PAL-V vliegende-autofabriek: Wanneer start de productie?

PAL-V vliegende-autofabriek: Wanneer start de productie?
CCO Marco van den Bosch verkocht met zijn team al meer dan 270 vliegende auto’s. Met zijn bevlogen enthousiasme turnt hij de leden van ATC-Zwolle om tot Pal-V-ambassadeurs. En misschien kijkt een enkeling wel of er ergens in een vergeten hoekje van de bankrekening nog een half miljoentje rondslingert om een jongensdroom waar te maken…

Henry Ford voorspelde al: "De vliegende auto komt." Voor zijn ongelovige publiek voegde hij er aan toe: "Lach maar, maar hij komt." Nu, honderd jaar later, staat er in Raamsdonksveer een fabriek voor vliegende auto's. Wanneer de productie start? ATC Zwolle liet zich er rondleiden.

Terwijl de leden van ATC Zwolle binnendruppelen bij PAL-V in Raamsdonksveer, arriveert Marco van den Bosch in grote haast. “Ik stond vast in het verkeer, maar hier werken we aan de oplossing”, verontschuldigt de CCO van PAL-V zich. Dat 'Chief Commercial Officer' klinkt indrukwekkend maar: “Al bestaan we al sinds 2008 en hebben we inmiddels 220 medewerkers, we zijn nog steeds een start-up. Dus behalve de marketing en verkoop maak ik hier ook gewoon de toiletten schoon.”

Vissen waar de vissen zwemmen

Over die toiletten hebben we geen oordeel, maar zijn andere taken lijkt Van den Bosch aardig op orde te hebben: “Meer dan 270 verkocht, waarvan 73 in Nederland.”

Aan wie? “Je moet daar vissen, waar de vissen zwemmen”, leerde Van den Bosch van zijn vader. Dus komt de grootste order uit Dubai: “101 vliegende auto’s.” En verder: “Bijvoorbeeld Flying Docters en Sky Angels Air Ambulances. Hun patienten worden nou eenmaal niet ziek op het vliegveld. En politiediensten, die  bij rampen binnen een paar minuten ‘eyes in the sky’ moeten hebben. Daar gebruiken ze nu een helikopter voor. Maar wist je dat een uur vliegen met een helikopter € 8.000 kost? Met een Pal-V ben je een uur in de lucht voor € 250! Daarnaast zijn er onder de kopers nog veel meer overheidsdiensten en bedrijven. En verder natuurlijk rijke particulieren en verzamelaars. Speciaal voor hen bouwen we de eerste 90 als ‘Premium Edition’.”

Na een ombouw van minder dan vijf minuten zijn beide rotorbladen uitgeklapt, staat de Pal-V hoger op zijn wielen, het staartstuk verder naar achter en is de propeller uitgevouwen. Binnen krijgen gaspedaal en koppeling de functie van roerpedalen (rudders), schuift het stuur een stukje het dashboard in en de joystick naar boven vanuit de stoel. Links van de piloot zit de throttle, het gashendel.
Na een ombouw van minder dan vijf minuten zijn beide rotorbladen uitgeklapt, staat de Pal-V hoger op zijn wielen, het staartstuk verder naar achter en is de propeller uitgevouwen. Binnen krijgen gaspedaal en koppeling de functie van roerpedalen (rudders), schuift het stuur een stukje het dashboard in en de joystick naar boven vanuit de stoel. Links van de piloot zit de throttle, het gashendel.

Wanneer komen die Pal-V's?

De volgende vraag is natuurlijk wanneer al die overheden, bedrijven en particulieren hun PAL-V  voor de deur hebben staan. Om op die vraag antwoord te geven, loopt Van den Bosch in vogelvlucht de historie van de Pal-V door: “Rijden op de weg vraagt een laag zwaartepunt en bij voorkeur vier wielen. Maar de propeller die voor de voortstuwing zorgt bij het vliegen, vraagt juist om een hoog zwaartepunt. Anders raakt hij de grond bij opstijgen en landen.”

Vliegende Carver

Van den Bosch vertelt dat de Van den Brink Carver PAL-V-oprichter Robert Dingemanse een eurekamoment bracht: “Het kantelmechanisme van de Carver was het antwoord op de tegenstrijdige eisen.” En de PAL-V One die in 2012 voor het eerst het luchtruim koos, was dan ook min of meer een vliegende Carver.

