Kwik-Fit test kennis van waarschuwingslampjes

Kwik-Fit test kennis van waarschuwingslampjes

De zorg dat het autodashboard teveel en onvoldoende duidelijke informatie vertoont begint te populariseren. Kwik-Fit laat via de social media website ...

Motorschade door olietekort (2002-12)

In AMT-10 behandelt u een vraag over lagerschade als gevolg van een olietekort. U stelt dat als de oliedruk tot 1 bar is gedaald, het lager al uitgelopen is. Ik maak daaruit op dat bij normaal bedrijfstoerental en normale belasting 1 bar oliedruk te laag is voor een adequate lagersmering en -koeling. Mocht dat zo zijn, dan is een oliedruklampje dat boven 1 bar al uitgaat een waardeloos attribuut ter bescherming van een automotor.<br />Waarom kiest men geen contact dat pas bij een hogere oliedruk sluit? Een bezwaar kan natuurlijk zijn dat het lampje dan bij stationair toerental continu blijft branden en de bestuurder nodeloos alarmeert. Dan is immers door de geringe belasting en het lage toerental een lagere oliedruk geen probleem. Met een klein beetje elektronica is dit wel te ondervangen. Men kan ook twee lampjes met elk een eigen drukcontact toepassen. Een voor stationair en een voor &lsquo;minimale&rsquo; bedrijfscondities. Een geluidssignaal is ook niet te versmaden en eenvoudig te voorzien.

Gebrek aan oliedruk (2001-11)

Ik rijd een Nissan Sunny 1.4 uit 1991. Toen ik deze auto 2,5 jaar geleden kocht zat er als motorolie een 15W-40 in. De eerste beurten heb ik bij de garage laten uitvoeren waar ik de auto heb gekocht. Steeds werd er als motorolie een 15W-40 in gedaan.<br />Sinds kort is de auto in onderhoud bij een andere garage, die de motor vult met een 10W-40. Vanaf die tijd zijn er problemen. Bij een koude start (omgevingstemperatuur 10-15&deg;C) duurt het 2 &aacute; 3 seconden voordat het olielampje uitgaat. Het is twee maal voorgekomen dat het lampje na 10 sec niet uitging en de distributieketting lawaai maakte. In een enkel geval bleef het lampje zelfs continu branden. Weet u voor dit alles een verklaring?

Dynamische oliedrukmeting VW/Audi (1997-04)

Kunt u uitleg geven over het hoe en waarom van twee oliedrukschakelaars op het oliefilterhuis van een VW/Audi met JU motor? Als probleemoplosser bij een universele garage werd ik met het volgende geconfronteerd: Een Audi 80 uit 1989 met JU motor had door een hevig lekkende oliedrukschakelaar nagenoeg alle motorolie verloren. Een monteur bracht de motorolie op peil, monteerde een nieuwe schakelaar, startte de motor. Na enkele minuten hevig tikken liep hij weer als een zonnetje, Proefritje en klaar is Kees, dacht de monteur. Niets was minder waar. Boven de 2500 t/min brandde het oliedruklampje en klonk een geluidssignaaL Toen beide draden van de oliedrukschakelaars waren losgemaakt en er boven de 2500 t/min zowel het lampje brandde als het geluidssignaal klonk, was de verwarring compleet. Ik begon met een oliedrukmeting, die was perfect: stationair 1 bar en op toeren 4,5. Het probleem moest in de schakelaar zitten. Dan maar naar de VW-dealer voor originele schakelaars. Daar bleek (op een microfiche) dat er vier verschillende schakelaars met schakelwaarden van 0,35 tot 1,6 bar kunnen voorkomen, maar het was niet duidelijk welke schakelaar waar moest zitten. Terug dus naar de werkplaats en denken en meten. Ik leg de draad van de onderste schakelaar aan massa, start de motor en bij meer dan 2500 t/min blijft het oliedruklampje uit. Dit moest dus een schakelaar zijn met een hoge schakelwaarde. Na montage van een schakelaar met de hoogste schakelwaarde was het probleem over.