Op zich is een turbo een heel knap ontworpen, maar ook kwetsbaar onderdeel. Maar als er iets mis mee gaat ligt dat vaak toch niet aan de turbo zelf, bewijst de praktijk. Hoe vind je de juiste oorzaak, en vermijd zo de kans dat de reparatie overgedaan moet worden? En voor de klant dan wel graag onder garantie. Als Turbo Partner minimaliseer je de risico’s op verkeerde diagnose, verkeerde montage. En je hebt garantie dat een eventuele herhaalde reparatie jou geen akelige onkostenpost oplevert. Hoe dat werkt in de praktijk hoorden we bij twee Turbo Partners.
Carprof Valentein in Zaltbommel is al een jaar of vier, vijf Turbo Partner, horen we van Adri Valentein. Nee, de unieke garantie bij dit partnerschap dat bij een onverhoopte vervolgschade zowel de tweede vervangende turbo als het arbeidsloon worden vergoed, hoefde nog nooit gebruikt te worden. “Maar het meedenken bij de levering van een turbo helpt al heel veel. Je registreert de turbo en krijgt dan snel een belletje van Turbo’s Hoet. Waarom heb je die turbo besteld, wat was de diagnose, hoe ben je daarop gekomen?”
In één keer goed is het best
Zoiets als ‘voorkomen is beter dan genezen’, met een controle op de diagnose door ervaren kenners. Is er misschien iets wat je nog zou moeten controleren? Gaat het om een vaker voorkomend probleem, in de ervaring van Turbo’s Hoet? Hun assistentie verkleint de kans dat de vervangende turbo weer sneuvelt, door een onopgelost probleem buiten de turbo zelf. Gaat het in een enkel geval toch opnieuw mis, dan hoef je niet als garagehouder zelf voor de kosten op te draaien.
Die garantie kun je ook de klant meegeven. Geen risico op bakkeleien over wederom flinke kosten, mocht de reparatie niet afdoende blijken. Carprof Valentijn heeft een waardering van 9,2 op Klantenvertellen. Dat krijg je mede door reparaties in één keer goed te doen. Uiteindelijk beter dan onder garantie een reparatie nog eens overdoen. Zelfs al kost het niks, het blijft voor de klant teleurstelling en een hoop ongemak.
Turbo-geluiden
Bij autobedrijf Ten Have in Raalte kwam een VW Transporter binnen met verontrustende geluiden uit de turbo. Een van de turbo’s, want het was een 180 pk biturbo 2.0 TDI. Er werd een turbo vervangen, waarna ook nog tuning werd toegepast. Opnieuw kwamen foute geluiden op. De grootste van de twee turbo’s ging naar Turbo’s Hoet voor een kennersblik – wat ging hier fout, waar kan het aan liggen? Turbo beschadigd door vuil, vonden de experts van Turbo’s Hoet. Hun advies: controleer in de motor, of daar ook vuil is gekomen. Dat bleek niet zo.
Waar komt het vuil dan vandaan? Dat bleek een EGR-klep te zijn die niet meer sloot. Die klep moest dus vervangen worden, en nogmaals de grote turbo. Maar als Turbo Partner kreeg Ten Have die vergoed.
Veel kennis en ervaring
Ten Have geeft hoog op van de expertise die hen helpt bij lastige diagnoses. “Dankzij die hulp hebben we ook een Volvo XC60 in orde gekregen. Zelfs wist Turbo’s Hoet voor ons hierbij zeldzame onderdelen op te sporen.” Turbo’s Hoet assisteert zijn Partners zoveel als maar mogelijk bij de aanpak van turbo-problemen, zegt directeur Olaf Velthuis.
“In de toekomstvisie op automotive retail van de Bovag wordt ‘klantervaring’ je belangrijkste product. Klanten willen effectief, prettig en zonder gezeur geholpen worden. Daarmee kun je ze aan je bedrijf binden. Onze omvangrijke ervaring en kennis, plus de garanties voor Turbo Partners, maken zowel jouw werkplaats als jouw klanten blij. En daar draait het uiteindelijk om.”
Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet