. Daarbij komt ook nog dat diverse systemen in de auto momenteel gebaseerd zijn op de samenwerking met een verbrandingsmotor. Neem nu bijvoorbeeld de rembekrachtiger: de werking van dit component is volledig gebaseerd op het vacuüm dat een verbrandingsmotor van nature creëert. Hoe kun je deze functionaliteit betaalbaar vervangen zodra het basisingrediënt compleet verdwijnt? Zowel Bosch als Continental denken hier een mooie oplossing voor te hebben.
Bosch iBooster
Bosch heeft het idee vrij direct aangevlogen: het grootste probleem was het gebrek aan vacuüm, dus moest daarvoor een elektromechanisch alternatief komen. Met de ervaring van elektrische gasklephuizen en beschikbare technologie, zoals bijvoorbeeld de elektrisch aangedreven parkeerrem, heeft Bosch de iBooster ontworpen: een elektromotor met vrijlopend tandwielstelsel dat de pedaalslag extra ondersteuning kan geven.
Differential travel sensor
Een ‘differential travel sensor’ meet wanneer en hoever het pedaal wordt ingedrukt. Het systeem kan een druk tot maar liefst 8 kN genereren. Autonoom remmen behoort ook tot de mogelijkheden. Het grote voordeel van iBooster is dat het een directe vervanger is voor de conventionele vacuüm-rembekrachtiger. Hierdoor kunnen de overige componenten van het remsysteem gelijk kunnen blijven. Ideaal dus voor autofabrikanten die voertuigen willen uitbrengen als uitvoering met brandstofmotor én als elektrische variant.
Continental MK C1
'Good design is all about making other designers feel like idiots because that idea wasn’t theirs.' Deze gevleugde quote van Frank Chimero slaat zeker op de oplossing die Continental bedacht. Een ABS-unit bestond altijd al uit een ECU, een hydraulisch blok en een pompmotor, dus waarom niet nogmaals gebruik maken van deze hardware? Continental heeft bij de MK C1 eens goed gekeken naar de huidige technieken en hier handig gebruik van gemaakt.
Doorontwikkeling van ATE MK100 ESP
Heel kort door de bocht is de MK C1 een doorontwikkeling van de ATE MK100 ESP, waarbij de hoofdremcilinder is geïntegreerd in het bestaande ontwerp. De hoofdremcilinder is in twee delen opgedeeld: het gedeelte dat het kenmerkende hydraulische gevoel in het pedaal geeft en het gedeelte dat daadwerkelijk de remfunctie verzorgt. De ECU krijgt input van de travel sensor en bepaalt vervolgens zelf of en hoeveel remdruk er opgebouwd moet worden. Een rembekrachtiger is daardoor compleet overbodig geworden. Veel mensen moeten wennen aan het ‘brake by wire’-idee, maar het eindproduct is licht, klein en heeft weinig bewegende delen: precies wat autofabrikanten wensen.
In de praktijk
Dat bovenstaande concepten een schot in de roos zijn, blijkt wel uit het feit dat ze inmiddels tot de standaarduitrusting behoren van diverse automodellen. Tesla maakt momenteel gebruik van de iBooster en zowel Audi (E-tron) als Alfa Romeo (Giulia) beschikken over de MK C1. Omdat de focus zich momenteel meer en meer verplaatst naar elektrische aandrijflijnen, zullen we dit soort oplossingen steeds vaker terugzien. Bovendien biedt deze technologie nieuwe mogelijkheden op het gebied van pre-collision en autonoom rijden. Autofabrikanten zijn daarom erg geïnteresseerd in deze systemen. De grote vraag is dan ook of de vacuüm-rembekrachtiger het 100-jarig jubileum zal gaan vieren.
Moraal van het verhaal
De technologische vooruitgang stopt werkelijk voor niemand. Daarom is het van cruciaal belang om continu in te blijven spelen op de laatste trends. Wat momenteel de vacuüm-rembekrachtiger overkomt, kan ons (alle bedrijven binnen de autobranche) namelijk ook overkomen. Het verversen van de olie of het vervangen van bougies gaat in de nabije toekomst flink teruglopen. Je kunt in zo’n situatie twee dingen doen: of je blijft zo lang mogelijk vasthouden aan wat je gewend bent of je richt je op de toekomst. ACtronics houdt daarom alle ontwikkelingen rondom auto-elektronica nauwlettend in de gaten en voert continu verbeteringen door aan de bestaande revisietrajecten. Op deze wijze blijven we actueel en kunnen we je ook in de toekomst goed van dienst zijn.
Dit artikel is gesponsord door ACtronics