Deeltjesteller komt er aan: geen nieuwe roetmeter meer?

Deeltjesteller komt er aan: geen nieuwe roetmeter meer?
Let op, de deeltjesteller vervangt de traditionele roetmeter niet, hij komt erbij

Ergens tussen 2021 en 2023 komt de deeltjestester. Wat mogen we verwachten van de APK, welke apparatuur heb je daar straks voor nodig om het roetfilter te kunnen controleren? Kan je je roetmeter in de hoek zetten? We stellen deze vragen aan equipmentleverancier JN Testapparatuur.

“Wij horen vaak van APK-keuringstations dat ze de aanschaf van een nieuwe roetmeter liever uitstellen omdat de deeltjesteller eraan komt”, zegt Marco van den Hoorn van JN Testapparatuur. Die bedrijven helpt hij graag uit de droom: “De traditionele roetmeter met nulemissie-unit blijft voor huidige dieselvoertuigen gewoon bestaan.”

Van den Hoorn begint bij het begin: “Voor voertuigen met een DET vanaf 1 januari 2006, kun je voor de APK met een EOBD-scantool diagnosestellen. Is de diagnose goed, dan is er op emissie geen afkeur. Is de diagnose niet goed, je hebt een emissiegerelateerde foutcode of een niet afgeronde readinesstest, dan moet je de auto aan de uitlaat testen met een roetmeter of viergastester.”

'Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop'

Tip voor straks

Oké, en nu komt ergens tussen 2021 en 2023 die deeltjestester. “Daarmee ga je als APK-station meten of een voertuig vanaf Euro 5 of 6 een goed werkend roetfilter heeft. Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop.”

En dus komt Van den Hoorn nu vast met een advies voor straks: “Is bij stationair toerental het aantal deeltjes te hoog, schakel dan over op de roetmeetkop om eerst de roetuitstoot op 0,00 te krijgen. Zo voorkom je onnodige vervuiling van je deeltjesteller en daarmee servicekosten.”

Conclusie: “Viergastester en (opaciteits)roetmeter blijven, de deeltjesteller komt erbij.”

Nulemissie in de werkplaats

Goed, de deeltjesteller komt eraan, maar viergastester en roetmeter kunnen niet in de hoek gezet worden. Werken met die apparaten heeft consequenties: “Als je aan de uitlaat gaat meten, dan eist de Arbo nulemissie in de werkplaats”, weet Van den Hoorn. “Dat is al jaren verplicht, maar wij horen van ondernemers dat er met de herschouwing voor de RDW steeds meer op gelet wordt.”

En dat wordt er met moderne auto’s niet eenvoudiger op: “We zien steeds meer voertuigen die zowel links als rechts een uitlaat hebben. En we zien uitlaten die helemaal verwerkt zijn in de bumper. Hoe ga je die nu keuren? En mag je die voertuigen nog wel afmelden als je geen volledige afzuiging met je huidige apparatuur kan realiseren?”

Hoe meet je aan een voertuig met dubbele of in de bumper verborgen uitlaten?

Van den Hoorn geeft zelf antwoord. Eerst op zijn laatste vraag: “Nee! Als APK-keuringsstation mag je deze voertuigen dan officieel niet meer keuren. Zelfs niet als het om een jonge auto gaat, die via de EOBD-diagnose vlekkeloos door de keuring komt!”

Hoe dan wel? “Maak je een uitbreiding op je bestaande afzuigsysteem met extra buizen en slangen? Passen je uitlaatmondstukken op alle voertuigen? En voldoet dat nog aan de NMI-typegoedkeuring? Of kan het ook anders?”

Klaar voor de toekomst

Dat laatste natuurlijk, Van den Hoorn grijpt de gelegenheid aan om een beetje reclame te maken: “Wij hebben een prachtige oplossing voor deze problemen. De JAN-3 nulemissie-unit. Door zijn constructie kun je daarmee volledige afzuiging van uitlaatgassen realiseren voor alle voertuigen. Ook die met dubbele uitlaten en in de bumper verscholen uitlaten. En niet alleen bij personenauto’s, maar ook bij trucks. En als de deeltjesteller komt, dan is de JAN-3 daar ook al klaar voor.”

Dat geldt ook voor de huidige roetmeettester: “We doen een softwareaanpassing aan de Capelec-tester en plaatsen de losse deeltjestellermeetkop boven de bestaande roetmeetkop. En je kunt gewoon gebruik blijven blijven maken van dezelfde JAN-3 nulemissie-unit en van dezelfde afzuigmotor in de werkplaats. Dat scheelt ruimte en investering.”

Meer lezen over Emissiesystemen?

Door strenge overheidseisen moeten fabrikanten constant apparatuur ontwikkelen om de auto zo schoon mogelijk te houden. Al die emissiesystemen, zoals katalysatoren, roetfilters, EGR- en AdBlue-systemen, komen we in de werkplaats tegen. Tegen welke problemen lopen de AMT-lezers aan? En hoe worden die opgelost? En wat vinden we van de deeltjesteller? Dat en meer lees je in het Thema Emissiesystemen in het septembernummer van AMT.

Ontvang je nog geen AMT? Hier vind je al onze abonnementen.

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Assemblage van een verbrandingsmotor in een fabriek van Opel in Szentgotthard, Hongarije. - Foto: EPA/Gyorgy Varga

EVP wil herziening verbod op verbrandingsmotoren

Volgens de christendemocratische Europese Volkspartij kan het plan autorijden te duur maken voor veel mensen en banen in de auto-industrie naar China verplaatsen.

Productie van de Peugeot e-3008 in de Stellantis-fabriek in Sochaux, Frankrijk. - Foto: Frederick Florin / AFP

Dealers Stellantis vragen Brussel om uitstel nieuwe uitstootregels

Autodealers van Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, hebben de Europese Unie opgeroepen de invoering van strengere CO2-uitstootregels uit te stellen. Ze voeren aan dat er te weinig vraag is naar elektrische auto's en dat strengere regels de hele auto-industrie schaden.

Aircocompressorgarantiecases: als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek. Deel 3:...

Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis in de montage van de aircocompressor. Vervelend, maar als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen bespreekt vier garantiecases.