Wat we kunnen leren van de vacuüm-rembekrachtiger

Wat we kunnen leren van de vacuüm-rembekrachtiger

Wist je dat de vacuüm-rembekrachtiger inmiddels meer dan 90 jaar oud is? De Belgische engineer Albert Dewandre sloeg al in 1927 de handen ineen met Robert Bosch GmbH, die sindsdien voor de productie en verkoop zorgde. Het decennia-oude concept wordt anno 2020 nog steeds fanatiek gebruikt. Maar hoe zit dat met de auto van de toekomst? Is er dan nog steeds plaats voor dit systeem?

De opkomst van volledig elektrische aandrijflijnen zorgt voor nieuwe technologische uitdagingen. Eisen en wensen zoals veiligheid, range, gewicht en bagageruimte maken het lastig om voertuigen betaalbaar te houden voor de consument. Daarbij komt ook nog dat diverse systemen in de auto momenteel gebaseerd zijn op de samenwerking met een verbrandingsmotor. Neem nu bijvoorbeeld de rembekrachtiger: de werking van dit component is volledig gebaseerd op het vacuüm dat een verbrandingsmotor van nature creëert. Hoe kun je deze functionaliteit betaalbaar vervangen zodra het basisingrediënt compleet verdwijnt? Zowel Bosch als Continental denken hier een mooie oplossing voor te hebben.

Bosch iBooster

Bosch heeft het idee vrij direct aangevlogen: het grootste probleem was het gebrek aan vacuüm, dus moest daarvoor een elektromechanisch alternatief komen. Met de ervaring van elektrische gasklephuizen en beschikbare technologie, zoals bijvoorbeeld de elektrisch aangedreven parkeerrem, heeft Bosch de iBooster ontworpen: een elektromotor met vrijlopend tandwielstelsel dat de pedaalslag extra ondersteuning kan geven.

Een ‘differential travel sensor’ meet wanneer en hoever het pedaal wordt ingedrukt”

Differential travel sensor

Een ‘differential travel sensor’ meet wanneer en hoever het pedaal wordt ingedrukt. Het systeem kan een druk tot maar liefst 8 kN genereren. Autonoom remmen behoort ook tot de mogelijkheden. Het grote voordeel van iBooster is dat het een directe vervanger is voor de conventionele vacuüm-rembekrachtiger. Hierdoor kunnen de overige componenten van het remsysteem gelijk kunnen blijven. Ideaal dus voor autofabrikanten die voertuigen willen uitbrengen als uitvoering met brandstofmotor én als elektrische variant.

Continental MK C1

'Good design is all about making other designers feel like idiots because that idea wasn’t theirs.' Deze gevleugde quote van Frank Chimero slaat zeker op de oplossing die Continental bedacht. Een ABS-unit bestond altijd al uit een ECU, een hydraulisch blok en een pompmotor, dus waarom niet nogmaals gebruik maken van deze hardware? Continental heeft bij de MK C1 eens goed gekeken naar de huidige technieken en hier handig gebruik van gemaakt.

vacuüm-rembekrachtigeDoorontwikkeling van ATE MK100 ESP

Heel kort door de bocht is de MK C1 een doorontwikkeling van de ATE MK100 ESP, waarbij de hoofdremcilinder is geïntegreerd in het bestaande ontwerp. De hoofdremcilinder is in twee delen opgedeeld: het gedeelte dat het kenmerkende hydraulische gevoel in het pedaal geeft en het gedeelte dat daadwerkelijk de remfunctie verzorgt. De ECU krijgt input van de travel sensor en bepaalt vervolgens zelf of en hoeveel remdruk er opgebouwd moet worden. Een rembekrachtiger is daardoor compleet overbodig geworden. Veel mensen moeten wennen aan het ‘brake by wire’-idee, maar het eindproduct is licht, klein en heeft weinig bewegende delen: precies wat autofabrikanten wensen.

In de praktijk

Dat bovenstaande concepten een schot in de roos zijn, blijkt wel uit het feit dat ze inmiddels tot de standaarduitrusting behoren van diverse automodellen. Tesla maakt momenteel gebruik van de iBooster en zowel Audi (E-tron) als Alfa Romeo (Giulia) beschikken over de MK C1. Omdat de focus zich momenteel meer en meer verplaatst naar elektrische aandrijflijnen, zullen we dit soort oplossingen steeds vaker terugzien. Bovendien biedt deze technologie nieuwe mogelijkheden op het gebied van pre-collision en autonoom rijden. Autofabrikanten zijn daarom erg geïnteresseerd in deze systemen. De grote vraag is dan ook of de vacuüm-rembekrachtiger het 100-jarig jubileum zal gaan vieren.

Wat momenteel de vacuüm-rembekrachtiger overkomt, kan ons namelijk ook overkomen”

Moraal van het verhaal

De technologische vooruitgang stopt werkelijk voor niemand. Daarom is het van cruciaal belang om continu in te blijven spelen op de laatste trends. Wat momenteel de vacuüm-rembekrachtiger overkomt, kan ons (alle bedrijven binnen de autobranche) namelijk ook overkomen. Het verversen van de olie of het vervangen van bougies gaat in de nabije toekomst flink teruglopen. Je kunt in zo’n situatie twee dingen doen: of je blijft zo lang mogelijk vasthouden aan wat je gewend bent of je richt je op de toekomst. ACtronics houdt daarom alle ontwikkelingen rondom auto-elektronica nauwlettend in de gaten en voert continu verbeteringen door aan de bestaande revisietrajecten. Op deze wijze blijven we actueel en kunnen we je ook in de toekomst goed van dienst zijn.

Dit artikel is gesponsord door ACtronics

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's | VIDEO

How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's |...

Schaeffler RepXpert laat in deze video zien hoe je de wieldraagarmen en spoorstangeinden van VW-voertuigen vervangt met speciaal gereedschap.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Een elektrisch schema ziet er intimiderend uit. Door systematisch te werk te gaan is het best te lezen. - Foto: Peter Aansorgh

Elektrisch schema lezen voor motorfietstechnici: tips & tricks

Een elektrisch schema kan de motorfietstechnicus helpen problemen op te lossen. Maar hoe lees je zo'n schema? Docent motorfietstechniek Ruud Glorius geeft tips.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Voordeel van Eusama: geen referentiewaarden nodig. Aandachtspunt: een verkeerde bandenspanning heeft invloed op de meting.

Eusama suspensietester, hoe werkt die? (en wat levert hij op?)

Mobiliteitscentrum de Beijer in Heteren test schokdempers (en overige delen van het onderstel!) op een suspensietester. Die test volgens het Eusama-principe. Hoe werkt dat? En wat levert het op bij De Beijer?