Blik op de SkyActiv X-motor. Onder in beeld de penbobines. Merk op dat die schuin de motor insteken. De injectoren zitten op enige afstand. “Ten opzichte van de SkyActiv G-motor wisselden bougie en injector van plaats”, weten de TTA-trainers. “De bougie zit nu aan de zijkant.”

Mazda SkyActiv X-motor: SPCCI toch zónder late injectie?

Kun je met de scope Mazda's SPCCI-verbrandingswijze uit de SkyActiv X-motor in beeld brengen? AMT én de technisch trainers van GMTO waren daar nieuwsgierig naar. Het resultaat las je in AMT 3. De korte injectie vlak voor de ontsteking zagen we niet op de scopebeelden. Hoe kan dat? We vragen het aan Bas Rovers en Helmuth Seegers, de Mazda-trainers van opleider TTA.

Op pad met de scope. Krijgen we SPCCI in beeld?

Meten aan Mazda Skyactiv-X-motor: werkt 't echt?

In zijn SkyActiv-X-motor gebruikt Mazda het SPCCI-principe om benzine tot compressie-ontsteking te verleiden. Uitdaging: kun je die verbrandingswijze in beeld brengen met de scope en de diagnosetester? We namen een nieuwe Mazda en stoeiden er een middagje mee in en rond de werkplaats van GMTO.

Bijzonder: een dubbele motorkap. Zo blijven vocht en stof buiten.

Mazda Skyactiv-X: baanbrekende techniek in de praktijk

Niet voor het eerst besteedt AMT aandacht aan de Skyactiv-X van Mazda. Je weet wel, de eerste benzinemotor met compressie-ontsteking die je daadwerkelijk kunt kopen.Ondanks een eerdere theoretische uiteenzetting blijft er een vraag over: hoe doet dat SPCCI-systeem het in de praktijk?

Hoe werken die schuifdeuren van zo'n Peugeot 1007 eigenlijk?

Waarom wil de schuifdeur van een Peugeot 1007 niet open?

De Peugeot 1007. Dat zijn twee schuifdeuren met een auto ertussen. Hoe werken die eigenlijk? En wat doe je als ze niet meer willen schuiven? Andere vragen: Waarom houdt die Volvo S40 in? Hoe werkt nu precies de SpCCI-motor van Mazda? Waarom moet je belast meten bij storingsdiagnose? En begint de verbranding in een F1-motor in een voorkamer?

Variabele compressie motortechniek van morgen?

Variabele compressie motortechniek van morgen?

Als we het Franse bureau MCE-5 mogen geloven kan de autotechniek niet heen om motoren met variabele compressie. Ideaal als basis voor verlaging van het brandstofverbruik. Alleen is het mechanisch niet makkelijk en goedkoop te realiseren. Tenzij je licentie neemt op het ingenieuze MCE-5-motorblok. Meer heb je niet nodig?

MCE-5 motor nog zuiniger met variabele compressie?

MCE-5 motor nog zuiniger met variabele compressie?

Gestaag ploetert het Franse bedrijf <a href="http://www.vcr-i.com/english/index.html">MCE-5 Development</a> door aan zijn variabele compressie motortechniek. <a href="http://www.amt.nl/Achtergrond/Variabele-compressie-motortechniek-van-morgen.htm">AMT maakte er in april 2008 voor het eerst melding van.</a> Omdat de reguliere automotoren zich ook steeds verder ontwikkelen moet MCE-5 wel mee. Dat hebben ze gedaan door directe injectie erbij te zetten. Zo halen ze 180 kW uit 1,5 liter motorinhoud, en tot 45% verbruiksbesparing. Welke geheimen zitten hierachter?

Variabele compressie bij MCE en Lotus-motor

Variabele compressie bij MCE en Lotus-motor

Vorig jaar hebben we twee nieuwe motortypen laten zien die volgens hun makers de toekomst hebben. Met één overeenkomst, beide gebruiken een variabele compressieverhouding. Na jaren ontwikkeling heeft het Franse MCE-5 een demo-auto met hun motor klaar. Het Britse Lotus staat pas aan het begin met de onthulling van hun eerste Omnivore-proefmotor. Wat levert variabele compressie op?

Geheimzinnigheid rond zuinige Pinnacle-motor

Geheimzinnigheid rond zuinige Pinnacle-motor

Vier jaar al zou het Amerikaanse bedrijf &lt;a href=&quot;http://pinnacle-engines.com/index.html&quot;&gt;Pinnacle Motors&lt;/a&gt; bestaan, en stiekem hebben gewerkt aan een ...

HCCI-benzinemotor doet diesel na

HCCI-benzinemotor doet diesel na

Na Volkswagen en Mercedes-Benz laat nu ook General Motors zien dat motoren die het diesel- en otto-verbrandingsproces combineren praktisch toepasbaar beginnen te worden. GM heeft al twee rijdende prototypes, die scoren met een uiterst gunstig verbruik. Wat is het geheim van dit HCCI-proces?

Slimme toekomstmotor: GM 1.4 turbo

Slimme toekomstmotor: GM 1.4 turbo

GM is laat met downsizing. Pas in 2009 komt de autoreus met een 1.4 turbo die presteert als een ongeblazen 1.8. Maar men levert er wel meteen een prachtig nieuw woord bij: 'rightsizing'. Met de marketing zit het dus wel goed. Maar hoe staat het met de techniek?