RDW
De toename van rijhulpsystemen in auto's gaat zo snel, dat er in hoog tempo een nieuw specialisme is ontstaan: ADAS-kalibratie. Maar wat moet je weten voordat je gaat investeren in kalibratiesystemen?
"Lieve jongen, er zal heel wat moeten veranderen voor jij Bovag-bedrijf kan worden", zei een schouwer tegen Emiel Stolk. Nog geen 15 jaar later is Autoservice Stolk niet alleen Bovag-bedrijf, maar zelfs Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Wat Stolk zo goed doet? ATC Drenthe trok naar Dieverbrug en zocht het uit.
Er komt heel veel af op de universele werkplaats. Hella gaf klanten, dealers en de internationale media een kijkje in de toekomst tijdens het Hella Innovision 2023 event. Wat zijn de uitdagingen, de gevaren, maar vooral ook: wat zijn de kansen voor de werkplaats?
Bij het demonteren van een bumper heb je er al mee te maken: het kalibreren van rijhulpsystemen. Gelukkig is er een 360°-oplossing van AA-Equipment Support. Johan Rozestraten legt uit wat dat is.
Domme vraag? Misschien wel. Iedere APK-keurmeester weet immers hoe hij (of zij!) een APK moet uitvoeren. Aan de andere kant, de APK eist regelmatig nieuwe apparatuur en ook de regelgeving verandert voortdurend. Dat maakt het soms toch wel lastig. Tijd voor een compact overzicht met APK-hoe dan?-vragen Heb je er meer? Kom maar door op: amt@vmnmedia.nl.
Hella Gutmann onthulde onlangs tijdens Automechnika de CSC-Tool X 20, een volledig digitale en modulaire tool voor ADAS-kalibratie. De tool zal voor werkplaatsen beschikbaar zijn vanaf het voorjaar van 2025.
Axalta Refinish lanceert nieuwe kleurformules voor schadeherstellers, die speciaal ontwikkeld zijn voor auto's met ADAS. ChromaWeb, Phoenix Cloud en Standowin iQ Cloud verstoren de radar-sensoren niet.
ZF's nieuwe aanvulling op intelligente cruise control kan tot 8 % energieverbruik besparen. Dit Eco Control 4 ACC evalueert in real time kaartinformatie en voertuiginfo over de optimale belasting van de aandrijflijn. Ontwikkelingspartners Embotech en ZF beschrijven het als 'extra rijbereik in de praktijk', en denken dus aan gebruik in elektrische auto's.
Alle nieuwe Hyundai-, Kia- en Genesis-modellen worden uitgerust met TomTom-technologie. Deze technologie omvat niet enkel navigatiekaarten, ook ADAS-systemen maken gebruik van het door TomTom geleverde pakket.
Turbo's zijn niet de oorzaak... wel het slachtoffer Deze paper beschrijft waarom je turbo's in het vervolg altijd zelf moet vervangen!
Behalve de eigen sensoren zullen autonoom met (level 3) of zonder (level 4) toezicht rijdende auto's navigatiekaarten nodig hebben. Daarvoor gaat elektronicafabrikant NVIDIA drielaags Drive MAP kaarten ontwikkelen. Daarmee opent het frontaal de aanval met TomTom, dat al enige jaren werkt aan soortgelijke HD Maps.
ADAS-kalibratie vraagt forse investeringen in apparatuur en opleiding. Niet erg, en misschien zelfs een mooie kans, zolang je de investeringen terug kan verdienen. Maar kan je dat? Ook als auto's de kalibratie meer zelf gaan uitvoeren? We vragen het aan trainer, adviseur en specialist in ADAS, Willy Sprockel.
Het aantal Advanced Driver Assistance Systems in auto's neemt steeds verder toe, een aantal daarvan is verplicht. Na sommige reparaties is het nodig om ADAS opnieuw te kalibreren. Is dat werk voor specialisten of moet elke werkplaats dat kunnen? We vroegen het een aantal leveranciers.