Plug-in rijders pluggen niet superzuinig ‘zo vaak als maar kan’ in, zo blijkt. Daar gaan ze in Euro 6e in twee stappen op afgerekend worden, met hogere CO₂-uitstootwaarden voor PHEVs.

Waar blijft de Euro 7-norm?

De verwachting was dat na vorig jaar aangereikte adviezen snel een uitgewerkt Euro 7-voorstel zou komen. Eigenlijk al laat, omdat een 'lead time' van enkele jaren gebruikelijk is. In 2025 zou Euro 7/VII moeten ingaan, dus had de industrie ter voorbereiding van nieuwe modellen vorig jaar horen te weten wat de nieuwe eisen worden.

Deze Mercedes Actros, gecertificeerd voor Euro VI C, maakt de AECC-ingreep schoner dan Euro VI D. Ook op brandstof zoals Hydrated Vegetable Oil (HVO), dat vrijwel CO₂-neutraliteit kan brengen.

Superschone truck kan CO2-neutraal worden met e-diesel

Net als personenauto's produceren trucks direct na de koude start het leeuwendeel van hun schadelijke uitlaatgassen. Nadat de onderzoekers van AECC vooral dat probleem aanpakten bij een dieselpersonenauto en bij een benzinemodel, gingen ze ook een zware trekker te lijf. De nieuwste resultaten zijn recent gepresenteerd, en geven te denken.

Europarlement wil strenger NOx testen

Nog een paar maanden, dan lopen de huidige Euro 6 typekeurmethoden af, en verdwijnt de NEDC-test. In de plaats komen WLTP- en RDE-meetmethoden. Die moeten beter weergeven wat er werkelijk in het gebruik uit de uitlaat van personen- en bestelauto's komt. Het Europees Parlement roept nu al op de RDE-praktijktest verder aan te scherpen. Wat zijn dan de gevolgen?

CO2-norm van 95 g/km (en de monsterboetes), hoe werkt het?

Al voor de coronacrisis was duidelijk dat 2020 voor de auto-industrie een moeilijk jaar zou worden. Fabrikanten die in Europa actief zijn, hebben te maken met de nieuwe streefnorm van 95 g/km voor de uitstoot van CO2. Die norm is moeilijk te halen. Sterk staaltje lobbywerk van de auto-industrie moet het wat vergemakkelijken. Resultaat: het produceren van kleine, zuinige auto's is niet meer zo aantrekkelijk...

Blog: De prijs van WLTP

Per 1 juli gelden nieuwe BPM-tabellen, gebaseerd op de CO2-uitstoot volgens de per september 2018 ingevoerde WLTP-test. Tot 1 juli gold de gemeten of berekende NEDC-testuitslag. Bij elke nieuwe auto moeten ook volgend jaar nog beide uitslagen beschikbaar zijn. Dit in verband met op NEDC gebaseerde Europese wetgeving over beperking van het 'vlootverbruik' per automerk.

Kan haast geen toeval zijn, zou je zeggen: sinds Opel in de PSA groep zit gaan ze weer goed. Tweede grootste in de verkoopstatistiek, met deze nieuwe Corsa en een herziene Astra op komst.

Waarom stagneert de auto-nieuwverkoop?

Alsof het nog niet genoeg teleurstelt dat de autoverkoop in het eerste halfjaar van 2019 gevoelig daalde, ook nog dit: een keiharde reden waarom dit is kunnen we niet geven. Ligt het aan de aarzelende economische ontwikkeling? Of kunnen we weer wijzen naar overheidsregels die kopers afschrikken? En zien we binnenkort kans op verbetering?

Een nieuwe test voor nieuwe 2018-types is tot daar aan toe. Maar of u nu nog effe al uw auto’s in 2018 ook nog opnieuw wilt testen, dat blijkt zeer veel moeilijker uitvoerbaar.

wat zijn de gevolgen van WLTP voor autoprijzen en automarkt?

Officieel gemeten verbruikscijfers van auto's hadden steeds minder te maken met wat een auto echt verstookte op de weg. Daar begon het mee, er moest een eerlijker meting komen. Dat werd WLTP. Maar verbruik is gelijk aan CO₂-uitstoot. En dat is gelijk aan belastingheffing. En toen werd het ingewikkeld. Wat voor gevolgen heeft de WLTP-meting, nu en later?

De WLTP is veel dynamischer en belastender dan de NEDC. Toch heeft dat nauwelijks invloed op de CO2-emissie. De veel strengere randvoorwaarden wel.

BOVAG in verzet tegen besluit om BPM niet aan te passen

Een maand geleden berichte Bovag over de BPM-gevolgen van WLTP op basis van data internationaal data- en researchbureau JATO [link naar oude bericht?]. Toen bedroeg het verschil in CO2-waarde voor de BPM 11 gram. In hun laatste rapportage, gebaseerd op veel meer beschikbare WLTP-modellen in Nederland, is het verschil nog altijd 10 gram per kilometer.

Op weg naar heel andere autotechniek, neem deze BMW i3 als voorbeeld: elektromotor, aluminium in het chassis, koolstofvezel op grote schaal.

EU verandert klimaat in autobranche: Wat betekent dat voor de...

Bijna is het zover dat de Europese Unie definitieve regels stelt voor de toegestane CO2-uitstoot van lichte voertuigen na 2020. Het parlement heeft gesproken. Een omwenteling in de autobranche lijkt verplicht te worden, met verstrekkende gevolgen. Het klimaat op aarde mag niet te veel veranderen, dat in de autobranche moet wel flink op de schop. Wat wil de EU?

WLTP-testrun van Mercedes-Benz.

Kennissessie: Het nut en de gevolgen van de WLTP

Je kunt het haast niet gemist hebben: de WLTP is sinds 1 september verplicht voor autofabrikanten als homologatie voor hun auto's. En dat brengt veranderingen met zich mee. Welke gevolgen heeft dat?