Pal-V met twee motoren

Nadeel was de beperkte motorruimte. En vliegen vraagt nou eenmaal veel motorvermogen. Daarom zag in 2018 opvolger Pal-V Liberty het levenslicht: “Daarin zitten piloot en passagier niet meer achter elkaar, zoals in de Carver, maar gewoon naast elkaar. Achter hen is plaats voor twee Rotax-motoren die ieder 100 pk leveren. Op de weg komt er maar één in actie, die dan via een sequentiële zesversnellingsbak de achterwielen aandrijft. In flymodus drijven beide motoren via een vaste overbrenging de propeller achterop het voertuig aan. De rotor op het dak wordt alleen bij de start ‘opgespint’. Daarna zorgt de wind voor een omwentelingssnelheid van tussen de 240 en 280 per minuut.”

Pal-V is een gyrokopter-trike

Daarmee is de Pal-V een zogenoemde gyrokopter. Een vliegtuigtype dat veel veiligheid biedt: “Als de motor uitvalt, werkt die rotor als een parachute. De Pal-V heeft bovendien het voordeel van twee motoren. Ook op één motor kun je het toestel veilig blijven vliegen.”

Op de weg is de Pal-V ook officieel veilig: “In 2020 kreeg de Liberty een typegoedkeuring van de RDW. Niet als auto, maar als trike. Het nadeel is dat een trike niet meer dan vier meter lang mag zijn. zodat we de Liberty heel compact moesten maken. Het voordeel is dat een trike geen voorzieningen zoals airbags hoeft te hebben. Belangrijk, want om te kunnen vliegen, moet het gewicht zo laag mogelijk blijven. “Dankzij een carbon carrosserie en een frame uit luchtvaartstaal is de Pal-V Liberty driemaal zo stijf als een VW Golf en weegt hij toch maar 669 kg.”

Luchtvaartcertificatie

De Pal-V Liberty mag dus legaal de weg op, maar nog niet de lucht in: “De typegoedkeur van de EASA ontbreekt nog. Dat is een enorm lang traject. Onvergelijkbaar veel langer dan dat voor een wegvoertuig bij de RDW. Ongeveer de helft van ons geld zit in papierwerk.” Maar het einde nadert: “We hebben het nu voor 90 % afgerond. Ik verwacht dat we eind 2025 de typegoedkeur rond hebben.”

Daarmee komt Van den Bosch bij het antwoord op de wanneer-vraag: “Begin 2026 willen we starten met de productie. In het eerste jaar willen we er hier in onze productiehal in Raamsdonksveer dertig assembleren. In het tweede jaar zestig. Daarna willen we de assemblage uitbesteden. Liefst aan een Nederlandse partij.”

Veel vertraging

Overigens kennen we Pal-V-CCO Marco van den Bosch nog van een eerder optreden. Begin 2021, praatte hij de ATC-leden bij tijdens een AMT-ATC-webinar. Ook toen al vertelde hij over de ontwikkeling van de Pal-V Liberty en over het langdurige proces van typegoedkeur. Alleen verwachtte hij toen dat de Pal-V al in 2022 in productie zou gaan. En ook toen al was zijn orderboekje goedgevuld: “25 hebben we er verkocht in de VS en er blijven er 45 in de EU. Ook in Nederland is veel animo”. Bovendien was er ook toen al veel belangstelling uit het Midden-Oosten.

Heeft Pal-V concurrenten? Ja natuurlijk. Het Chinese XPeng AeroHT haalde al 500 miljoen dollar op bij investeerders om een vliegende auto te ontwikkelen. Deze Xpeng X2 is een vliegend prototype dat niet kan rijden, maar al wel echt vliegt. Met twee passagiers kan deze zogenoemde electric VTOL (Vertical Take-off and Landing) X2 op één batterijlading 35 minuten in de lucht blijven. Waarom Pal-V niet zo’n drone-achtige constructie gebruikt. “Allereerst is een gyrokopter veiliger. Daarnaast heeft een drone kleine propellertjes. Die eisen een hoge omwentelingssnelheid en hoge frequenties zorgen voor een irritant geluid. Ons grote vleugeloppervlak maakt de Pal-V bovendien efficiënter.” (Foto: Xpeng)
Heeft Pal-V concurrenten? Ja natuurlijk. Het Chinese XPeng AeroHT haalde al 500 miljoen dollar op bij investeerders om een vliegende auto te ontwikkelen. Deze Xpeng X2 is een vliegend prototype dat niet kan rijden, maar al wel echt vliegt. Met twee passagiers kan deze zogenoemde electric VTOL (Vertical Take-off and Landing) X2 op één batterijlading 35 minuten in de lucht blijven. Waarom Pal-V niet zo’n drone-achtige constructie gebruikt. “Allereerst is een gyrokopter veiliger. Daarnaast heeft een drone kleine propellertjes. Die eisen een hoge omwentelingssnelheid en hoge frequenties zorgen voor een irritant geluid. Ons grote vleugeloppervlak maakt de Pal-V bovendien efficiënter.” (Foto: Xpeng)

