BER bepaalt ook dat het toeleveranciers van autofabrikanten niet verboden mag worden om originele onderdelen zelf op de (aftersales) markt aan te bieden. (foto Audi)

EU verlengt Block Exemption Regulation en beschermt de universeel

CECRA, de Europese organisatie voor autodealers en reparateurs, attendeert ons met een persbericht op een belangrijke datum. 31 mei 2023 verloopt de Block Exemption Regulation voor de autobranche. Maar gelukkig besloot de EU tot een verlenging met vijf jaar. Inclusief een technische update. Blijft het onafhankelijk autobedrijf zo concurrerend?

James Auto & Service in trek bij dealers

James Auto & Service in trek bij dealers

Volgens The Alwaysbemobile Company is hun universeel garageconcept James bezig aan een grote opkomst. Dit jaar zou uitbreiding tot 90 vestigingen erin zitten. Met name dealers tonen veel belangstelling, zegt Rubén Arcos Schuurs, directeur Retail. Er zijn dit jaar al zeven vestigingen bijgekomen.

Nieuwe BER uitkomst voor universele autobranche?

Nieuwe BER uitkomst voor universele autobranche?

Twee tegenstrijdige berichten: volgens Bovag verandert er haast niets door nieuwe Europese BER regels, volgens The Alwaysbemobile Company is het de 'bevrijding van de Nederlandse automobilist'. Wat is er nu veranderd op de 'bevrijdingsdag' 1 juni, toen de 'wurgende houdgreep van de dealer' werd verbroken?

Dealerlandschap wacht vernieuwing

Dealerlandschap wacht vernieuwing

Nederland heeft de hoogste dealerdichtheid met 2.693 merkdealers. Volgens Luc van Bussel, ceo van <a href="http://www.alwaysbemobile.nl/">The Alwaysbemobile Company</a>, verkopen die gemiddeld maar 0,23 auto's per dag. "Er is maar ruimte voor 385 autodealers in Nederland en met lease erbij hooguit 770", legt Van Bussel uit tijdens het Fleetmanagement-congres dat onlangs werd gehouden.

Autofabrikanten helpen universeel autobedrijf alsnog

Autofabrikanten helpen universeel autobedrijf alsnog

DaimlerChrysler, Toyota, General Motors en Fiat gaan alsnog technische informatie over hun modellen afstaan aan onafhankelijke reparatiebedrijven. De fabrikanten hebben dat toegezegd na onderzoek van de Europese Commissie, aldus de woordvoerder van EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) vrijdag.

EU: autofabrikanten moeten technische informatie geven

EU: autofabrikanten moeten technische informatie geven

Vier grote autofabrikanten zullen technische informatie over hun auto's vrijgeven zodat ook onafhankelijke garages in de EU die gegevens kunnen gebruiken voor reparaties. Dat heeft eurocommissaris Neelie Kroes (mededinging) <a href="http://www.europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/1332&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en">afgesproken met DaimlerChrysler, Toyota, General Motors en Fiat</a>.

Monti' loopt af in 2010, en dan?

Monti' loopt af in 2010, en dan?

Monti, beheerste een paar jaar lang de voorpagina's in Autoland. Tegenwoordig hoor je niet veel meer over EU regel 1400/2002. "Dat gaat veranderen", waarschuwt de Right to Repair-campagne. In 2010 loopt 'Monti' namelijk af. En wat dan?

EU sleutelt aan vrije handel auto-onderdelen

EU sleutelt aan vrije handel auto-onderdelen

Vervangende auto-onderdelen zouden over acht jaar vrij moeten worden verhandeld, stelt een rapport dat dinsdag ter stemming komt in de commissie juridische zaken van het Europees Parlement.

Europarlement eist eerder vrije auto-onderdelen

Europarlement eist eerder vrije auto-onderdelen

Auto-onderdelen moeten over vijf jaar geheel vrij verkocht worden in de EU. De parlementscommissie juridische zaken heeft dat dinsdag unaniem geëist. Garages in de helft van de 27 EU-landen mogen nu alleen vervangende merk-fabrieksonderdelen monteren. Die zijn veelal duurder dan merkloze varianten.

Monti staat op de tocht

Monti staat op de tocht

Nee, we zijn niet bang dat de oud EU-commissaris kou vat, maar we vrezen wel voor het voortbestaan van zijn geesteskindje, 'Motor Vehicle Block Exemption Regulation EU 1400/2002'. De Europese commissie vindt dat we vanaf 2010 wel zonder kunnen. Het onafhankelijk aftermarket-kanaal denkt daar heel anders over…