Alle personenauto’s een automatisch AEB noodstopsysteem, lijkt een goed en haalbaar plan. Liefst met voetgangersherkenning, zegt ACEA, dat is beter dan een ‘zacht’ front voorschrijven.

Veiligheid voorop, goed voor de werkplaats?

In het streven naar minder verkeersslachtoffers doet de Europese Commissie voorstellen voor meer verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto's. Dit als onderdeel van het derde pakket Europe On the Move maatregelen voor na 2020. Kan dat de werkplaats extra bezig gaan houden, met controle en kalibratie van zulke systemen?

Deze Nissan NP300 zou geen typegoedkeur krijgen in Europa, als je deze test zo ziet. Waarom is de sterk gelijkende Europese NP300 Navara een heel stuk veiliger?

Veiligheidsschok bij GlobalNCAP botsproef: Nul sterren voor Nissan

We kennen de EuroNCAP-sterren voor autoveiligheid. Al is het maar omdat automerken er graag mee adverteren. Vooral als ze vijf sterren scoren. Mede door EuroNCAP werden auto's veel veiliger. Van die veiligere ontwerpen profiteert iedereen, zou je denken. Fout! Kijk maar naar het verhaal dat GlobalNCAP ons stuurt uit Zuid-Afrika…

Ook de nieuwste auto’s krijgen niet zomaar vijf sterren. Onder meer de Dacia Duster scoort te weinig op voetgangerveiligheid en vooral het aantal assistentiesystemen: drie sterren.

Gaan Euro NCAP sterren verbleken?

Feitelijk zijn Euro NCAP sterren een standaard voor veiligheidsmeting geworden. Elke fabrikant die een goede sterrenwaardering krijgt haast zich daarover te berichten. Daarom blies Euro NCAP eind 2017 nog eens flink in de bus met vijftien waarderingen, waaronder hertests van gefacelifte auto's. Terwijl de organisatie zich afvraagt hoe het verder moet, wat waarderen we vanaf 2020?

Alfa Romeo’s nieuwe suv Stelvio bleek heel erg degelijk gebouwd, niks minder in bescherming van inzittenden dan een Volvo XC90. Die wel net nog beter scoort dan de nieuwe S/V 90 Volvo’s.

Euro NCAP oordeelt streng en opvallend op veiligheidssystemen

Zojuist maakte veiligheidsapostel Euro NCAP de scores bekend voor weer zes nieuwe automodellen. Hiermee komt het totaal aan beoordelingen dit jaar op 21 auto's. Acht gingen met minder dan de maximale vijfsterren beloning naar huis. Anderen kregen juist lof voor zeer hoge prestaties. Wie zijn heel goed, en wie niet zo?

Geen topscore voor de Fiat Tipo uit Turkije, zelfs niet als hatchback met automatisch noodstop pakket. Als vijfdeurs nog niet leverbaar in Nederland, maar wel hier getest bij TNO, zien we.

Euro NCAP toont nut veiligheidspakketten

Tijdens de vakantieperiode zal het zijn opgevallen dat elk land zo zijn eigen voorkeuren toont in modellen en uitvoeringen van auto's. Als autotechnicus merk je dat onwillekeurig al op. Zo is men niet overal in staat en bereid nieuwe auto's met een volle set assistentie- en veiligheidssystemen te kopen. De laatste test van Euro NCAP, met de Fiat Tipo, geeft een voorbeeld wat dat betekent.

Twee waarderingen voor de Suzuki Baleno, deze duurdere versie met onder meer zij-airbags verdient een ster meer dan de basisuitvoeringen.

Euro NCAP blij met voetgangers-noodstop

Na ABS en ESP moet ook AEB standaard worden in personenauto's, wenst Euro NCAP. Een automatisch noodrem systeem is nagenoeg noodzakelijk om nog de begeerde vijfsterren waardering binnen te slepen. De weer strengere tests van dit jaar tonen dit, Euro NCAP verheugt zich al dat autofabrikanten de uitdaging aannemen. Om welke merken gaat het?