“Corona heeft voor veel vertraging gezorgd”, zegt Van den Bosch daar nu over. Toch verwacht hij in de komende tijd nog veel meer orders te schrijven: “Duizend in drie jaar!” Kortom, kopers, zeker die van het eerste uur, moeten geduld hebben.

Het wordt druk op de Pal-V vliegschool

Dat brengt nog een kleine complicatie met zich mee, want wie wil vliegen in een Pal-V heeft een vliegbrevet nodig. In zijn eigen vliegschool in Breda leert Pal-V daarom zijn klanten vliegen. Wie een Pal-V koopt wordt daar in zes keer vijf dagen klaargestoomd voor het PPL G-brevet. Dat staat voor Private Pilot License Gyrocopter. En, anders dan met een rijbewijs, moet je blijven vliegen om dat papiertje te houden: “Minstens twaalf uur per twee jaar. Zolang hun voertuigen niet geleverd zijn, kunnen piloten die uren op onze vliegschool maken. We hebben acht instructeurs. Die leiden gemiddeld anderhalve piloot per verkochte Pal-V op. In de toekomst hebben we er misschien wel honderd nodig.”

Volgens Pal-V zit er overigens wel toekomst in de eVTOL. Maar dan als gyrokopter, en autonoom vliegend als luchttaxi. Pal-V heeft er al patenten voor.
Volgens Pal-V zit er overigens wel toekomst in de eVTOL. Maar dan als gyrokopter, en autonoom vliegend als luchttaxi. Pal-V heeft er al patenten voor.

Onderhoud van de Pal-V

Goed, het gaat dus allemaal langzamer dan gehoopt, maar de ambities zijn nog altijd groot. En als dan straks overal op kleine vliegveldjes langs de (snel)wegen Pal-V’s opstijgen en landen, waar worden die dan onderhouden? Kan dat bij iedere universele garage op de hoek? Dat verwacht Van den Bosch niet: “Ieder boutje moet gedocumenteerd worden. Het blijft een vliegtuig. Onderhoud is specialistenwerk.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

In september moest de EV goedkoper en in november willen we massaal meer uitgeven voor benzine. Foto: Shutterstock

AMV Marktrapport: auto's mogen weer wat duurder zijn

Het AMV marktrapport van de november laat zien dat de zoekprijs voor alle populaire brandstoffen steeg in november. Verder gaven consumenten meer uit voor populaire brandstoffen, waarbij benzine de grootste stijger was.

Ook bij het kiezen van de juiste autogarage speelt gegevensbescherming een steeds grotere rol. Foto: Digidentity

Databeveiliging speelt grote rol bij garagekeuze Nederlanders

Uit een onderzoek van Digidentity blijkt dat Nederlandse automobilisten databeveiliging steeds belangrijker vinden bij hun keuze voor een garage. 63% van de ondervraagde Nederlandse automobilisten geeft prioriteit aan goede databeveiliging van hun voertuig- en persoonlijke gegevens bij deze keuze.

Vormalig Stellantis Topman Carlos Tavares hier nog tijdens een toespraak op de Paris Automotive Summit 2024 op 15 oktober.

Onmiddelijk ontslag voor topman Stellantis Carlos Tavares

Stellantis neemt met onmiddellijke ingang afscheid van topman Carlos Tavares. Het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo maakte dat zondagavond bekend. Een opvolger wordt in de eerste helft van 2025 benoemd, meldde Stellantis.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Hoofdkantoor van Schaeffler in Herzogenaurach, Beieren. - Foto: Pia Bayer/dpa

Schaeffler sluit fabrieken in Europa

Schaeffler AG verplaatst productie van diverse auto-onderdelen naar goedkopere locaties buiten Europa.

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

Autoproductie in de BMW-fabriek in München. - Foto: ANP

Scholz: geen EU-boetes autofabrikanten die CO2-doelen missen

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil dat er binnen de Europese Unie geen boetes worden opgelegd aan autofabrikanten die gestelde doelen op het gebied van CO2-uitstoot niet halen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?