Oog voor techniek: Knappe kleppen
De Britse motorontwikkelaar Cosworth gebruikt het systeem om betaalbare Chinese benzinemotoren net zo zuinig te maken als dure diesels. Hoe doet Cosworth dat?
De Britse motorontwikkelaar Cosworth gebruikt het systeem om betaalbare Chinese benzinemotoren net zo zuinig te maken als dure diesels. Hoe doet Cosworth dat?
Met koortsachtig tempo, mogen we aannemen, werken motorontwikkelaars aan verbeteringen die hun aggregaten klaar maken om aan Euro 6d eisen te voldoen. De Amerikaanse toeleverancier Eaton helpt met de ontwikkeling van een elektromechanisch systeem voor variabele klepbediening. Beter dan bestaande hydraulische systemen, zeggen ze. Hoe komt dat dan?
Is er nog redding voor de verbrandingsmotor? Of zijn ontwikkelingen daarin zinloos, omdat we uiteindelijk toch allemaal elektrisch gaan rijden? Zweedse onderzoekers denken nog een goede stap te maken met FreeValve klepbediening. Daarin gelooft ook landgenoot Koenigsegg, die hun bedrijf adopteerde. Wat doet dat FreeValve?
Google Glass in een motorhelm, meer pk's dan kilo's in Yamaha's YZF-R1, en minder dan één pk in Piaggio's e-Bike. We zagen het op een rondje ...
Hoe komt het dat motoren de afgelopen decennia zoveel krachtiger en zuiniger zijn geworden? Simpel: door hogedruk inspuitsystemen, turbotechniek, ...
De Valvetronic klepbediening is een knappe vinding van BMW. Het maakt een gaskleploze motor mogelijk, met alle voordelen van dien. Weet u hoe Valvetronic werkt en wat de winst is van deze slimme klepbediening? Leer het in de nieuwe AMT-kennistest.
Bij het ter perse gaan van deze AMT sloot de EICMA tweewielershow in Milaan, tegenwoordig de belangrijkste Europese motorbeurs. Vol internationaal nieuws, waarvan we het belangrijkste in AMT 12 zullen belichten. Maar de spectaculairste primeur komt van het Italiaanse thuisfront, de Ducati 1199 Panigale. Een superbike die uit twee cilinders liefst 195 pk haalt. Voorinformatie over het motorblok toont dat Ducati met oude gewoontes veel nieuwe wegen insloeg.
Klepbediening zonder nokkenas? "Als dat zou kunnen, graag!", zeggen de motorenontwikkelaars. <a ...
Het doorgaan met de Bentley V8 motor is voor VW een moeilijke, maar verstandige keuze geweest. Moeilijk omdat het een ontwerp uit 1959 betreft en ...