Rotation-pijl aan de buitenkant wijst in de andere richting dan die aan de binnenkant. APK goed- of afkeur?

APK goed- of afkeur: Banden met verdraaide rotation-pijlen

"Wij hebben hier een Peugeot, waarvan de voorgeschreven draairichting van de banden binnen en buiten verschilt. Het profiel is een V-groef. Alle profielen lopen in de goede richting zoals op de eerste foto, maar als je naar de rotation-pijl kijkt verschilt deze per band en aan binnen- en buitenzijde", schreef Yorick op AMT Autotechniek op Facebook. Zijn vraag: "APK goed- of afkeur?"

Fusee raakt veer bij vrijhangend wiel: APK-afkeur?

Fusee raakt veer bij vrijhangend wiel: APK-afkeur?

Rick Veldwijk kreeg een verlaagde Honda Civic van bouwjaar 1991 in zijn werkplaats. Zoals je op de foto ziet, raakt het fuseestuk de veer. Tenminste, als de wielen vrij hangen. Als de auto op zijn wielen staat, is er net geen contact. "APK goed- of afkeur?", vraagt hij op de AMT Facebookpagina.

LSPI is een klopverschijnsel dat zich voordoet bij downsizemotoren bij hoge motorbelasting en laag toerental. (Afbeelding: Mahle)

Hoe werken brandstofadditieven tegen LSPI?

"Er zijn brandstoftoevoegingen op de markt die pre-ignitionschade tegengaan. Weten jullie hoe dat werkt?" Frank van Laar stelde ons deze vraag naar aanleiding van het artikel 'Kleine motoren, grote problemen' in het revisiethema in AMT 1.

Wat krijgen we nou? Kopervet op de prise-as voor montage van de koppeling? Dat mag toch niet?

Kopervet gebruikt bij de koppelingsmontage van een Ferrari Enzo?

Oplettende lezers hebben het al gezien in de Stap voor Stap koppelingsplaat Ferrari Enzo vervangen. Het leverde dan ook diverse reacties op als 'Wordt er nou kopervet gebruikt op de spiebanen?' en 'Ik heb altijd geleerd dat dit not done is gezien in dezelfde ruimte ook elektronica bevindt'. Hoe zit dat? We vroegen de technici van Forza om een reactie. Is het écht kopervet dat in stap 11 gebruikt wordt?

Niet alleen bij diesels is EGR een al lang gebruikte techniek voor schoner uitlaatgas door lagere cilindertemperatuur. Bij benzinemotoren komt daar bovendien gekoelde EGR bij. In AMT 6 van 2018 presenteerde Tenneco zijn clean EGR-systeem. Principe van dat systeem: door het EGR-gas te reinigen, kun je het veel verder terugkoelen zonder dat de motor intern vervuilt. En dat koele, inerte gas drukt de verbrandingstemperatuur en daarmee de klopneiging.

Vraag van de maand: Rijdt de downsizemotor zuiniger op superbenzine?

Minimotortjes moeten zuinige auto's opleveren, leve de driecilinder! Maar levert die trend bij autobouwers in de praktijk wat op? In een post op de AMT Autotechniek Facebookpagina stond een link naar Engineering Explained met uitleg waarom downsizemotoren vaak helemaal niet zo zuinig zijn. Dat zou liggen aan het detonatiegevaar. In reactie hierop vraagt Jeroen Haeck of we dan met downsizemotoren niet beter, zuiniger op 98 octaan benzine zouden rijden.