De Diagbox was niet nodig om de oorzaak te vinden, maar wel om de nieuwe module te coderen. - Foto: Bjorn Scholten

Opgelost op Garageforum: Citroën C3 start niet

Een Citroën C3 start niet meer na een nachtje stilstaan. De C3 uit 2017 heeft de beruchte 1.2 THP onder de motorkap. Maar, het is dit keer niet de natte distributieriem of de oliezeef die voor problemen zorgt. Wat dan wel?

Duidelijke storingsomschrijving, maar de oorzaak moet nog ‘even’ gevonden worden.

Vier veelvoorkomende aircoproblemen op AMT Garageforum: ''Een...

Welke aircoproblemen komen nou in de praktijk vaak voor in de werkplaatsen? En hoe worden ze opgelost? Om daarop een antwoord te vinden, doken we in het AMT Garageforum. De oogst: vier cases die illustreren hoe lastig - of hoe simpel - het af en toe kan zijn om het hoofd koel te houden.

De C5 is in goede handen in de werkplaats van Nick Smits.

Diagnose met de Picoscope: Citroën C5 loopt op vijf cilinders

Een Citroën C5 uit 2008 loopt niet altijd op alle zes cilinders. Wanneer de auto uitgelezen wordt, blijft de foutcode P0473, die verwijst naar een klep in de uitlaat, terugkomen. Als de auto gestart wordt, begint hij op zes cilinders, maar daarna gaat hij verder op vijf cilinders of minder. Dit gebeurt niet op een vaste cilinder, maar wel op dezelfde bank, namelijk de voorste. Het autobedrijf vraagt Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support, te ondersteunen bij deze diagnose.

In het kielzog van marktleider Kia kreeg ook concerngenoot Hyundai de slag goed te pakken in 2022, maar net nog niet genoeg voor een top-vijf plaats.

Hoeveel beter kan de autoverkoop in 2023?

Even leek het erop, eind vorig jaar, dat de schade aan de verkoopcijfers ten opzichte van 2021 heel klein zou zijn. Wat al een meevaller mocht heten, terugkijkend op het jaar. Hoewel 2021 bepaald niet best was, kon 2022 niet nóg slechter uitpakken. Maar dat deed het wel. Dus kop op: het kan dit nieuwe jaar alleen maar beter worden.

Meetwaarden tijdens een startpoging van 10 seconden. Volgens de meetwaarden valt het toerental steeds terug naar nul. Na vervanging van de brandstofpomp is de raildruk in orde.

Citroën Jumpy (2010) slaat niet aan: diagnose wijst naar nieuwe...

Soms gaat een sensor, klep of ander onderdeel stuk. Kan gebeuren. En met een goede diagnose spoor je zo'n defect component feilloos op. Maar soms functioneert een nieuw onderdeel niet goed. Dat maakt diagnose lastig en tijdrovend. Arjen Hofstra, AMT-Garageforum Topmonteur én medeoprichter van Diagnose Service Noord Drachten, geeft vier praktijkvoorbeelden. Nummer 1: een Citroën Jumpy die, na herstelde motorschade, niet meer aanslaat.

Verticale voorruit, veel luchtweerstand? Als je heel hard rijdt, zegt Citroën, maar deze kleine ruit kan door minder zonlicht toe te laten tot 17% minder stroomverbruik voor de airco opleveren.

Simpel, licht en goedkoop: Citroën oli volgt 2CV-principe

Menigmaal signaleerden we in AMT al dat elektrisch rijden wel uitlaatgas spaart, en efficiënt werkt, maar door hoog batterijgewicht extra energieverbruik meebrengt. Niet dat wij nou zulke Einsteins zijn, autobouwers weten dit ook. En Citroën wil er wat aan doen, toont hun oli-studie.

De belangrijkste kopersgroepen van de Peugeot Partner en Citroën Berlingo zijn die van de bezorgers, de winkeliers en de vakmensen. Kunnen zij met een elektrisch busje uit de voeten?

Zijn elektrische e-Partner en ë-Berlingo volwaardig alternatief voor...

Terwijl je op de weg het aantal Tesla's, Kona's, en ID's snel ziet toenemen, rijden bestellers nog gewoon op diesel. Dat gaat veranderen. En nu steeds meer Europese steden de komst van emissievrije zones aankondigen, kan dat wel eens snel gaan. Maar kunnen ondernemers met een elektrisch busje uit de voeten? Bij de introductie van de e-Partner en ë-Berlingo vroegen we het aan PSA…, eh Stellantis.

De Citroën Skate, zo heet het platform officieel, meet 2,6 bij 1,6 meter. Er zit hydraulische vering in. Middenop alle zijden zitten achter Citroën-logo’s de benodigde sensoren.

Citroën: pods met bollen zijn de toekomst

Automobiliteit moet anders. Van bezit naar gebruik, horen we vaak van RAI/Bovag en andere organisaties. Maar echt vlot gaat het niet met deelauto's en Mobility as a Service. Wordt het dan wél wat met 'autonome mobiliteit voor iedereen' van het Franse Urban Collëctif?

Afbeelding 5: wordt er op het verkeerde moment ingespoten? Michel ziet met de scope dat inspuiten ongeveer 7,5 graden voor BDP start.

Opgelost: Verstuiverprobleem Citroën C3 creëert nieuwe uitdaging

Bij Bleijlevens Motoren en Techniek komt een Citroën C3 met 1.6 HDI in de werkplaats die duidelijk op drie cilinders loopt. Vermoedelijk een verstuiverprobleem. Diagnosetechnicus Michel Schmets: "Als Diesel Büchli-partner draaien we hier onze hand niet voor om en hebben we deze klus met alle liefde aangenomen." Maar zo simpel bleek het niet…

Camera en radar kalibreren, Bosch-trainer Hillebrand geeft instructie.

Bosch-training ADAS-systemen: Werkplaatshulp bij rijhulp

Natuurlijk moet je de camera en radar van een ADAS-systeem kunnen kalibreren. Maar als je diagnose wilt stellen aan rijhulpsystemen, is het ook handig om te weten welke sensoren daarbij betrokken zijn, hoe die met elkaar samenwerken en hoe hun inzet van auto tot auto verschilt. We gaan op training bij Bosch. Coronaproof!