Turbo Partnerschap: hulp voor een correcte diagnose

Turbo Partnerschap: hulp voor een correcte diagnose
Lang niet eenvoudig, een Volkswagen dubbelturbo installatie. Waar moet je de fout zoeken als daar ongezonde geluiden uit komen?

Altijd handig als je bij een vervangende turbo nuttige montagetips krijgt. Nog veel waardevoller is eerder al hulp voor een correcte diagnose. En helemaal van onschatbare waarde dat een Turbo Partner en zijn klanten minimaal risico lopen op een kostbare vervolgreparatie. Lees maar hier.

Op zich is een turbo een heel knap ontworpen, maar ook kwetsbaar onderdeel. Maar als er iets mis mee gaat ligt dat vaak toch niet aan de turbo zelf, bewijst de praktijk. Hoe vind je de juiste oorzaak, en vermijd zo de kans dat de reparatie overgedaan moet worden? En voor de klant dan wel graag onder garantie. Als Turbo Partner minimaliseer je de risico’s op verkeerde diagnose, verkeerde montage. En je hebt garantie dat een eventuele herhaalde reparatie jou geen akelige onkostenpost oplevert. Hoe dat werkt in de praktijk hoorden we bij twee Turbo Partners.

Carprof Valentein in Zaltbommel is al een jaar of vier, vijf Turbo Partner, horen we van Adri Valentein. Nee, de unieke garantie bij dit partnerschap dat bij een onverhoopte vervolgschade zowel de tweede vervangende turbo als het arbeidsloon worden vergoed, hoefde nog nooit gebruikt te worden. “Maar het meedenken bij de levering van een turbo helpt al heel veel. Je registreert de turbo en krijgt dan snel een belletje van Turbo’s Hoet. Waarom heb je die turbo besteld, wat was de diagnose, hoe ben je daarop gekomen?”

In één keer goed is het best

Zoiets als ‘voorkomen is beter dan genezen’, met een controle op de diagnose door ervaren kenners. Is er misschien iets wat je nog zou moeten controleren? Gaat het om een vaker voorkomend probleem, in de ervaring van Turbo’s Hoet? Hun assistentie verkleint de kans dat de vervangende turbo weer sneuvelt, door een onopgelost probleem buiten de turbo zelf. Gaat het in een enkel geval toch opnieuw mis, dan hoef je niet als garagehouder zelf voor de kosten op te draaien.

Die garantie kun je ook de klant meegeven. Geen risico op bakkeleien over wederom flinke kosten, mocht de reparatie niet afdoende blijken. Carprof Valentijn heeft een waardering van 9,2 op Klantenvertellen. Dat krijg je mede door reparaties in één keer goed te doen. Uiteindelijk beter dan onder garantie een reparatie nog eens overdoen. Zelfs al kost het niks, het blijft voor de klant teleurstelling en een hoop ongemak.

Turbo-geluiden

Bij autobedrijf Ten Have in Raalte kwam een VW Transporter binnen met verontrustende geluiden uit de turbo. Een van de turbo’s, want het was een 180 pk biturbo 2.0 TDI. Er werd een turbo vervangen, waarna ook nog tuning werd toegepast. Opnieuw kwamen foute geluiden op. De grootste van de twee turbo’s ging naar Turbo’s Hoet voor een kennersblik – wat ging hier fout, waar kan het aan liggen? Turbo beschadigd door vuil, vonden de experts van Turbo’s Hoet. Hun advies: controleer in de motor, of daar ook vuil is gekomen. Dat bleek niet zo.

Waar komt het vuil dan vandaan? Dat bleek een EGR-klep te zijn die niet meer sloot. Die klep moest dus vervangen worden, en nogmaals de grote turbo. Maar als Turbo Partner kreeg Ten Have die vergoed.

Een onjuist werkend EGR-systeem kan voor vervuiling zorgen, een van de mogelijke externe problemen waar de hoogtoerige turbo niet blij van wordt. (foto Daimler)

Veel kennis en ervaring

Ten Have geeft hoog op van de expertise die hen helpt bij lastige diagnoses. “Dankzij die hulp hebben we ook een Volvo XC60 in orde gekregen. Zelfs wist Turbo’s Hoet voor ons hierbij zeldzame onderdelen op te sporen.” Turbo’s Hoet assisteert zijn Partners zoveel als maar mogelijk bij de aanpak van turbo-problemen, zegt directeur Olaf Velthuis.

“In de toekomstvisie op automotive retail van de Bovag wordt ‘klantervaring’ je belangrijkste product. Klanten willen effectief, prettig en zonder gezeur geholpen worden. Daarmee kun je ze aan je bedrijf binden. Onze omvangrijke ervaring en kennis, plus de garanties voor Turbo Partners, maken zowel jouw werkplaats als jouw klanten blij. En daar draait het uiteindelijk om.”

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.