AMT Autobranche Mega Top 10: EV-batterijen balanceren en techniek van de waterstofauto

AMT Autobranche Mega Top 10: EV-batterijen balanceren en techniek van de waterstofauto
Een batterijmodule vervangen is één, balanceren een tweede.

De AMT Autobranche Mega Top 10, dat is 2022 samengevat in tien topartikelen. We namen al een aanloopje nu starten we de nummers 10 en 9. Dat is twee keer nieuwe aandrijftechniek. We gaan cellen balanceren en nemen een duik in de wereld van de waterstof.

De batterij is het duurste onderdeel van een EV. Gelukkig hoeft een defecte batterij niet direct bij het grof vuil. De autofabrikanten hebben procedures ontwikkeld voor de vervanging van defecte batterijmodules. Maar met het plaatsen van alleen een verse module ben je er niet. De batterij zal gebalanceerd moeten worden. Hoe? Dat legden we stap voor stap uit in de nummer 10 van AMT’s Autobranche Mega Top 10.

Waterstof laat zich niet gemakkelijk compact opslaan. Alternatief voor comprimeren tot 700 bar: vloeibaar maken bij – 250 C°.
Waterstof laat zich niet gemakkelijk compact opslaan. Alternatief voor comprimeren tot 700 bar: vloeibaar maken bij – 250 C°.

“Vergeet de EV, het wordt waterstof”

Door naar 9. “Elektrisch rijden? Ik wacht wel op waterstof”. Je hoort het vaak. Maar hoe lang moet je dan wachten? En welke voordelen heb je na al dat wachten ten opzichte van een batterij-elektrische aandrijving? En welke nadelen? Technisch trainer Steffen Elgerma nam het allemaal door tijdens een ATC AMT-Livestream. En hij besprak de investeringen die de werkplaats moet doen om waterstofauto’s te servicen.

Geen zin om zo’n lang verhaal te lezen? Ga dan voor de terugkijklink.

Het aanloopje met onder meer drie keer de APK als onderwerp vind je hier.

Jaar 2 van AMT’s Autobranche Mega Top 10, een traditie is geboren.
Jaar 2 van AMT’s Autobranche Mega Top 10, een traditie is geboren.
Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Anne Jan Visser werkt voor Midtronics Nederland of eigenlijk voor ‘de BV’. Hij weet alles over accu’s testen. Zowel de 12 V-loodzuuraccu’s als de Li-ion HV-batterijen in EV’s.

Midtronics bij ATC-Twente: wat moet accutester kunnen? En...

Auto's veranderen, dus verandert de 12 V-accu. Moet de accuservice mee veranderen? En welke service vraagt de HV-batterij in EV's? De leden van ATC Twente zochten naar antwoorden. Senior productmanager van Midtronics Anne Jan Visser schoot te hulp.

Kan deze AGM-accu de natte startaccu in een Fiat Ducato vervangen?

Lezersvraag: Natte accu vervangen door AGM-accu, kan dat?

"Misschien een onzinnige vraag", zegt AMT-lezer Jean-Marie Machiels. "Ik wil de 110 Ah startaccu van mijn Fiat Ducato camper met 3.0 motor uit 2013 vervangen door een Exide AGM EK1050. Mag dat en kan dat?" Wat ons betreft beslist geen onzinnige vraag, dus leggen we hem voor aan AMT-accuspecialist Henk Wildschut.

Tom Seldenthuis maakte een proefopstelling met een wallbox en een testbox en elektrische verwarming als ‘auto’. De Picoscope brengt de digitale handshake tussen wallbox en ‘auto’ in beeld.

Seldenthuis-workshops voor Topmonteurs: EV-laden, meten aan CAN, BMW...

Op AMT Garageforum vind je gedeelde autotechnische kennis. En je weet, kennis vermenigvuldig je door te delen. Dat maakt AMT Garageforum een geweldige werkplaatstool. Nou ja, eigenlijk zijn de Garageforum-deelnemers geweldig. Zij leveren de kennis. De grootste kennisleveranciers op het forum noemen we Topmonteurs. AMT trakteerde ze op een trainingsdag bij Seldenthuis Educatie. Train je mee?

Geopende HV-accu van een Ford Mustang Mach-E. (Bron: Gino Decoster)

Batterijcellen balanceren cruciaal bij vervangen modules - en wel...

Hoogspannings-accutechnologie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en speelt een centrale rol in elektromobiliteit en andere toepassingen. Bij het onderhouden en repareren van hoogspanningsaccu's, vooral bij het vervangen van afzonderlijke celmodules is het balanceren van de cellen van cruciaal belang. Waarom?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

De functies van Getac Essentials Suite moet de werkplaats helpen concurrerend te blijven in een branche die steeds verder digitaliseert. - Foto: Shutterstock

Getac Essentials Suite: alles-in-een-oplossing voor de werkplaats

De Getac Essentials Suite software biedt de werkplaats een complete oplossing voor diagnose, reparatie en workflowbeheer.

De waterstof-aangedreven combi-spuitcabine is uitgerust voor traditionele reparaties en omvat een all-in-one reparatiewerkstation. - Foto: AkzoNobel

Spuitcabine op waterstof in trainingscentrum AkzoNobel

AkzoNobel beschikt in een nieuw trainingscentrum in België over een spuitcabine die 'waterstof-aangedreven' is.

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Auto's worden slimmer, diagnoseapparatuur ook. Wat kan je er allemaal mee?

Wat kan de diagnoseapparatuur van zeven verschillende merken?

Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. Maar wat kan die apparatuur precies? Een opsomming van de capaciteiten van de apparatuur van zeven merken.

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.