Midtronics start samenwerking met EuroTech Center Soest

Midtronics start samenwerking met EuroTech Center Soest
Bij Eurotech Center in Soest verzorgen de technici de reparatie van de Midtronics-apparatuur uit heel Europa.

Midtronics start per 1 januari 2021 een samenwerking met EuroTech Center in Soest. Dankzij deze strategische stap kan de producent van accutest-, laad- en accumanagementapparatuur zich verzekeren van een toekomstbestendige aftersales service.

De belangrijkste veranderingen voor klanten zijn dat producten eerst via een Service Web Portal aangemeld moeten worden en niet meer naar Midtronics in Houten, maar naar EuroTech Center in Soest gestuurd moeten worden.

“Deze samenwerking met EuroTech Center is een nieuwe stap naar next-level klantondersteuning van onze producten”, aldus Midtronics Customer Support Manager Arno Borger. “Onze equipment wordt steeds geavanceerder en complexer. Er komt momenteel in hoog tempo nieuwe high-tech elektronische apparatuur op de markt die onderhouden en, indien nodig, gerepareerd moet worden.”

Borger: “Enerzijds willen wij onze productontwikkeling optimaal blijven afstemmen om aan de eisen en wensen van onze OEM en aftermarket partners te kunnen blijven voldoen. Tegelijkertijd is het van belang om onze aftersales service te blijven verbeteren. Met deze samenwerking kunnen we hieraan blijven voldoen.”

Ervaren automotive repair center

Midtronics heeft in de meeste landen al gespecialiseerde servicepartners. Borger: “In Nederland handelden we service- en reparatiewerkzaamheden op ons Europese hoofdkantoor in Houten af. We zijn hier echter ook volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten en willen ons daar optimaal op focussen.”

De samenwerking met EuroTech Center spreekt volgens Borger voor zich. “Om onze klanten maximaal te kunnen ondersteunen, zochten we een repair center met automotive elektronica-experts en helpdeskervaring. EuroTech Center in Soest beschikt over deze kwaliteiten.”

Normen en waarden

EuroTech Center heeft jarenlange en brede ervaring met technische aftersales werkzaamheden. Pedro Roodenburg van EuroTech Center is trots op de samenwerking met Midtronics. “De normen en waarden waar Midtronics voor staat, passen heel erg goed bij de manier waarop wij met onze klanten samenwerken.”

Roodenburg: “Toen ik tijdens de voorbereiding van deze nieuwe samenwerking de website van Midtronics bezocht, viel mijn oog op de zin: ‘Wij leven volgens onze waarden: Nieuwsgierigheid, Leiderschap, Integriteit en Samenwerking’. In het zakendoen en in het bijzonder in onze branche, zijn dit vier kernwoorden die wat mij betreft de basis vormen voor een goede samenwerking.”

De samenwerking moet de snelheid en serviceverlening ten goede gaan komen.

Kwaliteit, transparantie en snelheid

Naast de juiste bedrijfsfilosofie passen ook de producten van Midtronics volgens Roodenburg mooi bij de doelstelling van EuroTech Center om toekomstgericht te zijn. “Accu’s en het testen en onderhouden daarvan gaat in de toekomst een steeds grotere rol spelen. Door te blijven investeren in kennis en nieuwe technieken kunnen we onze klanten optimaal blijven bedienen.”

“Omdat we naast onze reparatiewerkzaamheden ook via onze EuroTech Center helpdesk dagelijks monteurs aan de lijn hebben, spreken we elkaars taal en begrijpen we hoe belangrijk de juiste informatie, kennis en goed werkend gereedschap is”, aldus Roodenburg.

Accu's steeds geavanceerder

Accu’s worden volgens Borger als gevolg van downsizing van conventionele voertuigen en de doorontwikkeling van hybride en elektrische voertuigen steeds geavanceerder. “Auto’s zijn steeds meer afhankelijk van een goed functionerende accu. De accu wordt steeds belangrijker en onze klanten moeten automobilisten snel en goed helpen.”

“Hierdoor groeit ook de verwachting van onze klanten op het gebied van service, reparatie en ondersteuning. Superieure kwaliteit, een reparatie meteen de eerste keer goed uitvoeren en een hoge mate van transparantie en een snelle afhandeling van problemen zijn de belangrijkste kwalificaties.”

Het nieuwe adres voor Midtronics klantondersteuning is: midtronics.com/nl/customer-support/

Tips voor autobedrijven

Ook in Nederland staan er na de eerste nachtvorst veel auto’s ’s ochtends stil met een defecte accu. Wat kun je als autobedrijf hier aan doen? Arno Borger: "Autobedrijven kunnen hun klanten extra service bieden door te testen in welke staat een accu zich bevindt. Onze testapparatuur kan dankzij geavanceerde technologie beoordelen of een accu aan het einde van zijn levenscyclus is.

"Wij adviseren om van iedere auto de accu te testen. Een test neemt nauwelijks tijd in beslag, maar geeft wel veel meerwaarde. Niet iedere klant zal zijn accu laten vernieuwen als deze slechter wordt. De klant informeren wat hem te wachten staat op basis van een testresultaat kan echter wel accu-pech en teleurstelling voorkomen. Zeker nu auto’s minder gebruikt worden en vaak slechts korte ritjes maken, resulteert erin dat de accu vaak onvoldoende geladen wordt. Zo kan een accutest een gewaardeerde waarschuwing zijn voor de klant."

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's.  - Foto: ANWB

Pech met EV vooral door lekke band en accuproblemen

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.

Max Verstappen onderweg naar zijn vierde wereldtitel tijdens de Las Vegas Grand Prix. - Foto: ANP / Sem van der Wal

Racen onder hoogspanning: zo werkt de HV-batterij in een Formule...

In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.

Chang Duckhyun, hoofd van Samsung Electro-Mechanics deed de aankondiging  tijdens CES 2025. Foto: Samsung Electro-Mechanics

Zien we de Samsung solid-state batterij in 2027 in EV's?

Samsung geeft aan op schema te liggen met de productie van de oxide solid-state batterij met record energiedichtheid en geeft aan de batterij dit jaar nog af te leveren.

Foto: Shutterstock

Natrium-ionbatterijen nog geen concurrent voor lithium-ion

Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Een STLA ladderchassis platform blijft in de VS absolute noodzaak. Het is berekend op elektrische aandrijving achter, of met brandstofmotor, of hier beide als range extended BEV. - Foto: Stellantis

Maken lithium-zwavel accucellen de EV goedkoper en lichter?

Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.

Het Lithium-ion accupakket zoals dat in de eerste generatie Toyota Prius werd toegepast. - Foto: AFP / Toshifumi Kitamura

Lithium-ion accu: basiskennis voor de autotechnicus (deel 1)

"Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Andy Smulders

Waarom flink accelereren goed is voor de levensduur van een...

Batterijen van elektrische voertuigen kunnen ongeveer een derde langer meegaan dan onderzoekers doorgaans voorspelden, blijkt uit een studie van Stanford University.