Vanavond live online lezing: Creatief omgaan met brandstoflimieten in de F1

Het F1-seizoen staat op het punt van beginnen. Hét moment om eens in te gaan op de techniek. Op dinsdag 30 juni om 19.30 uur presenteren AMT en ATC: creatief omgaan met brandstoflimieten in de Formule 1, door techneut en F1-liefhebber Robby Camps. Meld je nu aan!

In de Formule 1 is er een bepaalde regelgeving met betrekking tot het totaalverbruik over een raceafstand. Ook zijn er regels voor het maximale actuele verbruik. Beide hebben hun eigen bijzonderheden.

Formule 1: creatief manipuleren

Hoe heeft men de laatste jaren het verbruik omlaag gebracht? Welke trucjes heeft men gebruikt om te voldoen aan de brandstoflimieten? Waarom was Ferrari afgelopen jaar zo snel? Al deze vragen komen uitgebreid aan bod. Heb je zelf een vraag? Dan doet Robby zijn best om deze zo goed mogelijk te beantwoorden!

In deze online lezing, gegeven door technisch specialist en F1-liefhebber Robby Camps, gaan we dieper in op het technische aspect van die brandstofregels, de opbouw en werking van de voornaamste sensor  en hoe men beide creatief probeert te manipuleren.

Meld je aan!

Meld je nu alvast gratis aan via deze link en zet de online lezing in je agenda!

Dinsdag 30 juni, 19.30 uur.

Nu aanmelden

Elco testte jarenlang nieuwe auto’s en houdt van mobiliteit in de breedste zin van het woord. Ook van elektrische auto's en van andere slimme mobiliteitsoplossingen. Wel pleit hij voor een genuanceerde kijk op auto’s en de autobranche. “Het stoort mij dat politici en nieuwsmedia vaak nét niet genoeg weten van auto’s om er iets over te mogen beweren. En dat ze auto’s vaak net niet belangrijk genoeg vinden om zich er echt in te verdiepen."

Zijn eigen wagenpark kent twee posities. Eén daarvan wordt vast ingevuld door een gele Peugeot 306 Cabriolet, op de 'wisselplaats' vond je onder meer een Ford Mondeo Wagon met een - tot voor kort - extreem olieverbruik.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Adriaan van Broekhoven (links) bracht de nodige demo-stukken mee, zoals een brandstofcelstack, een hogedruk tank doorsnede, rechts de noodzakelijke koelvloeistof van 20 euro per liter.

Licht (en) ontvlambaar: dit zijn de eigenschappen van waterstof

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

De vijfde generatie van Audi's 2.0 TFSI (150 kW). - Foto's: Audi

Zo houdt de nieuwe Audi 2.0 TFSI de eer van de verbrandingsmotor hoog

Volgens elke voorspelling zullen zelfs in Europa verbrandingsmotoren nodig blijven voordat een eventueel verbod ingaat. Daarvoor ontwikkelde Audi een weer verbeterde versie van zijn 2.0 TFSI.

CCO Marco van den Bosch verkocht met zijn team al meer dan 270 vliegende auto’s. Met zijn bevlogen enthousiasme turnt hij de leden van ATC-Zwolle om tot Pal-V-ambassadeurs. En misschien kijkt een enkeling wel of er ergens in een vergeten hoekje van de bankrekening nog een half miljoentje rondslingert om een jongensdroom waar te maken…

PAL-V vliegende-autofabriek: Wanneer start de productie?

Henry Ford voorspelde al: "De vliegende auto komt." Voor zijn ongelovige publiek voegde hij er aan toe: "Lach maar, maar hij komt." Nu, honderd jaar later, staat er in Raamsdonksveer een fabriek voor vliegende auto's. Wanneer de productie start? ATC Zwolle liet zich er rondleiden.

Een 'ouderwetse' drieliter bi-turbo zescilinder viertaktmotor, zoals gemonteerd in de 911 Carrera S. - Foto: Porsche AG

Porsche zestaktmotor: nieuw leven voor verbrandingsmotor?

Er is al eindeloos veel gevarieerd op de verbrandingsmotor, om een hoger rendement uit de verbranding te halen. Diesel, benzine, tweetakt, viertakt en de meest fantastische varianten op het kruk-drijfstang mechaniek verschenen. De meeste experimenten leidden tot niets. Maar zou de zestaktmotor die Porsche bedacht toch nog waardevol kunnen zijn?

Audi toonde deze tekening van een vijfklepper. Yamaha bouwde al een 660 cm3 eencilinder met vijf kleppen en studeerde op een zevenklepper. Honda had een achtklepper met ovale zuigers en de Italiaan Ettore Lanzerotti-Spina kreeg al in 1927 patent op een mechanisme dat tot 10 kleppen per cilinder aankon. Over de vorm van de verbrandingskamer maakte hij zich geen zorgen. Paul Klaver deed dat in 1994 in AMT wel.

AMT 1994: Gaan we naar vijf of meer kleppen?

Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers ingeburgerd waren, betwijfelde Paul Klaver in AMT of de vijfklepper ooit zou doorzetten. Dat had te maken met de wet van behoud van ellende.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

ATC-livestream: waarom waterstof in mobiliteit steeds belangrijker...

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.