Jos Janssen begon in 1971 heel bescheiden vanuit een schuur een autobedrijf, dat zijn zoon Maikel en Maikel’s vrouw Ilse in 2018 hebben overgenomen. Autobedrijf Janssen heeft zich begin 2021 bij garageformule CarProf aangesloten en een half jaartje later ook bij NexDrive: het servicenetwerk van Alliance Automotive Group Benelux voor de nieuwe generatie auto’s.
Ilse: “We zijn ingestapt toen NexDrive nog in de startfase zat. Sindsdien is het team van NexDrive uitgebreid, komen er steeds meer tools en informatie beschikbaar en zijn er flinke inhoudelijke stappen gezet."
Welkom in Rijsbergen
Maikel en Ilse maken serieus werk van de elektrificatie en willen daarom dat de EV-rijders weten dat ze daar welkom zijn. NexDrive zorgt met marketingondersteuning, een websitelocater, online campagnes en een huis aan huis folder dat de klanten ook daadwerkelijk naar het autobedrijf komen. Ilse: “Dat is ook de reden dat wij ons hebben aangesloten bij NexDrive. Wij willen de mensen in Rijsbergen en omgeving laten weten dat ze met een elektrische auto bij ons terecht kunnen en dat ze er niet voor naar een dealer hoeven.”
Het moet groeien
Maikel en Ilse hebben een goed bereikbare locatie met voldoende parkeergelegenheid, twee laadpalen met vier laadpunten, twee elektrische vervangend vervoer-auto’s en een deel van de werkplaatsvloer is geschikt gemaakt om aan elektrische en hybride auto’s te werken. Bovendien vullen ze hun showroom regelmatig aan met ingekochte hybride en elektrische auto’s.
Ilse: “We doen er alles aan, maar gemiddeld krijgen we twee elektrische auto’s per week in de werkplaats. Dat valt tegen, al is het een verdubbeling van vorig jaar.” Toch heeft Ilse geen spijt. “Het moet groeien. We moeten nu mee om over een paar jaar grote aantallen binnen te krijgen, dus nu investeren om straks niet buiten spel te staan.”
Wat staat autobedrijven te wachten ?
Elektrificatie is dé nieuwe uitdaging voor het universele autobedrijf: minder doorgangen, minder servicebeurten, minder reserve onderdelen, geen olie, geen filters, geen bougies en geen aandrijfriemen. Maar er zijn ook nieuwe kansen met ander werk. De bandenslijtage neemt toe (de vraag naar banden dus ook), er zal vaker carrosseriewerk aangeboden worden, de onderdelen zijn duurder en rem- en aircoservice worden belangrijker. NexDrive helpt autobedrijven met de reparatie en het onderhoud aan elektrische en hybride auto’s en zorgt voor onderdelen, marketingondersteuning en hoogwaardige EV-gereedschappen.
EV-centrum bouwen
Vijf jaar geleden werkte Maikel nog met twee technici, nu werken Maikel en Ilse met een enthousiast team dat bestaat uit veertien mensen. Daardoor is het pand dat in 2000 op de groei is gebouwd, nu aan de krappe kant.
Ilse: “We hebben plannen om op de grond hiernaast een nieuw EV-centrum te bouwen. Daar willen we alle elektrische auto’s onderhouden en alle software-updates uitvoeren. De overige werkzaamheden aan auto’s met verbrandingsmotoren blijven in dit pand. We brengen die scheiding aan, omdat we de klanten een andere omgeving willen aanbieden die aan hun hoge verwachtingen voldoet. Om het verdienmodel rond te krijgen, zal het uurtarief voor elektrische auto’s wel omhoog moeten.”
Opleiding en certificatie
Elke NexDrive-deelnemer is automatisch aangesloten bij TECH360, waar je een tweedaagse Hybrid/EV Pro praktijktraining volgt om diagnoses te stellen en reparaties uit te voeren volgens NEN 9140. Autobedrijf Janssen is ook partnerbedrijf van de ANWB, waar dezelfde NEN-certificering als eis wordt gesteld. NexDrive zorgt ook voor de juiste gereedschappen en materialen, zoals een Hybride Multimeter CAT III, isolerende handschoenen, afzettingsmateriaal (zes palen met 25 meter ketting) en een opbergkoffer. Is het autobedrijf al voorzien van deze materialen, dan kiezen de andere technici voor de twee trainingsdagen.
Gaat iedereen mee ?
Twee van de zeven technici van Autobedrijf Janssen hebben het nog niet zo op elektrische auto’s. Ilse: “We geven hen het vertrouwen dat ze nog jaren kunnen sleutelen aan brandstofmotoren.” Op dit moment zijn al twee monteurs gecertificeerd via de EV Pro-training en de rest begint er nu ook mee. Maikel koopt regelmatig elektrische auto’s met problemen, zodat de technici kunnen oefenen. Ilse: “De elektrische auto’s van de klanten zijn jong en hebben nauwelijks problemen, dus dit is een goede manier om ervaring op te doen. Bovendien vinden onze technici het leuk om met z’n allen aan zo’n probleemauto te werken. Er is niets dat we niet op kunnen lossen.”
'Praat over elektricificatie'
Autobedrijf Janssen is al meer dan vijftig jaar een begrip in Rijsbergen en omgeving. Bij universele bedrijven is de klant meer dan een kenteken, word je persoonlijker te woord gestaan en betaal je een eerlijke prijs voor degelijk vakmanschap. Autorijders hebben altijd de weg gevonden naar universele autobedrijven en dat zal met de elektrische en hybride auto’s echt niet anders worden. NexDrive helpt. Ilse: “Mijn advies? Praat over elektrificatie en betrek daar alle medewerkers bij. Dat hebben wij in het begin fout gedaan, maar medewerkers groeien pas mee als je de plannen deelt.
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux