“Wij horen vaak van APK-keuringstations dat ze de aanschaf van een nieuwe roetmeter liever uitstellen omdat de deeltjesteller eraan komt”, zegt Marco van den Hoorn van JN Testapparatuur. Die bedrijven helpt hij graag uit de droom: “De traditionele roetmeter met nulemissie-unit blijft voor huidige dieselvoertuigen gewoon bestaan.”
Van den Hoorn begint bij het begin: “Voor voertuigen met een DET vanaf 1 januari 2006, kun je voor de APK met een EOBD-scantool diagnosestellen. Is de diagnose goed, dan is er op emissie geen afkeur. Is de diagnose niet goed, je hebt een emissiegerelateerde foutcode of een niet afgeronde readinesstest, dan moet je de auto aan de uitlaat testen met een roetmeter of viergastester.”
'Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop'
Tip voor straks
Oké, en nu komt ergens tussen 2021 en 2023 die deeltjestester. “Daarmee ga je als APK-station meten of een voertuig vanaf Euro 5 of 6 een goed werkend roetfilter heeft. Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop.”
En dus komt Van den Hoorn nu vast met een advies voor straks: “Is bij stationair toerental het aantal deeltjes te hoog, schakel dan over op de roetmeetkop om eerst de roetuitstoot op 0,00 te krijgen. Zo voorkom je onnodige vervuiling van je deeltjesteller en daarmee servicekosten.”
Conclusie: “Viergastester en (opaciteits)roetmeter blijven, de deeltjesteller komt erbij.”
Nulemissie in de werkplaats
Goed, de deeltjesteller komt eraan, maar viergastester en roetmeter kunnen niet in de hoek gezet worden. Werken met die apparaten heeft consequenties: “Als je aan de uitlaat gaat meten, dan eist de Arbo nulemissie in de werkplaats”, weet Van den Hoorn. “Dat is al jaren verplicht, maar wij horen van ondernemers dat er met de herschouwing voor de RDW steeds meer op gelet wordt.”
En dat wordt er met moderne auto’s niet eenvoudiger op: “We zien steeds meer voertuigen die zowel links als rechts een uitlaat hebben. En we zien uitlaten die helemaal verwerkt zijn in de bumper. Hoe ga je die nu keuren? En mag je die voertuigen nog wel afmelden als je geen volledige afzuiging met je huidige apparatuur kan realiseren?”
Van den Hoorn geeft zelf antwoord. Eerst op zijn laatste vraag: “Nee! Als APK-keuringsstation mag je deze voertuigen dan officieel niet meer keuren. Zelfs niet als het om een jonge auto gaat, die via de EOBD-diagnose vlekkeloos door de keuring komt!”
Hoe dan wel? “Maak je een uitbreiding op je bestaande afzuigsysteem met extra buizen en slangen? Passen je uitlaatmondstukken op alle voertuigen? En voldoet dat nog aan de NMI-typegoedkeuring? Of kan het ook anders?”
Klaar voor de toekomst
Dat laatste natuurlijk, Van den Hoorn grijpt de gelegenheid aan om een beetje reclame te maken: “Wij hebben een prachtige oplossing voor deze problemen. De JAN-3 nulemissie-unit. Door zijn constructie kun je daarmee volledige afzuiging van uitlaatgassen realiseren voor alle voertuigen. Ook die met dubbele uitlaten en in de bumper verscholen uitlaten. En niet alleen bij personenauto’s, maar ook bij trucks. En als de deeltjesteller komt, dan is de JAN-3 daar ook al klaar voor.”
Dat geldt ook voor de huidige roetmeettester: “We doen een softwareaanpassing aan de Capelec-tester en plaatsen de losse deeltjestellermeetkop boven de bestaande roetmeetkop. En je kunt gewoon gebruik blijven blijven maken van dezelfde JAN-3 nulemissie-unit en van dezelfde afzuigmotor in de werkplaats. Dat scheelt ruimte en investering.”
Meer lezen over Emissiesystemen? |
Door strenge overheidseisen moeten fabrikanten constant apparatuur ontwikkelen om de auto zo schoon mogelijk te houden. Al die emissiesystemen, zoals katalysatoren, roetfilters, EGR- en AdBlue-systemen, komen we in de werkplaats tegen. Tegen welke problemen lopen de AMT-lezers aan? En hoe worden die opgelost? En wat vinden we van de deeltjesteller? Dat en meer lees je in het Thema Emissiesystemen in het septembernummer van AMT. Ontvang je nog geen AMT? Hier vind je al onze abonnementen. |