Klopt de bobine-aansturing wel? Het referentiesignaal uit ATIS laat een enkele sturingspuls zien.

Opgelost op AMT Garageforum: 1.6 BSF-motor Octavia slaat niet aan

Compressie, brandstof en een vonk; dan mag je aannemen dat een motor minimaal een plofje geeft als je hem probeert te starten. Forumlid Dieter026 heeft een Skoda Octavia uit 2006 in de werkplaats staan die maar niet wil aanslaan. De 75kW sterke 1.6 BSF is een relatief eenvoudig motorblok en de Siemens SIMOS 7.1 motor-ECU kent ook weinig geheimen. En ook de kilometerstand van 140.000 km leidt niet tot de aanname dat er ernstige mechanische schade kan zijn. Hoe het ook zij: de auto slaat maar niet aan en Dieter wendt zich tot het AMT Garageforum.

Opgelost op AMT Garageforum: BMW 523i heeft koudwatervrees

Forumlid HuijskensD meldt zich met een BMW 523i uit 2011. De atmosferische zescilinder benzinemotor met 180.000 km ervaring loopt koud niet lekker en laat dit zien met het motorstoringslampje. De auto is altijd onderhouden bij de BMW-dealer. Deze kon het probleem niet oplossen. Daarom is de beurt nu aan ons forumlid.

Oog voor Techniek: Benzine-injectie met 500+ bar

Oog voor Techniek: Benzine-injectie met 500+ bar

Op het Wiener Motoren Symposium presenteerde Delphi zijn 500+ bar-inspuitsysteem voor DI-benzinemotoren. Waar is die hoge brandstofdruk voor nodig? En wat komt er bij kijken om 'm te creëren?

Back to basics: Praktijk én theorie van een injectorstoring

Back to basics: Praktijk én theorie van een injectorstoring

We hebben de afgelopen tijd herhaaldelijk actuatoren en sensoren besproken. In deze Back to Basics duiken we in de werking van een injectorspoel aan de hand van een storing aan een Yamaha R1.

De TJI unit met bougie en injector wordt in de cilinderkop geschroefd, zoals een dieselinjector.

Diesel-zuinigheid op benzine met Mahle TJI

De heersende Formule 1 reglementen moeten zuinigheid afdwingen, zodat de hoogste autosportklasse aansluiting houdt met de techniek van productieauto's. Maar het lijkt dat de super-exotische F1-hybrides verder dan ooit af staan van gewone auto's. Of toch niet, als Mahle zijn Turbulent Jet Ignition die Ferrari en Mercedes gebruikten rijp voor serieproductie maakt?

Productierecord Bosch injectoren en hogedrukpompen

Productierecord Bosch injectoren en hogedrukpompen

Bosch heeft in 2012 vijftigmiljoen HDEV5 injectoren en tienmiljoen HDP hogedrukpompen heeft geproduceerd. Het is een nieuwe productiemijlpaal voor Bosch.

Nieuwe impuls voor Bosch Injection Systems

Nieuwe impuls voor Bosch Injection Systems

<a href="http://www.autobranchegids.nl/leverancier/r%2E_bosch/">Bosch</a> geeft het werkplaatsconcept Bosch Injection Systems een nieuwe impuls. Bosch wil nieuwe leden aantrekken en doet dat met een aangepast opleidingsprogramma, de mogelijkheid tot online inschrijving via extranet, de creatie van een Bosch Injection Systems community en de uitwisseling van meer technische informatie.

1955: Gaat directe benzine-inspuiting de carburateur vervangen? (1955-1)

1955: Gaat directe benzine-inspuiting de carburateur vervangen?...

De carburateur is geweldig ver doorontwikkeld, maar blijft een gebrekkig instrument. Directe benzine-inspuiting staat een grotere klepoverlap en een hogere compressieverhouding toe. Wat zijn precies de beperkingen van de carburateur?

Benzine-injectie bij Citroën (1959-7)

Citroën werkte er vijftien jaar aan, maar in 1959 was het dan zover. Het Franse merk presenteerde een motor met benzine-injectie. Goed, de Mercedes 300 was de Fransen voor geweest, maar maakte wel gebruik van een Citroën-patent. AMT verkende alle technische details van de nieuwe techniek.

1962: 25 jaar Bosch benzine-inspuiting jubileum (1962-9)

1962: 25 jaar Bosch benzine-inspuiting jubileum (1962-9)

Inspuiting kwam in 1962 bij auto's nog nauwelijks voor, toen AMT stilstond bij het 25-jarig productiejubileum van Bosch benzine-inspuiting. Opmerkend dat er bij Bosch al 50 jaar ontwikkeling in zat. De voordelen waren "in de enorme, nog toenemende verkeersdichtheid" zodanig dat verdere verbreiding niet kon uitblijven.