'Toegang tot voertuigdata beperkt door nieuwe EU-regels'
Nieuwe EU-regels beperken de toegang tot voertuigdata. Dat belemmert innovatie in de aftersalesmarkt, waarschuwen brancheorganisaties.
Nieuwe EU-regels beperken de toegang tot voertuigdata. Dat belemmert innovatie in de aftersalesmarkt, waarschuwen brancheorganisaties.
Je kent het wel: een klant komt binnen, vriendelijk, maar met een onmiskenbare frons. "Mijn auto maakt een raar geluid." Mooi, denk je. Een uitdaging. Je typt het kenteken of chassisnummer in je systeem en… je krijgt de basisgegevens, maar verder wordt het gissen.
Hoe weet je of je werkplaats echt goed presteert? Vertrouw je op je gevoel, of baseer je beslissingen op feiten? Data helpen autobedrijven om prestaties te meten en te verbeteren. Autoflex, VWE en WESP bieden slimme systemen die jouw werkplaats efficiënter maken.
Is werken met Pass-thru echt moeilijk? Maken autofabrikanten het de universeel opzettelijk lastig? Hoe zorg je dat je als universeel niet verstoken blijft van relevante reparatie-info? En welke rol speelt Bovag daarin?
Ergens in een zaaltje vertelt een Brabander met opvallende schoentjes over werkplaatsefficiëntie. Wiebe van Hes luistert geboeid. Hij gaat vervolgens enthousiast met WESP aan de slag en van die beslissing heeft hij geen spijt. "WESP betaalt zich dubbel en dwars terug: in tijd én geld."
Door een datalek bij Volkswagen zijn gegevens van zo'n 800.000 elektrische auto's onbeveiligd online beschikbaar gekomen. Dat schrijft de Duitse krant Der Spiegel. Ook de gegevens van zo'n 61.000 in Nederland geregistreerde voertuigen zijn bij het lek betrokken.
Uit een onderzoek van Digidentity blijkt dat Nederlandse automobilisten databeveiliging steeds belangrijker vinden bij hun keuze voor een garage. 63% van de ondervraagde Nederlandse automobilisten geeft prioriteit aan goede databeveiliging van hun voertuig- en persoonlijke gegevens bij deze keuze.
Bosch Car Service en WESP werken samen om autobedrijven te ondersteunen met waardevolle data-inzichten.
De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de aftermarket leveranciers. Dit werd recent benadrukt door Benjamin Krieger, secretaris-generaal van de Europese vereniging van automotive leveranciers Clepa, tijdens de Aftermarket Conferentie in Brussel.
Recent heeft het Europese Hof besloten dat de door de fabrikant opgelegde beperkingen op de toegang tot voertuiggegevens, ofwel boorddiagnosesystemen (OBD) onwettig is. Dat betekent dat voertuigdata vanaf nu toegankelijk zijn voor alle autobedrijven en werkplaatsen.