Whitepaper: Waarom je turbo's zelf moet vervangen
Turbo's zijn niet de oorzaak... wel het slachtoffer Deze paper beschrijft waarom je turbo's in het vervolg altijd zelf moet vervangen!
Turbo's zijn niet de oorzaak... wel het slachtoffer Deze paper beschrijft waarom je turbo's in het vervolg altijd zelf moet vervangen!
Een Mitsubishi Outlander PHEV komt met een brandend storingslampje bij een garage. Behalve dat lampje zijn er geen klachten. Tot zover niks geks. Maar ho, dit is een hybride auto, en als de foutcodes wijzen op een storing in het HV-systeem komt de auto snel naar GMTO. Hoe pakken ze daar zo'n probleem aan?
Een auto met een storing in de werkplaats. Ho ho, begin niet direct te meten. Bepaal eerst wat je verwácht te meten. Kun je je verwachte meetresultaat uit het bedradingsschema achterhalen? Meestal is eerst denken en dan doen de efficiëntste weg van storing naar oplossing.
Een klant heeft een probleem en jij gaat op zoek naar de oplossing en stelt diagnose. In de uitvoering van het diagnosestappenplan 'van probleem naar oplossing' krijg je vaak te maken met schema lezen. Aan de hand van een voorbeeld van een onderbroken draad van een oliekwaliteitssensor (spoiler alert ;-) bekijken we dat deel van het schema om te zien of hier geheimen voor ons zijn.
Deze Skoda Octavia hield alles en iedereen flink voor de gek. Bij diagnose gaat het meestal om het vaststellen wat stuk is. Soms gaat dat niet en stel je vast wat wél goed werkt. Zo houd je uiteindelijk over wat defect is. Dat geeft dan toch een beetje het gevoel van een gokje. De kunst is om dan toch overtuigd te zijn van je diagnose. Dat kan alleen met kennis, kunde en de juiste meetapparatuur.
Een Audi A6 zet de elektronische parkeerrem (EPB) af en toe niet vrij na een nachtje met aangetrokken handrem. Als de bestuurder het contact aan- en uit zet zijn de foutmeldingen verdwenen en werkt de rem weer normaal. Soms zet de auto z'n hakken in 't zand en duurt het langer dan 20 minuten voordat de parkeerrem weer zin heeft om wat te doen. Steve Smith van Pico pakt zijn scope erbij en gaat op zoek. Kan hij de oorzaak én de oplossing vinden?
Hoe herken je een goede diagnosetester en wat hebben zij de werkplaats te bieden? Lezers en leveranciers deelden hun ervaring en kennis over hand- en diagnosegereedschappen. Wat is de visie van leverancier Rocar-Tech? En welke Top-3 adviseren andere leveranciers?
Multimerk diagnosetools kennen hun beperkingen, hoe goed ze ook zijn. De één blinkt uit in Duitse, Franse of Aziatische merken, andere bieden koppeling met technische data en sommige weer niet. Best even zoeken welke het beste in jouw werkplaats past. De Sergoyne Diagnostics Ultimate Case met gecombineerde diagnosetools en ondersteuning kan oplossing bieden.
De Peugeot 1007. Dat zijn twee schuifdeuren met een auto ertussen. Hoe werken die eigenlijk? En wat doe je als ze niet meer willen schuiven? Andere vragen: Waarom houdt die Volvo S40 in? Hoe werkt nu precies de SpCCI-motor van Mazda? Waarom moet je belast meten bij storingsdiagnose? En begint de verbranding in een F1-motor in een voorkamer?
Typisch werkplaatsprobleem van vandaag: Een voertuig komt binnen met de klacht dat het remlampje brandt. Er is een foutcode opgeslagen die betrekking heeft op dat remlampje. Maar controle van het vloeistofniveau levert geen bijzonderheden op, en de handrem functioneert prima. Dat is vreemd. Hoe nu verder? Zonder goede technische info is dit probleem onoplosbaar, zegt GMTO.