Electrogenic elektrificeert Mazda MX-5
Het Britse Electrogenic komt met een 'plug-and-play' elektrificatiekit voor de Mazda MX-5.
Het Britse Electrogenic komt met een 'plug-and-play' elektrificatiekit voor de Mazda MX-5.
De tweeliter SkyActiv-G motor met 122 en 150 pk die we kennen uit de Mazda3 en CX-30 worden vervangen door een nieuwe 2.5 mild-hybrid. Een dikke 2.5 in de compacte middenklasse, dat zie je nergens meer, behalve bij Mazda.
In het diepste geheim werkten technici van Mazda elf jaar lang aan een nieuwe rotatiemotor. Die zag onlangs het levenslicht in de Mazda MX-30. Voer voor puristen en techneuten!
Een Mazda 3 uit 2020 heeft lichte schade op de linker achterbumper. Om die te repareren, moeten de radarsensoren in de achterbumper gedemonteerd worden. Tja, en dat betekent ADAS-kalibratie. Eén probleem: dat werkt niet. De stappen worden afgebroken...
Gezien de lockdown nu, en geen lockdown toen, is het niet raar dat alle autoverkoop tot 1 maart 2021 een min vertoont ten opzichte van een jaar eerder. Maar nu moet de omslag komen, want in maart 2020 begon de coronapaniek toe te slaan. RAI/Bovag hoopt dit jaar op een plus van bijna zestien procent. Daarvoor moeten de auto(ver)kopers flink aan de bak.
Een storing in het ene systeem zorgt voor een onverwachte storing in een ander systeem. Klinkt bekend? Nick Smits, AA-Equipment Support eXpert Partner, had een extreem geval: een Mazda MX-5 ND met ruitenwisser- en verlichtingsproblemen. Hoe pakt hij zo'n storing aan?
Kun je met de scope Mazda's SPCCI-verbrandingswijze uit de SkyActiv X-motor in beeld brengen? AMT én de technisch trainers van GMTO waren daar nieuwsgierig naar. Het resultaat las je in AMT 3. De korte injectie vlak voor de ontsteking zagen we niet op de scopebeelden. Hoe kan dat? We vragen het aan Bas Rovers en Helmuth Seegers, de Mazda-trainers van opleider TTA.
In zijn SkyActiv-X-motor gebruikt Mazda het SPCCI-principe om benzine tot compressie-ontsteking te verleiden. Uitdaging: kun je die verbrandingswijze in beeld brengen met de scope en de diagnosetester? We namen een nieuwe Mazda en stoeiden er een middagje mee in en rond de werkplaats van GMTO.
In het ontwerp van zijn auto's streeft Mazda naar 'Jinba Ittai'. Dat is Japans voor: eenheid tussen paard en ruiter. Marketingtaal? Of brengt Mazda met zijn nieuwe G-force Vectoring Control-systeem de bestuurder werkelijk een stapje dichter tot zijn vierwieler?
Mazda doet de dingen anders. Met de ongeblazen Skyactiv G koos het merk voor rightsizing, niet voor downsizing. En de Skyactiv X dieselt op benzine. Nu presenteert Mazda de MX-30. Is die elektrische auto ook anders dan andere? En: Heeft 'het Japanse BMW' een opvolger van de i3 gecreëerd?