Deze Mercedes Actros, gecertificeerd voor Euro VI C, maakt de AECC-ingreep schoner dan Euro VI D. Ook op brandstof zoals Hydrated Vegetable Oil (HVO), dat vrijwel CO₂-neutraliteit kan brengen.

Superschone truck kan CO2-neutraal worden met e-diesel

Net als personenauto's produceren trucks direct na de koude start het leeuwendeel van hun schadelijke uitlaatgassen. Nadat de onderzoekers van AECC vooral dat probleem aanpakten bij een dieselpersonenauto en bij een benzinemodel, gingen ze ook een zware trekker te lijf. De nieuwste resultaten zijn recent gepresenteerd, en geven te denken.

Europarlement wil strenger NOx testen

Nog een paar maanden, dan lopen de huidige Euro 6 typekeurmethoden af, en verdwijnt de NEDC-test. In de plaats komen WLTP- en RDE-meetmethoden. Die moeten beter weergeven wat er werkelijk in het gebruik uit de uitlaat van personen- en bestelauto's komt. Het Europees Parlement roept nu al op de RDE-praktijktest verder aan te scherpen. Wat zijn dan de gevolgen?

Op het ‘moeilijkste’ punt van Stuttgart testte Bosch zijn nieuwe dieselregeling in RDE, hier het meetstation voor de stadsluchtkwaliteit passerend.

Bosch maakt diesel echt schoon - de details

Hoewel het nieuws van 'dieselgate' al oud is, bleef hangen dat de dieselmotor beter gauw afgeschaft kan worden. En nu komt de chef van Bosch bij het jaaroverzicht met de boodschap dat schone diesels wel degelijk mogelijk zijn. Schoon, zuinig en nodig. Lang leve de diesel, kan dat?

Blik in één van de testcellen van Daimlers ‘Abgaslabor’ in Untertürkheim. Acht van deze cellen zijn continu in bedrijf. En dan te bedenken dat Daimler nog een tweede emissietestcentrum heeft…

Daimler brengt consequenties van WLTP en RDE in beeld versus NEDC

WLTP en RDE zijn de opvolgers van NEDC. Maar als je nu een CO2-waarde ziet in een autoadvertentie, is die dan gemeten volgens WLTP of nog steeds volgens NEDC? Hoe groot is het verschil eigenlijk tussen beide meetmethoden? Welke invloed heeft de verandering op de motorenontwikkeling? En welke op de autobelastingen? Autoconcern Daimler praat ons bij in zijn 'Abgaslabor' in Untertürkheim.

Nog maar een keer uitleggen: alleen een laboratoriumtest geeft objectieve, onderling vergelijkbare uitslagen. Daarop kun je Euronormen baseren, een RDE praktijktest heeft ruime marges nodig.

Hoe werkt de nieuwe emissietest?

Milieuzones, echte verbruikscijfers, sjoemelsoftware - wat er uit de uitlaat van een auto komt geeft veel stof tot commentaar. Nieuwe eisen, nieuwe testmethoden, wat gaat dat opleveren? AMT bericht er vaak over, fabrikantenvereniging ACEA besloot het netjes op een rij te zetten. Op een speciale website, in begrijpelijke taal. Wat vind je daar?

Dit gaan we op de wegen tegenkomen. Geen houtgasgenerator achterop deze Peugeot 508, maar een PEMS, Portable Emissions Measuring System voor de RDE-test.

Realistisch RDE verbruikscijfer bij PSA groep

In samenwerking met twee milieuorganisaties heeft de PSA groep het praktijkverbruik bij dertig modellen gemeten. Volgens de RDE testprocedure, meting op de weg in het verkeer. Deze cijfers maakt PSA bekend, zo krijgen klanten een beter beeld van het echte verbruik, dan uit de officiële cijfers. Vraagje voor de autotechnicus: wat klopt hier niet helemaal?

Europese automakers halen uitstootnormen 2021 niet

Europese automakers halen uitstootnormen 2021 niet

Diverse autofabrikanten uit Europa hangen forse boetes boven het hoofd als zij niet in staat zijn te voldoen aan de nieuwe emissiestandaarden van de Europese Unie. BMW, Jaguar Land Rover en Volkswagen dreigen de gestelde doelstellingen niet te halen, stelt PA Consulting Group in een rapport dat deze maand verscheen.

De uitlaat van het testvoertuig wordt lekvrij aangesloten op twee meetapparaten: een gasanalysemachine en een deeltjesteller.

Zijn sjoemel-VWs vuiler dan andere diesels?

Met dank aan het VW-sjoemelsoftware-schandaal wordt nu eindelijk vaart gemaakt met een nieuwe typegoedkeuringscyclus. Dat is de hoogste tijd, want de emissiewaarden die uit de NEDC-test rollen zeggen maar heel weinig over de werkelijke uitstoot. Hoe werken de niewe testprocedures? En scoren sjoemel-VWs er slechter op dan andere diesels?

Er zal meer in de windtunnel getest moeten worden wat extra aanbouwdelen zoals spoilers doen op de luchtweerstand, dus verbruik in de WLTP test.

Verandert emissiemeting auto-ontwerp?

Wat zijn de gevolgen van WLTP en RDE emissiemeting op de ontwikkeling van auto's? Een recent symposium in Stuttgart over auto- en motortechniek gaf een interessant inzicht. Want natuurlijk willen autofabrikanten hun modelgamma weer speciaal inrichten op goede resultaten in die nieuwe tests. Hoe dan?

De Europese Unie wil zelf controlemetingen op de weg gaan uitvoeren in het kader van de komende RDE test. (foto AP Images/European Union-EP)

EU besluit strenger RDE-testregime

De kogel ging toch nog door de kerk in het Europarlement. Ondanks bezwaar van een grote groep 'groene' parlementariërs gaat de voorgestelde RDE-test om NOx zondaars op te sporen door. Daar waren wel wat concessies voor nodig. Wat houden die in?