Nu vooral populair: gewone kleine modellen, naast deze Ford de kleinsten van Kia, Toyota en Opel, en de kleinste Volvo-suv.

Autoverkopen in 2021: auto is geen worst en géén warm broodje

Gezien de lockdown nu, en geen lockdown toen, is het niet raar dat alle autoverkoop tot 1 maart 2021 een min vertoont ten opzichte van een jaar eerder. Maar nu moet de omslag komen, want in maart 2020 begon de coronapaniek toe te slaan. RAI/Bovag hoopt dit jaar op een plus van bijna zestien procent. Daarvoor moeten de auto(ver)kopers flink aan de bak.

Diagnosetip uit de praktijk: Alarm! Ruitenwisserstoring bij Mazda...

Een storing in het ene systeem zorgt voor een onverwachte storing in een ander systeem. Klinkt bekend? Nick Smits, AA-Equipment Support eXpert Partner, had een extreem geval: een Mazda MX-5 ND met ruitenwisser- en verlichtingsproblemen. Hoe pakt hij zo'n storing aan?

Blik op de SkyActiv X-motor. Onder in beeld de penbobines. Merk op dat die schuin de motor insteken. De injectoren zitten op enige afstand. “Ten opzichte van de SkyActiv G-motor wisselden bougie en injector van plaats”, weten de TTA-trainers. “De bougie zit nu aan de zijkant.”

Mazda SkyActiv X-motor: SPCCI toch zónder late injectie?

Kun je met de scope Mazda's SPCCI-verbrandingswijze uit de SkyActiv X-motor in beeld brengen? AMT én de technisch trainers van GMTO waren daar nieuwsgierig naar. Het resultaat las je in AMT 3. De korte injectie vlak voor de ontsteking zagen we niet op de scopebeelden. Hoe kan dat? We vragen het aan Bas Rovers en Helmuth Seegers, de Mazda-trainers van opleider TTA.

Op pad met de scope. Krijgen we SPCCI in beeld?

Meten aan Mazda Skyactiv-X-motor: werkt 't echt?

In zijn SkyActiv-X-motor gebruikt Mazda het SPCCI-principe om benzine tot compressie-ontsteking te verleiden. Uitdaging: kun je die verbrandingswijze in beeld brengen met de scope en de diagnosetester? We namen een nieuwe Mazda en stoeiden er een middagje mee in en rond de werkplaats van GMTO.

Bij het insturen neemt de laterale versnelling (g) geleidelijk toe en bij het uitsturen weer af. Ervaren testrijders
combineren die laterale versnellingen met longitudinale. Dat zorgt voor een stabieler weggedrag en meer comfort. GVC imiteert die ervaren testrijders.

Mazda GVC: G-force Vectoring control

In het ontwerp van zijn auto's streeft Mazda naar 'Jinba Ittai'. Dat is Japans voor: eenheid tussen paard en ruiter. Marketingtaal? Of brengt Mazda met zijn nieuwe G-force Vectoring Control-systeem de bestuurder werkelijk een stapje dichter tot zijn vierwieler?

MX-30, Mazda maakte opvallende keuzes in het ontwerp en de techniek van zijn eerste EV.

Mazda MX-30, EV maar dan anders

Mazda doet de dingen anders. Met de ongeblazen Skyactiv G koos het merk voor rightsizing, niet voor downsizing. En de Skyactiv X dieselt op benzine. Nu presenteert Mazda de MX-30. Is die elektrische auto ook anders dan andere? En: Heeft 'het Japanse BMW' een opvolger van de i3 gecreëerd?