Kalibreren is hét nieuwe specialisme

Kalibreren is hét nieuwe specialisme

De toename van rijhulpsystemen in auto's gaat zo snel, dat er in hoog tempo een nieuw specialisme is ontstaan: ADAS-kalibratie. Maar wat moet je weten voordat je gaat investeren in kalibratiesystemen?

Kalibratie van rijhulpsystemen, ook wel ADAS genoemd, is steeds vaker nodig. Systemen zoals lane departure warning, noodremassistent en dodehoekdetectie werken namelijk alleen als ze goed zijn afgesteld. Kalibratie van deze systemen is een nieuw specialisme, dat in hoogt tempo opkomt. Met de juiste apparatuur kun je camera’s en radars van auto’s, bestelwagens en trucks kalibreren. Het is zelfs al mogelijk om statisch te kalibreren op locatie. Maar de beschikbare kalibratiesystemen zijn en werken niet allemaal hetzelfde. Wat moet je weten voordat je gaat investeren in kalibratiesystemen?

Lees meer over

De nieuwe ADAS-kalibratietool CSC-Tool X 20 van Hella Gutmann voor de moderne werkplaatsroutine. Foto: Hella Gutmann

Hella Gutmann introduceert nieuwe tool voor foutloze...

Hella Gutmann onthulde onlangs tijdens Automechnika de CSC-Tool X 20, een volledig digitale en modulaire tool voor ADAS-kalibratie. De tool zal voor werkplaatsen beschikbaar zijn vanaf het voorjaar van 2025.

Auto's zullen in de toekomst vaker uitgerust zijn met ADAS-rijhulpsystemen. Dat vraagt aangepaste lakken, zegt Axalta. - Foto: Shutterstock

Axalta lanceert lakken voor auto's met ADAS-rijhulpsystemen

Axalta Refinish lanceert nieuwe kleurformules voor schadeherstellers, die speciaal ontwikkeld zijn voor auto's met ADAS. ChromaWeb, Phoenix Cloud en Standowin iQ Cloud verstoren de radar-sensoren niet.

Met een slim algoritme berekent Eco Control online continu wat de beste strategie is voor de snelheidsregeling. Met keus tussen ‘snelste’ of ‘zuinigste’, of een optimale combinatie daarvan.

Zo maakt ZF Adaptive Cruise Control intelligent

ZF's nieuwe aanvulling op intelligente cruise control kan tot 8 % energieverbruik besparen. Dit Eco Control 4 ACC evalueert in real time kaartinformatie en voertuiginfo over de optimale belasting van de aandrijflijn. Ontwikkelingspartners Embotech en ZF beschrijven het als 'extra rijbereik in de praktijk', en denken dus aan gebruik in elektrische auto's.

TomTom-technologie voor alle modellen Hyundai, Kia en Genesis. Wat houdt dat in?

TomTom-technologie voor alle modellen Hyundai, Kia en Genesis. Wat...

Alle nieuwe Hyundai-, Kia- en Genesis-modellen worden uitgerust met TomTom-technologie. Deze technologie omvat niet enkel navigatiekaarten, ook ADAS-systemen maken gebruik van het door TomTom geleverde pakket.

Whitepaper: Waarom je turbo's zelf moet vervangen

Whitepaper: Waarom je turbo's zelf moet vervangen

Turbo's zijn niet de oorzaak... wel het slachtoffer Deze paper beschrijft waarom je turbo's in het vervolg altijd zelf moet vervangen!

Radar-kaartversie van hetzelfde punt.

Wat heeft een autonome auto aan de NVIDIA Drive Map?

Behalve de eigen sensoren zullen autonoom met (level 3) of zonder (level 4) toezicht rijdende auto's navigatiekaarten nodig hebben. Daarvoor gaat elektronicafabrikant NVIDIA drielaags Drive MAP kaarten ontwikkelen. Daarmee opent het frontaal de aanval met TomTom, dat al enige jaren werkt aan soortgelijke HD Maps.

Gaan die ADAS-sensoren zich straks zelf kalibreren, of blijft dat een klus voor de werkplaats?

Maakt dynamische ADAS-kalibratie dure apparatuur overbodig?

ADAS-kalibratie vraagt forse investeringen in apparatuur en opleiding. Niet erg, en misschien zelfs een mooie kans, zolang je de investeringen terug kan verdienen. Maar kan je dat? Ook als auto's de kalibratie meer zelf gaan uitvoeren? We vragen het aan trainer, adviseur en specialist in ADAS, Willy Sprockel.

ADAS-kalibratie moet worden uitgevoerd volgens de richtlijnen en met de borden of matten die de autofabrikant voorschrijft.

ADAS kalibereren: specialistenwerk of werk voor iedereen?

Het aantal Advanced Driver Assistance Systems in auto's neemt steeds verder toe, een aantal daarvan is verplicht. Na sommige reparaties is het nodig om ADAS opnieuw te kalibreren. Is dat werk voor specialisten of moet elke werkplaats dat kunnen? We vroegen het een aantal leveranciers.