'Toegang tot voertuigdata beperkt door nieuwe EU-regels'

'Toegang tot voertuigdata beperkt door nieuwe EU-regels'
Foto: Shutterstock

Nieuwe EU-regels beperken de toegang tot voertuigdata. Dat belemmert innovatie in de aftersalesmarkt, waarschuwen brancheorganisaties.

De Europese aftersalesmarkt staat onder druk. Nieuwe wetten over toegang tot voertuigdata bedreigen de ruimte voor innovatie, zeggen brancheorganisaties. Zij roepen op tot duidelijke regels die eerlijke toegang tot voertuigdata mogelijk maken.

Op 2 en 3 april kwamen ruim 200 experts samen tijdens de CLEPA Aftermarket Conference in Brussel. De conferentie toonde de opmars van AI, software en digitalisering in de markt. Ook werd duidelijk dat nieuwe EU-wetgeving de sector remt.

Data voor onderhoud

Een centraal punt van zorg is de Data Act. Volgens Antonio Biason van de Europese Commissie zijn er richtlijnen in de maak. Maar uit de bijeenkomst bleek dat de wet veel toepassingen in de autobranche uitsluit. Denk aan data voor onderhoud of rijgedrag. Zonder aanvullende wetgeving kunnen onafhankelijke werkplaatsen straks minder doen met voertuigdata.

Tijdens de conferentie pitchten tien start-ups hun technologieën op het gebied van elektrificatie, duurzaamheid en big data. De prijs voor beste pitch ging naar Paula Schwertzler van Volytica Diagnostics, dat werkt aan slimme accumonitoring.

Toegang tot voertuigsystemen

Een panel met onder meer IBM en MAHLE sprak over de balans tussen cybersecurity en toegang tot voertuigsystemen. Frank Schlehuber van CLEPA waarschuwde dat beveiliging geen excuus mag worden om werkplaatsen buiten te sluiten. "Zonder toegang tot OBD en onderdelenkeuze worden reparaties duurder en de keuze voor de consument kleiner."

CLEPA pleit voor een herziening van de bestaande regels, en voor wetgeving die data-toegang écht regelt. De volgende editie van de conferentie is gepland voor voorjaar 2026.

Lees meer over

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.