AMT-ATC Livestream terugkijken: 'Vergeet de elektrische auto, de toekomst is waterstof!'

AMT-ATC Livestream terugkijken: 'Vergeet de elektrische auto, de toekomst is waterstof!'

Batterij-elektrische auto's zijn allang geen zeldzaamheid meer. Waterstofauto's en waterstofelektrische auto's zijn dat nog wel. Volgens Steffen Elgersma kan dat best eens veranderen.

Tijdens deze livestream geeft Steffen Elgersma uitleg over het gebruik van waterstof in een moderne auto. Steffen is de drijvende kracht achter STEFtec Education uit Zwolle. Hij volgt de ontwikkelingen op het gebied van E-Mobility op de voet.

Tijdens de uitzending zoomt Steffen in op het thema waterstof en mobiliteit en zal ons tijdens deze livestream informeren over de huidige status en de ontwikkelingen die er zijn op het gebied van waterstof en mobiliteit. Hij maakt tijdens de lezing duidelijk welke technieken gebruikt worden voor het maken, rijden en tanken van waterstof én kijkt naar de mogelijke gevolgen voor de werkplaats.

Terugkijken

Terugkijken is gratis en kan via deze link.

Accu testen, nooit verspilde energie. - Foto: Shutterstock

Waarom 12 volt accu testen nooit verloren energie is

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Werken met waterstof vergt kennis, maar ook de juiste werkplaatsinrichting. - Foto's: Gert te Lintelo

Werken met waterstof vereist aangepaste werkplaats en veel...

Hoewel bij het emissievrij rijden de 'stekkerauto' het pleidooi voorlopig lijkt te winnen, krijgt waterstof bij zwaar transport de meeste kansen toegedicht. Zowel bij personenauto's als bij trucks en bussen vraagt waterstoftractie om een aangepaste werkplaats en kundige autotechnici. Op bezoek bij TB Truck & Trailer Service in Breda en bij de Toyota Mirai-werkplaats van Louwman & Parqui in Raamsdonksveer.

In trainings- en reparatiewerkplaatsen moet speciale aandacht worden besteed aan de ventilatie- en uitlaatomstandigheden bij het werken aan waterstofvoertuigen. - Foto: Gino Decoster

Waterstofauto in de werkplaats - dit zijn de gevaren

Een modelwerkplaats voor waterstofvoertuigen laat zien wat autotechnici in de toekomst te wachten staat wanneer gewerkt wordt aan waterstofauto's. Er moet vooral rekening worden gehouden met de verschillende veiligheidsmaatregelen.

Foto: Shutterstock

EV in de werkplaats: spannend, of valt dat wel mee?

Danny Versluis, op YouTube beter bekend als DiagnoseDan is diagnosetechnicus. Onlangs gaf hij voor ATC Oost-Brabant een lezing over EV in de werkplaats. Spannend? Mwoah, valt best mee. En: hoewel EV's geen verbrandingsmotor hebben die onderhoud vraagt, biedt de techniek wel kansen voor de werkplaats. Welke?

De waterstof-aangedreven combi-spuitcabine is uitgerust voor traditionele reparaties en omvat een all-in-one reparatiewerkstation. - Foto: AkzoNobel

Spuitcabine op waterstof in trainingscentrum AkzoNobel

AkzoNobel beschikt in een nieuw trainingscentrum in België over een spuitcabine die 'waterstof-aangedreven' is.

Adriaan van Broekhoven (links) bracht de nodige demo-stukken mee, zoals een brandstofcelstack, een hogedruk tank doorsnede, rechts de noodzakelijke koelvloeistof van 20 euro per liter.

Licht (en) ontvlambaar: dit zijn de eigenschappen van waterstof

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

Foto: Hyundai

Nieuwe Hyundai SUV op waterstof: concept car Initium toont voorproefje

Hyundai laat met de concept car Initium een voorproefje zien van hoe de voor 2025 geplande nieuwe SUV op waterstof eruit zou kunnen zien.

Ze zijn het nog niet verleerd bij Renault, aansprekende modellen tekenen. Ook nog op een productieplatform. Plug-in met brandstofcel range-extender, recept voor de toekomst?

Renault Emblème bespaart 90 % CO2. Hoe?

Ook na de Olympische Spelen is er in Parijs altijd wat te doen. Neem het Autosalon van 14-20 oktober. Er zijn veel deelnemers en die brengen wereldprimeurs mee, zoals de lang verwachte elektrische Renault 4. Daarnaast toont een studiemodel hoe Renault vanaf 2040 in Europa koolstofneutraal wil worden.

Foto: ZF

Waterstofrecirculatieblower van ZF voor verbeterde...

ZF komt met een waterstofrecirculatieblower, een oplossing die de efficiëntie van brandstofcelsystemen in bedrijfsvoertuigen verhoogt door ongebruikte waterstof te recirculeren en het verbruik te verminderen.

Oliver Zipse, voorzitter van de raad van Bestuur van BMW (links) en Koji Sato, President van Toyota. - Foto: BMW

Toyota en BMW werken aan nieuwe brandstofcel voor méér auto's op...

Toyota en BMW gaan samen werken aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcel én verbetering van infrastructuur van waterstof. Doel is om het aanbod van personenauto's op waterstof uit te breiden.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

ATC-livestream: waarom waterstof in mobiliteit steeds belangrijker...

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Afbeelding: Chalmers University of Technology / Linnéa Strandberg and Victor Shokhen

Hoe verleng je de levensduur van een brandstofcel?

Hoe degraderen onderdelen in brandstofcellen? En hoe zijn die brandstofcellen duurzamer te maken? Dat werd onderzocht door wetenschappers van Chalmers University of Technology in Zweden.