Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf

Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf
Met het asTech Digital ADAS-kalibratiesysteem zijn geen fysieke nodig voor camera-kalibratie.

Bij het demonteren van een bumper heb je er al mee te maken: het kalibreren van rijhulpsystemen. Gelukkig is er een 360°-oplossing van AA-Equipment Support. Johan Rozestraten legt uit wat dat is.

Auto’s met snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging (camera of sensoren) en rijstrookassistentie zien we nu al dagelijks in de werkplaats en vroeg of laat zullen we ze ook moeten kalibreren. Maar waar beginnen we? “Bij het uitlijnen”, zegt Johan Rozestraten, senior accountmanager van AA-Equipment Support, “want je wilt eerst de rijlijn bepalen voordat je de rijhulpsystemen de goede kant uit laat kijken. Doe je dat niet, dan kunnen ADAS-systemen niet of onterecht ingrijpen, omdat de systemen de verkeerde kant opkijken. Kalibreren gaat hand in hand met uitlijnen; de auto moet correct uitgelijnd zijn.”

In je eigen werkplaats

“Je moet alert zijn”, waarschuwt Johan Rozestraten, “want als een camera de verkeerde kant opkijkt of een radar gecorrigeerd moet worden, zie je bij het uitlezen geen foutmelding. Je zult zelf met je diagnosetester moeten controleren of de rijhulpsystemen goed werken.” Je kunt met de apparatuur van AA-Equipment Support zowel statisch als dynamisch kalibreren. De Launch ADAS-kalibratieapparatuur werkt met borden vóór de auto; de asTech werkt met een monitor vóór de auto, die de borden projecteert. Hierdoor zijn er geen fysieke borden nodig voor het kalibreren van camera’s.

Johan Rozestraten: “Door zelf te kalibreren en het niet uit te besteden aan een collega-bedrijf, blijft de doorlooptijd kort; je hoeft immers niet dagen of zelfs weken op een afspraak bij het collega-bedrijf te wachten. Je hoeft voor de klant ook geen huurauto in te zetten en de auto hoeft niet op transport. Dit bespaart al snel tussen de 110 en 250 euro per geval. Kalibreren wil je gewoon in je eigen werkplaats doen. Omdat vanaf mei 2022 alle nieuw geproduceerde personenwagens met ADAS uitgerust dienen te zijn, is het belangrijk om ermee te gaan beginnen.”

'Merk-erkend repareren met hulp op afstand'”

Coderen op afstand

We hebben een ruit vervangen, nieuwe koplampen gemonteerd en een bumper gespoten of vernieuwd en weer gemonteerd. We kunnen kalibreren, maar we hebben geen origineel fabrieksapparatuur van dat automerk. Moeten we dan alsnog naar een collega-bedrijf om de koplampen in te leren? Johan Rozestraten: “Nee hoor, dat doe je met behulp van onze CLEVER Remote Services in jouw eigen werkplaats. Het CLEVER DiagnostiX supportteam, dat achter AA-Equipment Support staat, beschikt over nagenoeg alle originele fabrieksapparatuur om te coderen of te programmeren, dus je kunt via onze helpdesk merk-erkend repareren. Je hoeft alleen de remote-interface aan te sluiten en wij doen de rest. Je krijgt zelfs bij elke actie een uitgebreid rapport.”

Altijd hulp beschikbaar

Er staat een Audi in de werkplaats, waarvan de voor- en zijschade is gerepareerd. De Audi heeft geen spiegels, maar camera’s en er moet nogal wat gebeuren: camera’s inleren, koplampen coderen, radar afstellen en matten naast de auto leggen om de 360°-camera goed in te regelen. Om eerlijk te zijn is regelmatig hulp nodig. Johan Rozestraten: “Daar is de CLEVER eXpert van AA-Equipment Support voor. Deze collega op afroep helpt je niet alleen bij het gebruik van de apparatuur, maar ook met de autotechnische procedures middels Voertuig Technische Support (VTS). De CLEVER eXpert heeft veel aandacht voor kennisoverdracht, geeft tips en een gedegen training om de theorie en praktijk te leren als verlengstuk op de aanschaf van apparatuur.”

Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.
Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.

De 360°-ADAS-oplossing

AA-Equipment Support heeft de apparatuur, de trainingen en biedt ondersteuning in de vorm van de CLEVER DiagnostiX-helpdesk. Johan Rozestraten: “En als het nodig is nemen wij de werkzaamheden op afstand over met OEM-apparatuur, zodat de werkzaamheden snel en efficiënt in eigen werkplaats kunnen worden geklaard. Dat is de 360°-oplossing van AA-Equipment Support, dé specialist op het gebied van ADAS.”

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Even doorvragen aan de klant leert ons dat er een blikje fris in de middelconsole is omgevallen. Om te controleren of vocht een probleem heeft veroorzaakt, demonteren we de middenconsole en schakelunit.

Diagnosestellen met de Picoscope: radio in V40 triggert foutmeldingen...

Een Volvo V40 Cross Country kampt met een vreemde storing. Als je de radio aanzet, lichten veel storingslampjes in het dashboard op. Radio uit? Niets aan de hand. Zo'n case klinkt als muziek in de oren van Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support. Hij pakt deze uitdaging aan en gaat op onderzoek uit.

Deze startknop moet de gebruiker veel gemak opleveren. Bij de Galaxy in onze case doet hij helemaal niets.

Diagnose: Ford Galaxy gaat niet meer op contact. In stappen op zoek...

Een autobedrijf heeft recent een Ford Galaxy met een Keyless Entry-systeem verkocht. De klant komt terug, de auto wil niet meer op contact, start niet meer en de start/stop-knop-reageert niet. Daarnaast werkt de achteruitrijcamera maar af en toe. Wat veroorzaakt het startprobleem? Het autobedrijf schakelt de hulp in van Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support. Hij pakt deze uitdaging graag aan.

Hybride & EV: Diagnosestellen aan een Tesla

Voor elke auto geldt dat vakkundig onderhoud alleen mogelijk is als je diagnosecomputer de auto kan uitlezen, je aan technische informatie kunt komen en de onderdelen beschikbaar zijn. Voor conventionele auto's brengt dat af en toe al uitdagingen met zich mee, maar hoe zit dat met elektrische auto's, zoals die van Tesla?

Trillingen zoeken bij BMW 320d: na 2,5 jaar ergernis opgelost

Er zijn van die voertuigproblemen waarvan je vooraf weet dat ze een uitdaging worden. Cabinetrillingen zijn daar één van. Klachten over voertuigtrillingen en -geluid zijn subjectief en hangen af van menselijke factoren, zoals tolerantieniveaus, verwachting en verkeerde interpretatie. Een 'tril-BMW' verschijnt in de werkplaats van AA-Equipment Support. Hoe pakken zij deze storing aan?

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.