Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie
Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Auto’s met geavanceerde technieken en systemen komen steeds vaker de werkplaats binnen voor onderhoud. De complexiteit hiervan vraagt veel van de technicus en zijn diagnoseapparatuur. Niels Smelter gebruikt daarom de Launch X-431 Euro Link van AA-Equipment Support. “Daarmee kan ik service-intervallen resetten, foutcodes uitlezen, diagnoses stellen en elektronische componenten inleren.”

Ondersteuning bij werkzaamheden

Van de ‘hotline support’ van het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA-Equipment Support krijgt Niels ondersteuning bij het uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden, specifieke diagnoseproblemen en vragen over zijn Launch-diagnosetester. “Ik kan sparren over complexe problemen, zoals een kapotte turbo. De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner”, aldus Niels.

Onmisbaar: remote service

Bij het werken aan moderne auto’s is het belangrijk dat technici beschikken over het juiste, toekomstgerichte gereedschap. De Launch X-431 ondersteunt onder andere PassThru, Diagnostic over Internet Protocol (DoIP) en Secure Gateway functies. Het CLEVER DiagnostiX supportteam helpt Niels met OEM-geautoriseerde diagnose, codeer  en programmeerwerkzaamheden. Niels: “Het werkt geweldig. Voor het inleren van een trekhaak bij een Mercedes vraag ik het supportteam om de software te laden. Ik hoef niets uit te zoeken en er geen monteur voor vrij te maken.”

AA Equipment

Kalibratie volgens fabrieksrichtlijnen

Het aantal auto’s met rijhulpsystemen neemt snel toe, net als het aantal rijhulpsystemen per auto. Daarom is het steeds belangrijker om kalibraties precies volgens fabrieksrichtlijnen uit te voeren. “Vorige week hebben we met de Launch fluitend een dynamische kalibratie uitgevoerd op een BMW, uiteraard met originele fabrieksgegevens. We hadden de helpdesk niet eens nodig.”

ALLDATA Repair is een complete bron van technische OEM-informatie van meer dan 96 procent van alle volumemerken. Gebruikers vinden er technische schema’s, uitleg en alle dealerinformatie, zoals terugroepacties.

Niet naar de dealer

Niels gebruikt ook OEM-uitleesapparatuur. “Het nadeel daarvan is dat je altijd moet betalen en continu updates moet aanschaffen, maar ik wil nu eenmaal niet afhankelijk zijn van de dealer.” Niels ontdekt nog steeds nieuwe functionaliteiten aan de Launch. En elke keer dat hij de dealer niet nodig heeft, blijft de omzet in de eigen werkplaats.

OBFCM-gegevens uitlezen

Zijn meest recente aanschaf is de Launch EVO, de scantool van AA-Equipment Support waarmee hij OBFCM-gegevens uitleest en doorstuurt naar RDW. Niels: “Je kunt er eenvoudige uitleesklussen mee doen, service-intervallen resetten en het gebruiken als apk-tester. De Launch EVO werkt snel en ondertussen blijft de Launch X-431 beschikbaar, zodat de technici niet op elkaar hoeven te wachten.” Met de Launch-tools is Auto en Camper Smelter klaar voor de toekomst.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg. - Foto: Remco Lassche / Studio 38C

Column Iwan Kennis: 'Kennis is macht, maar niet gratis'

Diagnose blijft voor veel autobedrijven een lastig thema. Het kost tijd, je moet over veel kennis en de juiste tools beschikken, en het is lastig rendabel te maken. Gelukkig zijn er specialisten. Maar die moeten wel de kans krijgen hun investeringen in al die kennis en tools terug te verdienen, betoogt Iwan Kennis.

De KTS Truck-diagnosemodule voor bedrijfsvoertuigen werkt samen met de nieuwe ESI[tronic] Evolution software, waarvoor nu ook een geoptimaliseerde versie beschikbaar is. - Foto: Bosch

Bosch introduceert nieuwe KTS Truck-diagnosemodule voor...

Bosch introduceert de nieuwe KTS Truck-diagnosemodule en het OHW3-softwarepakket, waarmee werkplaatsen voor bedrijfsvoertuigen hun onderhoud en diagnose kunnen verbeteren.

De Opel Vivaro tijdens zijn debuut in 2019 op de autoshow in Brussel. - Foto: Shutterstock

Opgelost op Garageforum - Opel Vivaro met 'accukluchten'

Forumlid DeVylder kreeg een Opel Vivaro in de werkplaats met de 1.6 biturbo diesel, 5 jaar oud en net geen ton op de teller. De Vivaro heeft meermaals met een lege accu gestaan waardoor er geen fut meer in zit. Tijd voor een nieuwe accu en een check van het elektrische systeem. Een klusje waar onverwacht toch meerdere werkdagen aan op gingen.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Shutterstock

Autodoc Pro belooft meer marge op onderdelen - hoe?

Een magazijn in een universeel autobedrijf? Niet nodig. De grossier levert razendsnel. Als het moet zelfs zes keer per dag. Geweldige service! Maar niet gratis. Biedt Autodoc Pro een goedkoper alternatief voor een deel van de onderdelen?

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.