Injectoren testen? Zeker weten!

Bij motorstoringen aan moderne commonraildiesels zijn vaak de injectoren verdacht. Maar vervang ze niet te snel. In bijna twintig procent van de bij Diesel Büchli aangeboden sets injectoren is geen afwijkingen te vinden die met de klacht te maken heeft. Vervanging zal dan de klacht niet verhelpen. Maar wat dan wel?

Een goede tester kan de foutcodes uitlezen en de cilinderbalans zien. Wijkt er een cilinder af, dan wordt dikwijls de injector of verstuiver als schuldige aangewezen. Maar misschien is een slechte compressie wel de oorzaak en wie zegt trouwens dat het probleem bij de afwijking zit? Het zal niet de eerste keer zijn dat er één injector vervangen wordt die als enige afwijkt, maar wel de enige goede injector blijkt te zijn, terwijl de anderen juist ongeveer gelijkmatig defect zijn. Helderheid krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.

Een voor allen, allen voor één

Wijst de beoordeling van de test heel duidelijk naar één defecte injector, dan zal het algemene advies zijn alleen die ene injector te vervangen. Bij twee of drie defecte injectoren zal nog meer gekeken worden hoe goed de anderen nog zijn en wat de klant wil. Is betrouwbaarheid belangrijk of wordt er binnenkort afscheid genomen van de auto. Wat is dan verstandig? Doe je het in één keer goed of repareer je alleen het hoognodige? Voor beide is wat te zeggen, als het maar een bewuste keuze is; schat de klant daarom goed in.

Duidelijke diagnose

Diesel Büchli in Harderwijk en Antwerpen heeft allemaal verschillende testbanken om commonrail injectoren, brandstofpompen, pompverstuivers, smartinjectoren en PLD-systemen te testen. Al die testbanken zijn allemaal voorzien van de officiële testwaardes van de fabrikant. Die weet namelijk als geen ander aan welke eisen de injector moet voldoen.

Elke test bestaat uit: elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume”

Aan de uitslag van de test hoeft dan ook niemand te twijfelen. Elke test bestaat uit een aantal stappen: een elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume. De testen worden uitgevoerd bij stationair toerental, deellast, vol vermogen, de voor‑ en na‑inspuiting wordt getest en de calibratiecode wordt gecontroleerd. Daarmee ontstaat volledige duidelijkheid bij de diagnose.

Wat was de klacht ook alweer?

Er is altijd een reden waarom de auto in de werkplaats staat. Wat is de klacht van de klant eigenlijk? Voor de beoordeling van de testwaardes is dat een belangrijke vraag. Als de uitslag bekend is, komt de interpretatie in beeld.

De hele brij aan meetwaardes wordt door de specialisten van Diesel Büchli bekeken en gerelateerd aan de klacht van de klant. Wat doet de motor niet goed en wat heeft de uitslag van de test daarmee te maken? Het inspuitvolume bij voorinspuiting heeft bijvoorbeeld veel relatie met het nagelen van de motor, maar niets te maken met het afslaan van de motor. Als de injector op het punt van de voorinspuiting dus net buiten de tolerantie valt, is er geen relatie met de klacht en is vervanging dus helemaal niet nodig.

Je hebt een nieuwe inleercode nodig

Om aan de strenge emissie‑eisen te voldoen kennen injectoren bij motoren vanaf Euro‑IV / Stage4‑b een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor‑ECU het gedrag van deze injector en past de ECU de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden. Deze inleercode krijgt de injector vanaf nieuw mee. Soms krijgen goedgekeurde geteste injectoren ook een nieuwe inleercode mee, omdat met de nieuwe code een goede werking is gegarandeerd.

Ruilunits, zoals Diesel Büchli die produceert, krijgen altijd een nieuwe code mee; er zitten nieuwe onderdelen in en daardoor is het gedrag immers altijd anders. Bij ruilunits staat de nieuwe inleercode op de injector naast het artikel- en serienummer. Als je de juiste code bij de juiste cilinder inbrengt draait de motor weer perfect.

Verdenk je dus de injectoren, vervang ze dan niet te snel. Zorg eerst voor duidelijkheid en dat krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.

Dit artikel is gesponsord door Diesel Büchli. 

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?